Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Algemeen > PC & Internet
Deze pagina opnieuw laden PC onderdelen: Een zo simpel mogelijke uitleg

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Ulquiorra
Mau5

Ulquiorra's avatar
Standaard geplaatst op 05 november 2010 @ 19:40
Met quote antwoorden

Ik had deze al eerder gepost als reply in een recent topic, dacht het opzich wel voor meerdere mensen van pas kon komen.

Ik heb geprobeerd pc onderdelen zo simpel mogelijk uit te leggen. Genoeg om een beetje een basis idee te krijgen van wat elk onderdeel doet, en de belangrijkste dingen waar je op moet letten.

De volgende onderdelen worden uitgelegd:
CPU / Processor
RAM geheugen
GPU / Videokaart
Hardeschijf
Moederbord
Voeding

Onderaan zal ik ook wat nuttige vragen en antwoorden zetten, en af en toe wat tips en zo.

CPU:

Wat is het? Central Processing unit. Ofwel de processor. Een essentieel onderdeel van de computer. Processors worden deze dagen eigenlijk of door Intel of AMD gemaakt. Momenteel heeft Intel de bovenhand. (Qua marktpositie en prijs/prestatie) Hun nieuwste lijn processoren bestaat uit de core i3, i5 en i7. De core i3 is een dual core, wat inhoudt dat hij beter kan multitasken omdat hij de taken kan verdelen over de 2 cores. De meeste oude processoren zoals de Pentium 1 t/m 4 en de AMD Sempron/64 etc zijn single cores. De i5 en i7 zijn quad cores, die hebben er dus 4 waardoor ze nog sneller zijn. Alleen kunnen veel games nog geen gebruik maken hiervan.

Waar moet ik op letten? De i3 die is meer dan genoeg om alle tegenwoordige games goed te kunnen spelen. Als je graag veel programma's open hebt staan, vooral programma's die zwaar zijn op de CPU zoals Photoshop en muziek producer programma's zoals Fruity Loops, Reason etc. dan is een quadcore aan te bevelen. Bij AMD processoren zijn X2's dualcore's en X4's quadcore's. Alle processoren moeten op het moederbord geinstalleerd op een, zoals dat heet, 'socket'. Deze sockets komen in allerlei verschillende soorten. Je moet er simpelweg op letten dat er bij je moederbord gegevens hetzelfde socket type staat aangegeven als bij de processor. (bijvoorbeeld socket 1156) Laat je bij het kiezen van een CPU niet misleiden door alleen naar de snelheid te kijken! Een 3,06ghz i3 is bijvoorbeeld veel langzamer dan een 2,66ghz i7, er spelen namelijk veel meer factoren in de snelheid van een CPU dan alleen de GHZ.

[B]GEHEUGEN:[/B
]
Wat is het? Ook wel bekend als RAM, Random Acces Memory. Eigenlijk een hele snelle versie van je harde schijf. Dit geheugen slaat bestanden op die je maar tijdelijk nodig hebt. Bijvoorbeeld texturen en andere informatie uit games, dat moet allemaal ergens heen. En dat gaat naar het RAM geheugen. Alles wat in het RAM geheugen wordt opgeslagen word direct na het afsluiten van dat programma verwijderd. Hoe minder aplicaties je open hebt staan, hoe minder RAM je verbruikt. Hoe sneller en hoe meer ram je hebt, hoe beter je computer alle gegevens van een game kan verwerken. (Vandaar random acces. De computer moet op elk willekeurig moment informatie op dit geheugen kwijt kunnen.)

Waar moet ik op letten? J moet er rekening mee houden dat er meerdere soorten ram zijn. Ook dit gaat in je moederbord. Het zijn kleine stickjes, die ook allemaal in sockets gaan. Let altijd op dat je genoeg sockets over hebt. (Dat je bijvoorbeeld niet 4x 1gb neemt terwijl je moederbord maar 2 sockets heeft)
Ook moet je hier op het type letten, de tegenwoordige standaard is DDR3, hoewel DDR2 ook nog wel gebruikt wordt. Dit staat ook aangegeven bij het moederbord en het geheugen. Let op: 32bit windows kan maar maximaal met 3,5gb geheugen omgaan! Er zijn 2 soorten Windows, 32bit en 64bit. Dit staat vantevoren aangegeven. Het is dus zonde om er 6gb in te stoppen als je een 32 bit windows hebt, omdat dan maar iets meer dan de helft benut wordt!

VIDEOKAART:

Wat is het? De videokaart verwerkt al het beeld. De CPU stuurt de gegevens die op het scherm moet komen naar de videokaart, en de videokaart zorgt ervoor dat het op het scherm verschijnt. Voor gamen is een goeie videokaart het aller belangrijkste onderdeel, als je ergens op moet besparen, doe dat dan niet op de videokaart.

Waar moet ik op letten?
Let er op dat ook videokaarten verschillende aansluitingen hebben, hoewel het redelijk simpel is omdat het tegenwoordig eigenlijk altijd PCI-Express is, terwijl het vroeger AGP was. Dit is ook bij het moederbord te zien. Let ook hier op dat je niet alleen op het geheugen let, er zijn zoveel meer dingen die uitmaken. Dat een videokaart 1024 mb heeft (Zoals de gt240 meer heeft dan de gtx 460) wil niet zeggen dat ie per se sneller is dan een videokaart met 512mb. Let op; videokaarten hebben nagenoeg niks te maken met programma's zoals Photoshop en Illustrator, deze programma's zijn voornamelijk zwaar op de CPU en gebruiken nagenoeg niks van de videokaart. Hoewel ze tegenwoordig wel de hele tijd meer gebruik ervan maken met OpenGL mogelijkheden.

HARDESCHIJF:

Wat is het? Spreekt voor zich. Een schijf waar je je bestand op opslaat.

Waar moet ik op letten? E zijn nog wel wat dingen waar je op kan letten. Rotations per minute bijvoorbeeld (RPM, simpelweg hoe snel de schijf draait). Sommige laptop hardeschijven zijn nog 5400 rpm, terwijl eigenlijk alle desktop hardeschijven wel 7200 RPM zijn. Let er op dat als je een hardeschijf koopt voor een desktop dat deze de volgende specificaties draagt: 3,5 inch en SATA.
Ook bestaan er Solid State Drives (SSD). Deze drives zijn bijzonder duur omdat ze compleet anders werken. Ze draaien niet, zoals een normale hardeschijf, en hoeven dus veel minder lang te zoeken naar bestanden.

MOEDERBORD:

Wat is het? Ook wel MOBO genoemd. Een belangrijk onderdeel, houdt alles op zijn plek en zorgt dat alles samenwerkt. De CPU, geluidskaart, videokaart en het RAM geheugen bevinden zich allemaal op het moederbord. Belangrijke onderdelen die zich er niet op bevinden zijn de hardeschijf, de voeding en cd speler etc. Hoewel deze wel allemaal met kabels op het moederbord zijn aangesloten.

Waar moet ik op letten? Een moederbord heeft allerlei specificaties, zorg ervoor dat deze overeenkomen met die van je onderdelen.

VOEDING:

Wat is het? De voeding zorgt ervoor dat al je onderdelen stroom krijgen. Die aan/uit knop achterop je pc zit direct op de voeding. Ze komen in verschillende maten, van 300 watt tot 1000 watt en meer.

Waar moet ik op letten?
Voor een low end pc is 500 watt genoeg, voor een wat zwaardere met een quadcore en een zware videokaart kun je beter 600 of 700 nemen, en voor meerdere videokaarten kom je al snel op de 1000. (Als je niet weet hoeveel je moet nemen kun je altijd kijken op de site van de bouwer van je videokaart, hier staan systeem eisen bij waar dan ook een minimum aantal watt bij staat. In bijna alle gevallen kun je de voeding baseren op wat voor videokaart je hebt, omdat de videokaart het allermeeste stroom slokt van alle onderdelen.)

Hoe zie ik wat er voor een hardware in mijn pc zit?

In windows XP en ouder ga je naar start, dan run. Typ in het hokje dxdiag.
Dit is een diagnose programma dat al je hardware toont. Het scannen kan een minuutje duren.
In windows vista/7 kun je gewoon bij start in het zoekbalkje dxdiag typen, dan zie je de exe verschijnen.

Dit is de layout van een Cooler Master CM690 kast. Zijaanzicht, opengemaakt aan de linkerkant. De layout van pc's verschilt nog wel eens per case. De voeding kan bijvoorbeeld bovenin zitten in plaats van onderin.
Verder kan het ook dat een paar onderdelen net wat anders zitten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het geheugen verticaal zit in plaats van horizontaal zoals hier. Maar over het algemeen is de layout een beetje hetzelfde.

Waar op te letten bij het zelf samenstellen van een pc

Bij het zelf samenstellen van een pc moet je voor 2 belangrijke dingen zorgen.

1. Alle onderdelen moeten compatibel met elkaar zijn. Zorg ervoor dat alle types en sockets kloppen. Check dit op het moederbord en de componenten. Doe van te voren altijd nog even onderzoek of er wat verandert is. Zorg ervoor dat je voeding sterk genoeg is om je pc van stroom te verzien. Liever iets te veel dan iets te weinig!

2. Zorg ervoor dat je pc zo geoptimaliseerd mogelijk is. Bedenk van te voren waarvoor je je pc het meeste gaat gebruiken, en zorg ervoor dat je pc voor deze doeleinde het beste geschikt is. Doe onderzoek naar de desbetreffende programma's om er achter te komen welke hardware het belangrijkste is hiervoor. Speel je veel games? Hou je een beetje in op de processor, en bespaar niet op de videokaart. Ga je muziek maken en photoshoppen? Zorg voor een goeie, het liefst quadcore processor en bespaar op de videokaart. Neem ook voldoende geheugen, want dat soort programma's slurpen RAM. Zorg dan ook voor een 64bits besturingssysteem (Zoals Windows 7 64). Multitask je veel? Neem een quadcore.

Op de site Tweakers.nl (En ook andere sites) hebben ze nagenoeg elke maand een lijst samengestelde systemen van de maand. Deze zijn samengesteld door hardware experts.
Die kun je hier vinden.

Als je me op fouten betrapt, of denkt dat iets beter verwoordt kan worden of dat ik nog wat toe moet voegen, meld dat dan even dan pas ik het aan!

Vraag het ook gerust als je iets niet begrijpt.

Edit 1:
Nog wat toegevoegd over hoe je makkelijk de specificaties van je computer kan vinden.
Edit 2: Getracht alles wat overzichtelijker te maken.
Edit 3: Afbeelding van computer layout toegevoegd.

[ Laatst gewijzigd door Ulquiorra; 11 september 2011 om 14:21 ]

Cyber
Mada mada dane

Cyber's avatar
Standaard geplaatst op 05 november 2010 @ 19:47
Met quote antwoorden

Erg goed geschreven, deze geef ik mooi een sticky!
Erg bedankt, Ulquiorra!

Avatar ©Gyard. Signature ©Henduluin.
I am the bone of my sword.
[SIGPIC][/SIGPIC]
Ulquiorra
Mau5

Ulquiorra's avatar
Standaard geplaatst op 05 november 2010 @ 19:52
Met quote antwoorden

Dankjewel Cyber!

Betelgeuse
Alpha Orionis

Betelgeuse's avatar
Standaard geplaatst op 06 november 2010 @ 09:47
Met quote antwoorden

Kun je iets vertellen met betrekking tot de koeling?

En eh, ik denk dat een belangrijk aspect mbt het geheugen als je het vergelijkt met een harde schijf is dat al de gegevens in het geheugen, itt op een harde schijf, direct vergeten worden als de computer wordt uitgezet. (Hoewel gewoonlijk niet igv standby.)

reaper_unique
say hai to lucifer

reaper_unique's avatar
Standaard geplaatst op 06 november 2010 @ 10:46
Met quote antwoorden

dit klopt toch niet hoor:
bij de grafische kaart

Quote:
tegenwoordig eigenlijk altijd PCI-Express is, terwijl het vroeger VGA was
VGA is een dataconnector voor je beeldscherm en niet een sleuf waar je de grafische kaart insteekt.

de tijdslijn van sleuven voor insteekkaarten gaat als volgt, van oud naar nieuw:
ISA is de oudste en word ook al lang niet meer gebruikt.

PCI is de opvolger van de ISA sleuf. Maar de grafische kaarten werden alleen maar sneller en er was dus nood aan een connectie op het moederbord speciaal voor de grafische kaart:AGP.
Toen de AGP connector te traag werd besloot men om een nieuwe standaard te maken, namelijk PCI-E welke dan ook de vervanger werd van de al oudere PCI connector.
PCI-E heeft hoofdzakelijk twee varianten, de x16 en x1.

en In 2008 werd PCI-E 2.0 geďntroduceerd. De connector die nu word gebruikt voor hedendaagse grafische kaarten.

Dus kort samengevat:
ISA -> PCI -> AGP -> PCI-E -> PCI-E 2.0

Ook mag gezegd worden dat Adobe meer en meer de druk op de grafische kaart begint te leggen. Dus de kracht van de grafische kaart bij photoshop mag ook niet onderschat worden. Al is het nog steeds zo dat het merendeel voor de CPU is. Maar een goede grafische kaart kan zeker geen kwaad.

Ook, als je dan toch photoshop vermeld is het mss aangeraden om dit ook te vermelden bij het geheugen aangezien photoshop heel wat plek nodig heeft in het geheugen dus dat als je veel photoshop werkt, of welk bewerkingsprogramma dan ook, dat je toch best zoveel mogelijk RAM nodig hebt.

Bij voedingen mss ook vermelden dat ze altijd een A-merk nemen en dat ze voeding van Sweex e.d mijden als de pest.

Mss naast tweakers ook hardware.info vermelden?

[ Laatst gewijzigd door reaper_unique; 06 november 2010 om 11:04 ]

www.atsusacon.be
Japanese culture event in Antwerp expo on the 14th and 15th of July 2012!
Ulquiorra
Mau5

Ulquiorra's avatar
Standaard geplaatst op 06 november 2010 @ 10:56
Met quote antwoorden

Betelgeuse: Bedankt voor de suggesties, zal er binnekort even werk van maken.

reaper_unique: Ah ja verdomme, ik haal die 2 om een of andere reden altijd door elkaar. Ik bedoel daar inderdaad AGP.

reaper_unique
say hai to lucifer

reaper_unique's avatar
Standaard geplaatst op 06 november 2010 @ 12:01
Met quote antwoorden

yeah begrijpelijk I guess liet me ook ff gaan

www.atsusacon.be
Ulquiorra
Mau5

Ulquiorra's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2010 @ 11:33
Met quote antwoorden

haha, alleen maar handig.

Ik voeg er nog wel wat van toe. Niet alles, dan wordt het wat te uitgebreid denk ik. Wil het nog een beetje kort houden.

hentai-free
De onbekende AWF'er

hentai-free's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2010 @ 12:34
Met quote antwoorden

Ehm... had nog een vraagje op mijn topic :3 Zou je ff willen kijken??
(sorry, als dit niet mag)

~Rick
reaper_unique
say hai to lucifer

reaper_unique's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2010 @ 13:10
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulquiorra Bekijk bericht
haha, alleen maar handig.

Ik voeg er nog wel wat van toe. Niet alles, dan wordt het wat te uitgebreid denk ik. Wil het nog een beetje kort houden.
yah is waar, 't is nog altijd:
"Een zo simpel mogelijke uitleg"
En ik denk dat je dit zelf ook wel wist

www.atsusacon.be
Blackthunder
Blaziken

Blackthunder's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2010 @ 13:22
Met quote antwoorden

Top uitleg. Zocht de laatste tijd al wat om wat meer in de computeronderdelen te zitten. Dit zal er erg bij helpen.

Thanks! ;D

Ulquiorra
Mau5

Ulquiorra's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2010 @ 15:51
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door reaper_unique Bekijk bericht
yah is waar, 't is nog altijd:
"Een zo simpel mogelijke uitleg"
En ik denk dat je dit zelf ook wel wist
Niet alles hoor. ISA was ik bijvoorbeeld niet bekend mee. Ik had er overigens al bij staan dat programma's als photoshop ook veel geheugen gebruiken bij tips over samenstellen van een pc. Maar ik zal dat over de videokaart nog even toevoegen, want inderdaad met OpenGL functies en zo in die nieuwste is dat toch wel handig.

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackthunder Bekijk bericht
Top uitleg. Zocht de laatste tijd al wat om wat meer in de computeronderdelen te zitten. Dit zal er erg bij helpen.

Thanks! ;D
Fijn om te horen

Ik heb een plaatje gemaakt van een layout van een pc. Krijg je wat beter een idee van hoe en waar alles nou zit.

Anime is kawaii
Rob

Anime is kawaii's avatar
Standaard geplaatst op 10 november 2010 @ 18:43
Met quote antwoorden

Je zet neer dat photoshop geen gebruik maakt van de gpu echter kan dit wel bij nvidea gpu's via cuda. En er staan nog een paar foutjes in maar om dat je post pas 5 dagen oud is denk ik dat je je tekst nog niet hemaal optimaal is aangezein je hem all meerder malen geedit hebt.

Sterker nog een gpu maakt een zeer groot verschil.
Groen met gpu.

Blauw met gpu.

We are going to have to act, if we want to live in a different world.
Velenne
Xcode Freelancer.

Standaard geplaatst op 12 juli 2012 @ 18:54
Met quote antwoorden

Ik keek zojuist even rond,
Ik ben opzoek naar een nieuwe graphic kaart,
Momenteel heb ik een crap ding, Geforce GTX 320 http://www.nvidia.co.uk/object/produ...gt_320_uk.html

En ik ben er bijna zeker deze te kopen http://www.geforce.com/hardware/desk...specifications

Ik ga ook langzaam een nieuwe computer samenstellen.
alleen was de vraag, past deze Graphic kaart nu ook in me oude computer ipv die GT 320

Sakatho
We're all mad here

Sakatho's avatar
Standaard geplaatst op 12 juli 2012 @ 20:36
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Velenne Bekijk bericht
Ik keek zojuist even rond,
Ik ben opzoek naar een nieuwe graphic kaart,
Momenteel heb ik een crap ding, Geforce GTX 320 http://www.nvidia.co.uk/object/produ...gt_320_uk.html

En ik ben er bijna zeker deze te kopen http://www.geforce.com/hardware/desk...specifications

Ik ga ook langzaam een nieuwe computer samenstellen.
alleen was de vraag, past deze Graphic kaart nu ook in me oude computer ipv die GT 320
Daarvoor zou je eigenlijk even moeten kijken wat voor moederbord type je hebt. Kijken of er ook een PCI-E 2.0 x16 slot in zit (kun je bij de specificaties zo vinden).
Daarnaast trekt een nieuwe kaart sowieso veel meer stroom dan een oude, en heb je een extra stroom-aansluiting voor het ding nodig via je voeding (2x een 6pins kabel). Als je dit niet hebt, zul je eerst je voeding moeten upgraden voordat je zo'n kaart erin kunt zetten.

~ Faith Divides Us - Death Unites Us
~ [Fics] ~ Voor Elysa | Before the dawn
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten