Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Discussie & Actueel
Deze pagina opnieuw laden Zwarte Piet BLIJFT en wordt 'cultureel erfgoed'

Antwoord

Onderwerptools Weergave
iTeruri
Nerdfighter

iTeruri's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 20:16
Met quote antwoorden

Ja. Ik heb ook vrienden er op aangesproken dat schelden met "gay" gewoon echt niet kan, maar daarbij verwachtte ik ook niet meteen dat ze er mee op zouden houden. Zwarte Piet kan gewoon ook niet meer in de huidige vorm, maar het is ook absurd om te denken dat een heel land massaal alle verandering in één keer omarmt. Maar goed, deze discussie gaat niet geaardheid, laten we het daar dus maar niet te veel over hebben.

Welke kleur de pieten op TV hebben boeit niet veel, maar al jaren zie je op straat alleen maar pikzwarte pieten. Dus ook op scholen, en dat is hetgeen wat voor kinderen het belangrijkste is. Daarnaast wordt er constant benadrukt dat de Zwarte Piet (dus niet Bruine Piet) zwart is omdat deze door de schoorsteen gaat, wat nu ook de officiële verklaring is dit jaar.
Roet is zover ik weet zwart, waardoor je eigenlijk geen bruine Pieten kunt hebben en vervolgens wel het roet in de schoorsteen als verklaring gebruikt. Bruin is, wat ik heb begrepen, een betere kleur omdat deze minder associaties met blackface oproept. Maar ik zeg het nog maar een keer, Zwarte of Bruine Piet kan gewoon echt niet als mensen zich hier gekwetst door voelen.

Maar is het ook niet gewoon grappig hoeveel lol het Sinterklaarjournaal er mee beleeft? Er zijn nu bruine pieten, roetveeg pieten en zelfs clownspieten (dus wit met rode neus) en dat zijn allemaal pieten. Ze verwerken het in het verhaallijn en het is voor de kinderen logisch dat deze nieuwe pieten nog niet helemaal zwart of bruin of whatever zijn. De roetveeg pieten die nu populairder worden zijn daardoor ook meteen verklaard. En alles gaat met een grote knipoog naar de discussie. Het zijn nu geen grote ingrijpende veranderingen, maar deze lijn kan wel doorgezet worden in de komende jaren. Dit is niet zoals de regenboog pieten in 2006, dat was een te grote verandering in één keer.

DFTBA - Don't Forget To Be Awesome!
Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 20:25
Met quote antwoorden

Wat mij opvalt: het titel van het programma is "Sinterklaasjournaal" en niet "Zwarte Pieten Journaal". En de concurrentie heet "De Club van Sinterklaas" en niet "De Zwarte Pieten van Sinterklaas". Qua titel verandert er waarschijnlijk niets mochten de programma's in de huidige opzet doorgaan zonder Zwarte Piet. Dieuwertje Blok lijkt er ook geen problemen mee te hebben, dus ik acht de kans klein dat zij stopt.

Maar vooralsnog lijkt "De Club van Sinterklaas" niets met de nieuwe opzet te doen, dus vooralsnog lijken Muziekpiet en de rest ongedeerd.

En er moet opgemerkt worden dat de regenboogpieten eenmalig waren. Wie weet zijn Van Muiswinkel (Hoofdpiet) en de rest van de Journaal-Pieten helemaal niet weg.

Pokémon XY: nieuwe afleveringen zijn elk weekend om 06:45 uur te zien op Disney XD!

Fan van Herman van Doorn! :D Kijk ook op www.hermanherman.nl
Sarnatuile
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 15 november 2014 @ 02:31
Met quote antwoorden

Ben blij dat het zo blijft. Woorden kun je altijd als beledigend opvatten en/of gebruiken. Als je niet zwarte piet gebruikt om een neger uit te schelden, noem je 'm wel wat anders. Zelfde geld voor zo'n beetje alle scheldwoorden. Is het geen kankerlijer, dan is het wel teringlijer.

Zo blijf je doorgaan.

Ja, het is waar dat 't hele sinterklaas feest flinke invloeden heeft van de slavernij, maar word het nu nog gevierd met die specifieke reden? Niemand die erbij na denkt. Een gevalletje oude koeien uit de sloot halen. Ik vind het ook idioot dat er mensen beweren dat ze zich gekwetst voelen en onderdrukt voelen hierdoor, terwijl ze niet gebruikt worden zoals ze vroeger wel werden gebruikt. Dat vind ik juist respectloos richting de mensen die wél als slaaf zijn misbruikt, wat wél heftig was. Dat is niet te vergelijken met 't huidige feest. Beetje de gebeurtenissen van flink wat jaren terug misbruiken om je punt door te drukken. Het gebeurt maar al te vaak.

Overigens worden blanke Nederlanders ook voor kaaskop uitgescholden. Dit heb ik vaak genoeg voorbij horen komen, ook voor deze hele discussie, maar een kaaspiet mag dan wel en als daar over word geklaagd, moeten ze zich niet aanstellen? Voelt voor mij alsof mensen met een andere huidskleur of buitenlanders een soort van monopoly op racisme hebben. Idioot is het.

Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 16 november 2014 @ 15:37
Met quote antwoorden

Bijna 1 miljoen meer kijkers voor de intocht van Sinterklaas dan afgelopen jaren:

2013: 1,6 miljoen kijkers
2014: 2,4 miljoen kijkers

[ Laatst gewijzigd door Pokey4; 16 november 2014 om 16:09 ]

Pokémon XY: nieuwe afleveringen zijn elk weekend om 06:45 uur te zien op Disney XD!

Sarnatuile
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 16 november 2014 @ 19:38
Met quote antwoorden

Haha, zo gek is dat niet, vooral met die discussies de afgelopen maanden. Iedereen zoekt natuurlijk die spanning en is nieuwschierig hoe 't gaat.

Sinterklaas: Het kijkcijfer kanon, hehe.

tzimho
NaruSasu <3

tzimho's avatar
Standaard geplaatst op 17 november 2014 @ 00:58
Met quote antwoorden

Ik ben wel van mening dat er ondertussen al een verandering aan de hand was. Ze werden steeds vaker anders genoemd, voorbeelden: Kluspiet, Wegwijspiet, Testpiet, Proffessorpiet, Hoofdpiet, Coolepiet en ga zo maar door. Ik vind het woord "Zwarte Piet" niet meer van deze tijd. Toch vind ik de pieten zonder schmink het wel verpesten, dit was (naar mijn weten en hoe het mij verteld is) om te zorgen dat de Pieten niet herkent worden. Ik zie ze liever in andere kleuren dan zonder schmink.

Echter vind ik het wel erg triest dat er tijdens een Kinderfeest menigten aan het vechten gaan. Niet bepaald een feestelijke gedachte en helemaal geen goed voorbeeld voor kinderen.

Overigens, Pokey4, jij kwam er mee dat het een "sprookje" is maar dat is niet waar. Sinterklaas heeft vroeger de slaven "bevrijd" door ze een nieuwe baan te geven. Cadeautjes bezorgen bij (arme) kinderen. Hij is niet voor niets benoemd tot 'Goed Heilig Man'.

Avatar made by the one and only ME
One day I will awaken my sharigan and you will be scared
Crazy™
Sarnatuile
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 17 november 2014 @ 01:14
Met quote antwoorden

Ik vind het in hokjes denken ook niet meer van deze tijd. We zijn immers toch met z'n allen zo open minded geworden? Nou, blijkbaar niet.

Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 17 november 2014 @ 17:59
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tzimho Bekijk bericht
Overigens, Pokey4, jij kwam er mee dat het een "sprookje" is maar dat is niet waar. Sinterklaas heeft vroeger de slaven "bevrijd" door ze een nieuwe baan te geven. Cadeautjes bezorgen bij (arme) kinderen. Hij is niet voor niets benoemd tot 'Goed Heilig Man'.
Het sprookje zou inderdaad gebaseerd zijn op een bestaande legende. Nicolaas van Myra.

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten