---------------------------------------------------------
#METAGROSS HACKING TUTURIALS
---------------------------------------------------------
Hey en welkom in mijn tuturial TOPIC.
Hier ga ik proberen een aantal hack dingen die voor sommigen vrij Advanced zijn uit te leggen.
De methode die ik hier uitleg is meestal niet DE enige methode om iets te doen.
Dus kom niet af met ik doe dat anders en dit werkt niet .
Iedereen mag zijn eigen methode gebruiken en de mijne is zeker niet de best maar genoeg nu en enjoy (of krijg hoofdpijn bij) de tuturials!
Voor alle tuturials gebruik ik FIRERED als iemand hulp nodig heeft voor RUBY kan die mij PMen
OVERZICHT van wat er is en nog gaat komen
(1) Titlesceen
Binnenkort
(1.5.1) Pokemon LOGO maken.
(2) Battle backgrounds
(3) Worldmap
1 TITLESCREEN
Benodigdheden:
*FIRERED of LEAFGREEN rom
*Een tekenprograma dat afbeeldingenen kan Indexeren.(Photoshop)
Je kan een gratis 30 dagen trail versie van photoshop downloaden.
*Sphere editor
Download
*NTME
*UnLZ.GBA
*Een manier om vrije plaats te vinden in je rom.(FSF,Hex Editor)
1.1 Het Maken van je Tilesets
Wat zijn tilesets?
Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
A tile set (sometimes called a sprite sheet) is collection of smaller images called tiles (typically of uniform size) which have been combined into a single larger image. Tile sets are often used in 2D video games to create complex maps from reusable tiles within the set. When a tile set based map is displayed, the tiles that are stored within it are used to reassemble the map for display. This technique is seen in games designed to run on portable systems such as Nintendo's Game Boy Advance system or a cellular phone. Using tile sets reduces the amount of system memory required to display maps since it allows for the same tiles to be reused multiple times in a map. It also reduces amount of artwork needed for individual maps since many different ones can be created from the same tileset. In order for maps made from tile sets to appear more distinctive, games typically display them with a different tile set for each unique environment.
This method is implemented in many 2D games as well as applications meant for game creation such as Game Maker and Tiled.
|
Waar het dus op neer komt is dat we Kleine afbeeldingen van 8x8 pixels bij elkaar gaan zetten en daarna hiervan 1 geheel maken.
Om dit te doen moeten we een beetje omgekeerd werken je maakt dus eerst het geheel dan maken we hier de 8x8 tiles van en dan maken we daarvan terug het geheel.[\End rare logica]
Maak in een tekenprogramma 2 afbeeldingen zoals deze:
Pokemon die op de voorgrond komt:

De achtergrond:
Code:
TIPS:
1 PROBEER ZO WEINIG MOGELIJK KLEUREN TE GEBRUIKEN
2 DE GROTE VAN HET SCHERM IS 160x240 px
3 ZORG DAT DE DOORSCHIJNENDE KLEUR (GROEN) ZO VERMOGELIJK VAN DE ANDERE KLEUREN WEG IS.
(bv als je veel groen in je afbeelding hebt gebruik dan rood als doorschijnende.
1.1.1 Indexeren in Photoshop
Klein stukje over Indexeren in Photoshop:
Open je afbeelding met de pokemon in Photoshop en ga naar:
Image > Mode > Indexed color
dan verschijnt er een box met:
Code:
+------------------------------------+
|Pallete:|____________v| |
|Colors:|_____________v| |
|Forced:|_____________v| |
+------------------------------------+
En vul dit in:
Code:
+-----------------------------------+
|Pallete:|Local_______v| | Kies tussen Perceptual,Selective,Adaptive Welke het beste resultaat geeft.
|Colors:|16___________v| | Zorg dat de kleur die je als doorschijnend wilt gebruiken er tussen zit.
|Forced:|none________v| |
+-----------------------------------+
Als je dit gedaan hebt druk je Ctrl+A en daar na ctrl+C en open je een nieuw document waar je op CTRL+V drukt.
(Kopieren en Plakken)
Ga terug naar je eerste document:
Image > Mode > Color Table
Nu krijg je een venstermet daarin de kleuren die je gebruikt hebt.
Klik op de eerste kleur en er komt een venster waarin je de kleur kan veranderen.
Neem nu een blad papier / Kladblok /Iets om te noteren en schrijf op wat er achter # staat
in mijn geval #000000
Klik op Cancel en doe het zelfde voor de Doorschijnende kleur:
#48ff00
Ga terug naar de 1ste kleur en plak in dezelfde box het ummer van je doorschijnende kleur.
(De kleur zal nu veranderen in de doorschijnende kleur)
Klik op OK.
Verander nu ook de Doorschijnende kleur door de 1ste kleur.
Klik op ok en Klik op save
Dit saved de pallete.
Klik op OK
nu ziet je afbeelding er waarschijnlijk wat raar uit:
Daarom hebben we het 2de document gemaakt:
Ga naar je 2de afbeelding kopier die en plak ze over de eerst en alles zouw terug normaal moeten zijn.
Sla je Afbeelding op.
Herhaal deze stappen voor je Achtergrond de afbeelding.
1.1.2 Sphere
(instaleer sphere)
Ga naar de map waar je Sphere hebt geinstaleerd en open Editor.exe
File > Import > Image 2 map
Open je afbeelding met je poke.
Slaag op "Bestandsnaam.rmp"
Code:
_______________________
| tile demensions |
_______________________
| ____ _____ |
| With | 8 | | OK | |
| ____ ______ |
| Height | 8 | | Cancel| |
________________________
Druk op ok
Do you want to remove duplicated tiles? > Ja
File > open > map
Nu krijg je een venster met de map een een venster met tiles.
Doe een print screen
open je afbeelding met je pokemon in Paint en plak de printscreen.
Knip de tiles uit het venster en plak ze in de rechter bovenhoek, Verklein de afbeelding tot je enkel de tiles ovehoud.
sla je afbeelding op als "Bestandsnaam_trimmed.Png"
doe dit ook voor de Background.
Nu heb je je Tilesets.
1.2 TILEMAPS
Met een tilemap kan je van tileset terug een hele afbeelding maken.
1.2.1 NTME (altijd de beste tile editor geweest)
open NTME.
File open tilemap
File open From Sphere RMP file
Bij Tilemap druk je nu bij With 2 keer +
Edit>Extra>change all palletes naar Pallete D [14]
Save nu je tilemap.
Doe nu ongeveer hetzelfde met de background.
File open tilemap
File open From Sphere RMP file
Bij Tilemap druk je nu bij With 2 keer +
Edit>Extra>change all palletes naar Pallete A [11]
Save nu je tilemap.
Als je hier iets niet snapt kun je D-Troghs vid volgen
Youtube
1.3 INSERTEN IN UNLZ.GBA
Ga naar 2011
Import (de afbeelding met de pokemon_trimmed.png)
Write to rom
Vink automatically fix pointers aan en Auto abort uit
Zoek nu in een hex editor een plaats met veel vrije ruimte Bv 0750000(FF FF)
Vul deze in bij Image offset.
En druk op ok.
ALS JE EEN ERROR KRIJGT MOET JE ALLE PROGRAMMA'S WAAR JE ROM IN OPEN IS SLUITEN.
Ga nu naar 2012
File Load raw
open je rom in fsf
Zoek vanaf offset 750000
Dan krijg je de volgende offset die je kan gebruiken.
0750000
Write to rom
En de nieuwe offset invullen en ok.
Doe dit ook voor de Background,
Door FSF te gebruiken.
1.4 DE PALLETES [APE]
Open je rom in Ape
En laad 00EAD5E8 (Pallete van de Charizard)
Open in aangepaste pallete de .Act file van je pokemon.
Klik op vervangen.
Alweer het zelfde voor de background op 00EAB804
Als je nu je rom opent in VBA of andere emulator zal je zien dat het pokemon logo er raar uit ziet.
Hop naar het volgende hoofdstuk dus!
1.5 HET POKEMON LOGO
Alweer een stuk dat ik enkel in Photoshop kan uitleggen:
Open een gewone rom en de titlescreen rom in VBA
Ga naar het titlescreen en ga naar tools > pallete vieuwer
Doe save bg (als .ATC) Bij beiden
op en je rom in unlz gba ga naar 2009
256 color mode
2x op plus drukken
Black and white
Save as "PokemonBLACK.png"
open deze afbeelding in photoshop.
Ga naar Image >color table
Save als BLACK.atc
En laad je .act uit de originele rom
Nu heb je een mooi pokemon logo.
Kopieer dit naar een nieuwe afbeelding in photoshop
ga terug naar PokemonBLACK
En terug naar color table en laad nu de andere .ATC (Je logo ziet er nu uit zoals in je rom)
Kopieer het goede pokemon logo uit de 2de afbeelding en plak hem op de nieuwe
Nu kan je het logo editen zoals je wilt.
Als je klaar bent ga je nogmaals naar color table en laad je Black.Atc
Sla hierna op.
Maak een tilemap in NTME en zet alles terug in Unlz.Gba
Als je alles goed gedaan hebt (en ik geen fouten in de tut gezet heb) zou je u een perfect titlescreen moeten hebben.
En gefeliciteerd als je alles gelezen hebt wat niemand zal doen denk ik.....
Toch bedankt.
Credits
D-Trogh voor de sphere methode
Aero voor het pokemon Logo edit.
Laat weten wat je van de tut vond en wat er beter moet uitgelegd worden