Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Lucht je hart
Deze pagina opnieuw laden Gevaar van (online) cults

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 23 oktober 2015 @ 22:59
Met quote antwoorden

Dacht dat ik misschien kort (never mind het is een lange post geworden) wat vertel over mijn eigen cult ervaring. Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik lang anarchistisch gedachtegoed verkondigd. Op zich niks mis mee, draagt bij aan de variëteit van meningen. Probleem was alleen de bron waaruit ik putte. Die was vergiftigd.

Laat ik dat even uitleggen. Ik nam een gehele gedachtegoed over dat over van alles en nog wat ging: persoonlijke relaties, psychologie, normen en waarden, politiek. Dat bleek achteraf doordrenkt te zijn van persoonlijke en pessimistische vooroordelen, die helemaal niet stoelden op rationaliteit en empirische wetenschap. Bijvoorbeeld het idee dat bijna alle ouders niet deugen als mensen, dat hun ziel kapot is door hun eigen corruptie (wat een bijgelovig klinkend idee! de ziel) en ze de oorzaak zijn van alle ellende op aarde. Dat mensen die niet 100% mijn wereldbeeld aanhangen niet deugen en eigenlijk niet mijn vrienden kunnen zijn, omdat vriendschap op gemeenschappelijke waarden gebouwd zou moeten zijn (alsof er niet andere waarden zijn waarop je vriendschap kan bouwen, behalve politiek, psychologisch en religieus wereldbeeld).

De kosten van het wereldbeeld en de groep die ik aanhing waren hoog. Ik heb mensen ontvriend, familie afgestoot, filosofie studie gestopt, ben depressiever geworden, te veel uitgegeven aan therapie dat bij mijn psychologische overtuigingen aansloot, te veel geld gedoneerd aan de leidende charlatan enz.

De online groep waarbij ik hoorde was freedomainradio. Gelukkig hebben veel oude hardcore followers de groep inmiddels verlaten en uiten ze hun ervaringen en kritiek erop. Dit kan je allemaal terug vinden op de debunk site: http://www.fdrliberated.com/
Zelf heb ik ook wat kritische filmpjes gemaakt: https://www.youtube.com/channel/UCYZ...QnNYRKQ/videos

Ik wil alvast mijn excuses aanbieden voor mogelijke ergernis die ik heb opgewekt, of slecht advies dat ik hier heb gegeven tijdens mijn tijd in freedomainradio.

De site die ik net noemde, en wat vrienden die de groep verlieten hebben me aan het twijfelen gebracht. Helaas, mijn vriend waarmee ik samen woonde bleef stug vasthouden aan de cult en kon niet uitstaan dat ik aan het twijfelen was geraakt. Dus hem ben ik ook kwijt geraakt. Evenals zogenaamde 'vrienden' uit die groep, die het merendeel van mijn sociale contacten vormden. Dus was ik toen vrij alleen, nadat ik weg was gegaan. Sommigen probeerden nog mij nog binnen het gareel te houden, maar dat werkte niet. Uiteindelijk heeft het kritisch zelf denken in mij overwonnen.

Mijn leven is nu ok. Ik heb weer contact opgenomen met mijn ouders en oude vrienden. Ik studeer helaas nog steeds, door vertraging door al die shit, maar het bevalt wel. Misschien kom ik ooit ergens nog terecht.

Dit verhaal is bedoeld als een waarschuwing tegen groepen met radicaal gedachtegoed die van je eisen dat je het met ze eens bent over alles, en daarnaast druk op je leggen om messianistisch dat geweldige gedachtegoed te verspreiden, geld te doneren etc. Onzin, je bent een vrij mens, niemand heeft het recht je te vertellen hoe je moet denken, voelen en handelen. Menselijkheid is belangrijker dan fanatiek te strijden voor een mogelijk tekortschietend wereldbeeld, imo.

Bedankt als je dit allemaal gelezen hebt. Hopelijk was het wat informerend.

Voel je vrij hier te delen als je iets soortgelijks hebt meegemaakt.

oeps.
Hawk
Anime Forum Lid

Hawk's avatar
Standaard geplaatst op 24 oktober 2015 @ 09:28
Met quote antwoorden

Dapper dat je dat zo durft toe te geven en ik wens je nog veel succes en geluk

Airclever
Fire of Kaladesh

Airclever's avatar
Standaard geplaatst op 24 oktober 2015 @ 14:25
Met quote antwoorden

Ik ben serieus trots op je keuze om de 'vergiftigde' omgeving te rug toe te keren. Ik heb dat zelf al twee keer moeten doen, en het blijft enorm lastig en bovenal zwaar.

Go get them, gal!

Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 01 november 2015 @ 00:26
Met quote antwoorden

Thanks guys.

Spijt me te horen dat je dat ook hebt moeten doen Airclever, but good job! Het is moeilijk, maar uiteindelijk beter en gezonder.

Hier is nog een korte speech over destructieve groepen in het algemeen, hoewel ze geloof ik impliciet naar mijn cult verwijst: https://youtu.be/4em9roGcaQA?t=2h11m46s

oeps.
Lithium
Lone Justice

Lithium's avatar
Standaard geplaatst op 01 november 2015 @ 18:28
Met quote antwoorden

Ik ben waarschijnlijk te jong om je in je gehele anarchistische glorie meegemaakt te hebben, maar dit was een interesting read. Thanks. Veel succes.

My god is the sun
Audax
Oh

Audax's avatar
Standaard geplaatst op 03 november 2015 @ 07:57
Met quote antwoorden

You go girl!

FC: 1306 - 8649 - 4294
Games: Pokemon Y, OR, AS, Sun
Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 22 november 2015 @ 16:57
Met quote antwoorden

Wauw. Indrukwekkend verhaal zeg ik als iemand van de oude garde die jou nog kent (Mario/Shiny Staryu/Defis).

Ik vond je altijd al vreemde verhalen hebben (zacht gezegd) en een apart, maar ergens wel leuk karakter. Bizar om te beseffen dat dit er allemaal achter zat.

Veel succes in je verdere leven.

Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 25 november 2015 @ 07:09
Met quote antwoorden

Bedankt.

Ik wil hier niet een persoonlijke blog van maken, maar ik wou nog laten weten dat mijn leven recentelijk bijzonder verbeterd is en heel veel puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ik ben de liefde van mijn leven tegengekomen en ik denk dat hij het beste in mij naar buiten gaat brengen. We steken elkaar creatief aan, gaan samen een boek schrijven, kunst maken e.d. Ik heb er heel veel zin in. ^^

oeps.
Deco T. Aoreste
Aleimon Thimble

Deco T. Aoreste's avatar
Standaard geplaatst op 15 februari 2019 @ 15:10
Met quote antwoorden

Ik wou dat ik dit topic iets beter had gelezen en iets serieuzer had genomen toen ik het voor het eerst zag.

Heb zelf een jaar lang bij een 'christelijke' sekte gezeten van eind 2016 t/m eind 2017. Heel anders maar sommige dingen zijn toch ook weer heel herkenbaar. Met name het indoctrineren, het aanzetten tot verbreken van contacten (dat heb ik gelukkig niet op extreem grote schaal gedaan) en het moeten geven van grote hoeveelheden €.

Gelukkig onder invloed van mijn huidige vriendin de kracht gehad om ervan los te breken.

"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it."
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten