Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Discussie & Actueel
Deze pagina opnieuw laden Zwarte Piet BLIJFT en wordt 'cultureel erfgoed'

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Urya
Saikyo Legend

Urya's avatar
Standaard geplaatst op 11 november 2014 @ 23:10
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cursed_snorlax Bekijk bericht
Als zwarte piet weg moet moeten de rest van het zwarte volk ook opdonderen
Holy fucking shit. Dit is het punt waarop niemand op dit forum je ooit nog serieus mag nemen. Dit is het meest grove, racistische stuk bullshit dat ooit op dit forum is gepost. Je bent een in- en inslecht mens door dit te zeggen en hoop dat je daar ooit bewust van wordt. Dat er nog geen rode kaart aan je broek hangt voor het verspreiden van dit soort praat is een bizar wonder.

tzimho
NaruSasu <3

tzimho's avatar
Standaard geplaatst op 12 november 2014 @ 03:40
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicky Bobs Bekijk bericht
De kinderen ziet er geen kwaad in daar zijn het kinderen voor, willen hun als Piet verkleden moeten ze gewoon doen verbieden kan je ook niet maken, zoals ik ook al zeg ik ben voor een modernisering, niet om heel Piet te verbieden
ik zie nu al wel kinderen voor me die wel gaan vragen of klagen waarom zwarte piet er anders uit ziet.

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicky Bobs Bekijk bericht
Al zie ik wel meer een charme in het oude Sinterklaas waarbij je alleen een Sinterklaas had die pakjes rond bracht, maar dat ben ik..
Hier kan ik mij dan wel in vinden en dat meen ik serieus. De kerstman doet het toch ook alleen? We geven sinterklaas gewoon een koets met meerdere Schimmels ervoor. Koets vol cadeautjes.

oh wacht, ik bedenk mij net, de kerstman krijgt help van zijn elfen vaak afgebeeld als kleinere mensen. Maar dat bewaren we wel voor een andere keer.

Avatar made by the one and only ME
One day I will awaken my sharigan and you will be scared
Crazy™
Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 12 november 2014 @ 15:07
Met quote antwoorden

Volgens bronnen op Google heeft de "Raad van State de uitspraak over Zwarte Piet vernietigd". "De Raad geeft geen inhoudelijk oordeel over Zwarte Piet". Zwarte Piet mag.

Mijn advies: leg de kranten en nieuwssites aan de kant. Deze helpen slechts en alleen de producenten van paracetamol aan winst.

Arme Nickelodeon, die kan alvast een jaarvoorraad aan paracetamol inslaan.

Pokémon XY: nieuwe afleveringen zijn elk weekend om 06:45 uur te zien op Disney XD!

Fan van Herman van Doorn! :D Kijk ook op www.hermanherman.nl
tzimho
NaruSasu <3

tzimho's avatar
Standaard geplaatst op 12 november 2014 @ 19:28
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Pokey4 Bekijk bericht
Volgens bronnen op Google
Quote:
Mijn advies: leg de kranten en nieuwssites aan de kant.
Volgens mij spreek je jezelf tegen?

Avatar made by the one and only ME
One day I will awaken my sharigan and you will be scared
Crazy™
Urya
Saikyo Legend

Urya's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 09:31
Met quote antwoorden

Google is sowieso geen nieuwssite, maar een zoekmachine. "Bronnen van Google" is ongeveer net zo correct als "bronnen van de Albert Heijn waar ik mijn kranten koop". Je kunt beter even linken naar de nieuwssite, dat maakt het ook makkelijker om relevantie van deze bronnen te bepalen.

Airclever
Fire of Kaladesh

Airclever's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 09:41
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Urya Bekijk bericht
Google is sowieso geen nieuwssite, maar een zoekmachine. "Bronnen van Google" is ongeveer net zo correct als "bronnen van de Albert Heijn waar ik mijn kranten koop". Je kunt beter even linken naar de nieuwssite, dat maakt het ook makkelijker om relevantie van deze bronnen te bepalen.
Vrees alleen dat we geen bronvermelding krijgen :B

anhhao
Just call me Anh

anhhao's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 12:08
Met quote antwoorden

Omdat sommige mensen het nalaten:

Quote:
De gemeente Amsterdam hoeft de vergunningverlening van de Sinterklaasintocht niet over te doen. Dat oordeelt de Raad van State woensdag in de zaak over het mogelijk discriminerende karakter van Zwarte Piet.
De Raad van State heeft de uitspraak van de rechtbank Amsterdam woensdag vernietigd.

Tevens geeft de Raad van State geen inhoudelijk oordeel over de figuur van Zwarte Piet discriminerend zou zijn.

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan hoeft volgens de hoogste bestuursrechter bij het verlenen van een vergunning niet te kijken naar eventuele stigmatisering of discriminatie.

Terecht

De Raad van State noemt het terecht dat de vergunningaanvraag alleen is getoetst aan de eisen van de openbare orde en veiligheid. Van der Laan is niet bevoegd om de vraag te beantwoorden of van de figuur van Zwarte Piet een discriminerend effect uitgaat.

Hiermee hebben woensdag de tegenstanders van Zwarte Piet de zaak tegen de gemeente verloren. Als iemand een oordeel wil krijgen over Zwarte Piet, moet hij of zij naar de burgerlijke rechter of de strafrechter, aldus de Raad van State. Dat kan bijvoorbeeld door een zaak te beginnen tegen de organisatie van een Sinterklaasintocht.
http://www.nu.nl/binnenland/3926244/...arte-piet.html

@underlined: dus "Zwarte Piet mag" klopt niet, het is meer...undecided

yo im tired of these lucky *ss players...
3DS: 1950 - 8654 - 4565
TSV: 3529
Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 16:17
Met quote antwoorden

Zolang Zwarte Piet mag volgens Nederlandse wetgeving mag geen enkele gemeente Zwarte Piet verbieden. Dus simpelweg een rechtszaak aanspannen lijkt mij niet voldoende. De Nederlandse wetgeving geldt - zoals het eerdere woord al doet vermoeden - voor heel Nederland. En in Nederland is er geen regelwetgeving tegen Zwarte Piet.

Zolang Nederland geen regelwetgeving opstelt tegen Zwarte Piet is Zwarte Piet zo illegaal als het kopen van een zak appels in de supermarkt. Niet illegaal dus.

Pokémon XY: nieuwe afleveringen zijn elk weekend om 06:45 uur te zien op Disney XD!

anhhao
Just call me Anh

anhhao's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 17:23
Met quote antwoorden

dude................. het is niet zo simpel als "is hier een regel voor" ja of nee...

Quote:
Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 17:26
Met quote antwoorden

Zwarte Piet is geen discriminatie.

Discriminatie betekent onderscheid maken. Mensen anders behandelen vanwege hun uiterlijk of origine bij bijvoorbeeld een vacature.

Zwarte Piet is een figuur uit een sprookje waarbij deze door schoorsteen een huis binnen dringt en door het roet in de schoorsteen zwart wordt en vervolgens kadootjes uitdeelt in schoenen die al klaarstaan om gevuld te worden voor de schoorsteen.

Ik wil zeggen dat ik mij eerder zorgen maak over inbraak, maar zo te horen weten de mensen van het bezoek af en is Piet juist gewenst. Heeft alleen een rare manier van binnenkomen. Ik zeg niet dat ik zo'n iemand graag door mijn schoorsteen zie komen, maar ik zal ook niet over de ander oordelen die wel graag een (mogelijk) onverzorgd iemand door zijn of haar eigen schoorsteen wil zien komen om daar vervolgens kadootjes te zien uitdelen.

[ Laatst gewijzigd door Pokey4; 14 november 2014 om 17:36 ]

anhhao
Just call me Anh

anhhao's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 17:28
Met quote antwoorden

Okay judge fudge. Sommigen denken hier anders over.

Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 17:40
Met quote antwoorden

Als jij een Zwarte Piet iemand ziet discrimineren dan is dat zoals het mij lijkt meer de specifieke persoon die op dat moment op die plek de rol van Zwarte Piet vertolkt en niet de traditie in het algemeen.

Simpelweg rondlopen met roet op je gezicht is niet discriminatie en in combinatie met een toneelspel in de vorm van de sinterklaastraditie ook niet.

anhhao
Just call me Anh

anhhao's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 18:08
Met quote antwoorden

Quote:
Discriminatie betekent onderscheid maken. Mensen anders behandelen vanwege hun uiterlijk of origine bij bijvoorbeeld een vacature.

Nee, want in het Sinterklaasfeest in het algemeen wordt er geen onderscheid gemaakt... please... De zwarte piet heeft overduidelijk karikaturen van een zwart persoon, zie de post van NB. Daarnaast is het een knecht van een blank persoon ("Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht"). Het enige wat de tegenstanders vragen is het veranderen van de uiterlijk, maar blijkbaar kan niemand tegen een beetje verandering. Is dat serieus te veel gevraagd, of moeten ze maar opdonderen?

Je snapt de essentie niet. Het gaat er niet om of het persoon die de Zwarte Piet speelt discriminerend is. Het gaat om het figuur van de Zwarte Piet en of dat discriminerend is. En ja, daar kan je de vraagtekens zetten. Zeker als je zegt dat het "gewoon roet is" maar de Zwarte Piet gewoon een egaal zwart gezicht heeft. Nogmaals, is het echt te veel gevraagd om dat simpelweg te veranderen?

iTeruri
Nerdfighter

iTeruri's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 18:10
Met quote antwoorden

Ik ben een heel groot fan van het Sinterklaasfeest, maar het moet wel een feest blijven. Als mensen zich beledigd voelen, dan is het géén feest. Dan kan je wel je oogkleppen op doen en zeggen dan het geen discriminatie is, maar het kan wel heel erg kwetsend zijn.

Het feit is dat Zwarte Piet al eerder veranderd is. Zie jij Zwarte Piet nog met een roe lopen, en wordt Sinterklaas nog als een strenge man neergezet die stoute kinderen meeneemt naar Spanje? Nee, Sinterklaas is al heel lang een vriendelijke man, Zwarte Piet straft geen kinderen meer als ze stout zijn, en niemand is meer bang om mee genomen te worden naar Spanje. Dat is een grote verandering die over een lange periode is gedaan, en ik denk dat dat ook de manier is om de huidige problematiek op te lossen. Laat het langzaam gaan, niet geforceerd, maar laat het wel veranderen zodat iedereen weer lol aan dit feest kan beleven.

In dit soort discussies is het altijd slecht om vergelijkingen te maken naar je persoonlijke situatie, maar ik ga het toch doen. Is iedereen die "gay" of "faggot" als scheldwoord gebruikt homofoob of bedoelen ze het homofoob? Nee, vast niet, maar het heeft er wel jaren voor gezorgd dat ik mijn geaardheid als iets heel ergs negatiefs heb gezien, iets waar ik me alleen maar voor kon schamen. Dat is niet de bedoeling van die mensen geweest, maar dat had het wel tot gevolg.
Nu is ons doel een gezellig feest houden met joviale personages, maar als een groep mensen het kwetsend vinden, dan is dat gewoon zo. Zijn ze de minderheid? Ja, maar dat maakt hun mening niet minder relevant! Nederland is een land waarin we naar iedereen luisteren, ook naar minderheden, of juist ook naar minderheden.

Wat ik zeg, van mij hoeft het niet geforceerd, maar langzaamaan kan Zwarte Piet wel iets minder als een stereotype worden neergezet. Zijn de grote, rode lippen echt nodig? En het kroeshaar? Het lijkt er ook op dat dat is waar het Sinterklaasjournaal nu voor kiest; Sinterklaas en de Huispiet verdelen de taken, een blank persoon heeft roetvegen op het gezicht nadat hij door de schoorsteen gaat, etc. Dat laat op een goede manier zien dat de pieten niet de knechten van Sinterklaas zijn, en dat de gezichten inderdaad zwart zijn van roet (want dat zégt iedereen wel altijd, maar dat hebben ze nooit laten zien in de verschillende series).

Uiteindelijk is het zoals Sinterklaas in de eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal zei; de Pieten zijn er voor de gezelligheid. Maar laten we dan wel zorgen dat het voor iedereen gezellig blijft.

DFTBA - Don't Forget To Be Awesome!
Pokey4
Anime Forum Lid

Pokey4's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2014 @ 19:50
Met quote antwoorden

Uitstekende vergelijking. Als mensen uitgescholden worden voor "homo" dan betekent dat nog niet dat homoseksualiteit verboden moet worden. Iemand maakte eerder de opmerking dat Zwarte Piet verboden moest worden omdat anders gekleurde mensen voor "Zwarte Piet" zouden worden uitgescholden. Moet dat dan ook wat betreft homoseksualiteit?

Valt me nog steeds tegen dat mensen altijd "zo zwart als roet" zeggen en alles op televisie bruin in plaats van zwart is.

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten