Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Discussie & Actueel
Deze pagina opnieuw laden Geloof maakt dommer?

Antwoord

Onderwerptools Weergave
BlazikenBabe
Oh hi Mark

BlazikenBabe's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 16:24
Met quote antwoorden

Aangezien ik nu Kunstgeschiedenisles krijg op school weet ik al een stuk meer van de vorige tijden. Zo zijn we nu in de Renaissance en hebben we de Grieken en de Middeleeuwen al achter de rug. Nu staat de Renaissance voor een grote intelligente revolutie of wedergeboorte. Men ging immers weer meer terug kijken naar perfectie waar de Grieken naar streefden. Mijn vriend kwam vervolgens met het volgende, en ik schrijf hier alles op.

Bij de Grieken/Romeinen ging het vooral om Perfectie. Het lichaam, de geest en de anatomie. Kunst uit die tijd was ook al zeer bijzonder. Ook werden er complexen gebouwen aangelegd zoals aquaducten, theaters en badhuizen. Het land werd vooral geregeerd door een Keizer, kwa intelligentie waren we al best slim voor die tijd. De meeste mensen/kinderen kregen les

Aan het einde van de Romeinse tijd kwam het christendom langzaam in beweging. Het land werd niet meer geregeerd door een Keizer maar langzamerhand kreeg de kerk en het geloof over alles het zeggen. Mensen die een beroep wouden leren zoals schilderen, beeldhouwen etc moesten het klooster in. De intelligentie van de normale burger was laag. Ze konden vaak niet lezen of schrijven, en de enige manier vaak om te werken was om in het klooster te gaan. Wel gingen te burgers naar de kerk toe. Vooral in de Romaanse periode was het gebruikelijk om een beeldverhaal boven de deur te plaatsen. Dit was vaak het verhaal Hemel & Hel, dit ook om mensen af te schrikken en om ze "beter en bewuster" te laten leven als in: Doe wat de bijbel doet en je komt in de hemel. Verder werkte de meeste mensen rond die tijd in de landbouw of andere simpele beroepen zoals visser.

Een paar eeuwen later begon de Renaissance en kreeg langzamerhand het geloof steeds minder te zeggen en ontstond er een stadscultuur. Er werden luxe huizen gebouwd en mensen begonnen meer te experimenteren. Er werd zoals ik eerder vernoemde weer meer teruggekeken naar de perfectie van de Grieken en de Romeinen, denk maar aan de bekende werken van Michelangelo en Leonardo Da Vinci. Beiden keerden weer terug naar de principes van de Grieken de Romeinen. Zie maar hun bekende werken zoals David welke er uit ziet als een beeld uit de Klassieke/Hellenistische Romeinse periode. Bovendien gingen beiden, en dan vooral Leonardo Experimenteren. Zo bestudeerde Leonardo stiekem lijken in het mortuarium. De kerk verbood dit en daarom deed hij het 's Nachts. Dit had als gevolg dat we een stuk meer te weten zijn over het menselijke lichaam. Natuurlijk kan het zijn dat Leonardo gewoon een expert was in het maken en onderzoeken van het lichaam. Maar het toont wel aan dat er veel meer werd gedaan buiten het geloof.

Zoals ik hierboven dus heb beschreven was er kwa menselijke ontwikkeling zeer weinig gebeurt in de Middeleeuwen. Was dit inderdaad vanwege het geloof? Wanneer men een tabel zal moeten maken van de intelligentie is het het meest logische dat er een stijgende lijn zit aan het begin en het einde van de Griekse periode, vervolgens een horizontale lijn in de middeleeuwen, en weer een stijgende lijn bij de renaissance. Natuurlijk zal er ook wel iets revolutionairs zijn gebeurt in de middeleeuwen zoals het uitwendige skelet voor de Gotische kerken waardoor het mogelijk was om groter en hoger te bouwen. Maar mijn vriend en ik vroegen zich af:

Als het geloof het niet zo voor het zeggen had in de middeleeuwen, zouden we dan nu een hogere intelligentie en verder ontwikkeld zijn dan dat we nu zijn? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen.

Cobpyth
As Time Goes By

Cobpyth's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 19:41
Met quote antwoorden

Ik denk dat de titel beter genuanceerd kan worden tot "autoritaire religieuze repressie maakt gewone volk nauwdenkender en minder kennisrijk".

Geloof in se heeft hier, in mijn ogen, bitter weinig mee te zien.

“Get out of here and move forward. This never happened. It will shock you how much it never happened.”
Cursed_snorlax
Anime Forum Lid

Cursed_snorlax's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 19:54
Met quote antwoorden

Ik geloof dat Religie nummer 1 oorzaak is van alle ellende in de wereld. Zonder Religie zouden er geen oorlogen zijn. Dus ja het maakt mensen dom. Iemand doden en dan zeggen het was in de naam van god is ronduit achterlijk

Mijn Animelijst!
Lets Facebook!
Cursed_snorlax 0619-4428-4720 pokemon x
Nicky Bobs
The NB

Nicky Bobs's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 20:19
Met quote antwoorden

Geloof heeft er niks mee te maken, zou er geen geloof zijn is er wel weer een andere reden

De dag dat Microsoft iets ontwikkeld dat niet zuigt,
Is de dag dat ze stofzuigers gaan ontwikkelen.
Gohma
Parasitic Arachnid

Gohma's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 20:21
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cursed_snorlax Bekijk bericht
Ik geloof dat Religie nummer 1 oorzaak is van alle ellende in de wereld. Zonder Religie zouden er geen oorlogen zijn. Dus ja het maakt mensen dom. Iemand doden en dan zeggen het was in de naam van god is ronduit achterlijk
*minder

Hebzucht is altijd de reden achter oorlog, geloof is hooguit de reden die aangedragen wordt om het goed te praten.

Geloof an sich maakt niet perse dom, het geeft veel mensen houvast en richting voor het onbekende, en dat hoeft niet perse repressief te zijn. Een vriend van me is zwaar gelovig en is tegelijkertijd in zijn vakgebied erg vernieuwend.

De Grieken en Romeinen hadden bovendien ook geloof, het was alleen heel wat anders dan het monotheďsme wat Europa later aan zou gaan houden.

Design - Tekeningen - Animelijst ^_^
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Cobpyth
As Time Goes By

Cobpyth's avatar
Standaard geplaatst op 02 juni 2014 @ 20:32
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cursed_snorlax Bekijk bericht
Religie is al lang niet meer de hoofdoorzaak van oorlogen.

“Get out of here and move forward. This never happened. It will shock you how much it never happened.”
Audax
Oh

Audax's avatar
Standaard geplaatst op 03 juni 2014 @ 00:08
Met quote antwoorden

Religie zorgt niet voor oorlog, dat is de vervelende en extreme fanclub ervan. Natuurlijk zijn er genoeg andere oorzaken voor, maar er is sowieso veel oorlogvoering door: 'mijn boek is beter dan de jouwe'.

FC: 1306 - 8649 - 4294
Games: Pokemon Y, OR, AS, Sun
Urya
Saikyo Legend

Urya's avatar
Standaard geplaatst op 03 juni 2014 @ 09:28
Met quote antwoorden

Beetje een gekke redenering, dit.

In de middeleeuwen vielen we terug op geloof, omdat we juist weinig van de wereld wisten. 'God heeft het gedaan' was het antwoord op veel vragen die toen nog niet beantwoord konden worden. Je gaat er nu van uit dat we een wetenschappelijke verklaring hadden gevonden als er geen kerk was geweest. Kijk je echter naar andere bevolkingsgroepen, dan zie je dat er bijna altijd naar een god wordt gegrepen om het onverklaarbare te begrijpen. Religie laat juist zien dat mensen altijd op zoek gaan naar een verklaring. Met beperkte onderzoeksmiddelen is die verklaring alleen soms wat voorbarig.

Hawk
Anime Forum Lid

Hawk's avatar
Standaard geplaatst op 04 juni 2014 @ 02:31
Met quote antwoorden

Het probleem met deze topiques is dat al het nuttige hierboven al wel vermeld is. Ik denk niet dat er veel religekkies - of uberhaupt veel religieuze mensen - op AWF rondspoken (er zijn er wel wat geweest tho) dus dat is qua discussie wel jammer.

Santos
-

Santos's avatar
Standaard geplaatst op 05 juni 2014 @ 23:36
Met quote antwoorden

Je kijkt teveel naar het (west) Europese perspectief. De Romeinse beschaving ging gewoon door in het Oost Romeinse rijk en het Chinese rijk was bloeiend. De voortgang van de mens loopt niet alleen in onze geschiedenis boeken.

Tadase
!(◎_◎;)

Tadase's avatar
Standaard geplaatst op 12 juli 2014 @ 19:52
Met quote antwoorden

Nouja, vele culturen hebben geloof juist gebruikt om vooruit te komen. Het ding met religie is dat haar basis, geloof, zelfs binnenin een geloofsbeweging zoals het Christendom of het Jodendom door veel individuen verschillend worden beleefd en gebruikt. Christenen in Europa beleven hun geloof anders dan Christenen in Afrika. Zelfs iemand die niet een bepaalde religie volgt, maar toch gelooft dat er iets is gebruikt zijn/haar geloof op een bepaalde wijze.

EDIT: Wow, ik had niet naar de datum gekeken o.o

nintendo 3ds fc: 1590-4808-9395
Dank voor deze avatar aan Kumori
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten