Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Discussie & Actueel
Deze pagina opnieuw laden De plichten van het kind

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Vordreller
Sad But True...

Vordreller's avatar
Standaard geplaatst op 10 maart 2007 @ 23:37
Met quote antwoorden

Veel mensen vergeten wel eens dat dit ook bestaat. De wereld drukt het er maar in dat kinderen rechten hebben en terwijl dat heel goed is, wordt er een omgeving gecreerd waarin kinderen denken dat ze alles mogen...

Dit klein stukje zegt er iets over

Hier vind je onderaan het PDF bestand met alle artikels erin

Kleine uitleg

Maar ik vind dus nergens een lijstje met de plichten erin... het komt voor mij over alsof men dit deel wil verstoppen... dat men geen last wil opleggen uit angst voor kritiek...

Destiny-Angel
(Ex) Anime forum lid?

Standaard geplaatst op 11 maart 2007 @ 08:14
Met quote antwoorden

Het wordt heel vaag beschreven. Je hebt rechten. Maar je mag van ide rechten geen misbruik maken. Bijvoorbeeld je hebt recht op beschreming tegen kinderarbeid. Dit is een recht.
Een plicht die hierbij hoort is af en toe meehelpen in het huishouden.

Live is like a dream, you can enjoy it, you can change it, but you can make life into a hell....
Vitesse Arnhem 1! Siggie :3 HULP NODIG!
Eoin
Hedonist

Eoin's avatar
Standaard geplaatst op 11 maart 2007 @ 08:15
Met quote antwoorden

Dat komt omdat ouders de plichten zelf in mogen vullen, zolang ze de rechten niet schaadden. Als mijn ouders vinden dat ik moet afruimen, dan is er geen recht dat me beschermd het niet te doen. Mijn ouders kunnen het ook niet laten doen.

Zolang de rechten worden gehandhaafd, mag er alles van ons verwacht worden.

'You've blocked me on Facebook, and now you're going to die!'
Follow me, or Watch me!
Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 11 maart 2007 @ 12:04
Met quote antwoorden

natuurlijke rechten en plichten zijn kort door de bocht -onzin...
je spreekt pas van rechten en plichten na een afspraak, overeenkomst, tussen 2 of meerdere personen.... rechten van het kind zijn VERZONNEN rechten die nageleefd worden of in acht worden genomen door landen en personen die er mee in wíllen stemmen.... m.a.w., rechten op zich heeft geen enkel kind, en plichten zeker ook niet.... plichten zijn zelfs nog veel lastiger en gevaarlijker om in te stellen dan rechten...

natuurrechten baseren zich op bepaalde basisbehoeften: van zelfbehoud: voedsel, kleding, onderdak, lichamelijke veiligheid etc., en van ontwikkeling: onderwijs (uiteindelijk is dat ook wel ten behoeve van zelfbehoud binnen de economie)...

waarop zouden plichten gebaseerd moeten zijn? de plicht ontstaat meestal op basis van een recht: omdat kinderen recht hebben op dit of dat, hebben zulke en andere personen (bijv. ouders) de plícht te zorgen dat er aan de rechten wordt voldaan.... voor welke rechten moeten kinderen verantwoorden? de recht van de ouders/opvoeders/school op macht? en zo dus de plicht van het kind gehoorzaam te zijn? áls we rechten willen baseren op concrete basisbehoeften, dan is is machtslust of gemakzucht van de ouders geen recht, de behoefte tot macht of gemak is geen basisbehoefte....

[ Laatst gewijzigd door Amelia; 11 maart 2007 om 20:17 ]

oeps.
Fraai
Zoals altijd.

Fraai's avatar
Standaard geplaatst op 11 maart 2007 @ 20:13
Met quote antwoorden

Je moet sowieso naar school t/m je zestiende. Dat is wel een plicht.

Maar ik vind ook dat je pas van een plicht kunt spreken als het is afgesproken. Als je zomaar even aan een kind vraagt van 'Hé, wil je dit of dat eventjes doen?' kan je natuurlijk nee zeggen. Dan heb je nog geen plicht. Meestal doen kinderen het wel, maar dat is meer omdat je geen nee durft te zeggen, het graag wilt doen, je anders ruzie met je ouders krijgt enz...

Eoin
Hedonist

Eoin's avatar
Standaard geplaatst op 11 maart 2007 @ 21:17
Met quote antwoorden

Ach, de dingen die je noemt zijn wel een beetje...tegenstrijdig. Ik vind dat het veel lijkt op dat van de vrijheid van meningsuiting en grondwet artikel 1...iedereen is gelijk.

Dat is een beetje raar....want als ik zeg dat ik iemand een homo vind, discrimineer ik...maar het is wel mijn mening...

'You've blocked me on Facebook, and now you're going to die!'
Follow me, or Watch me!
Destiny-Angel
(Ex) Anime forum lid?

Standaard geplaatst op 12 maart 2007 @ 07:01
Met quote antwoorden

Het ligt er ook aan welke ondertoon er in zit he

Live is like a dream, you can enjoy it, you can change it, but you can make life into a hell....
Vitesse Arnhem 1! Siggie :3 HULP NODIG!
ShinySkitty
Naru-pianotard x3

ShinySkitty's avatar
Standaard geplaatst op 14 maart 2007 @ 20:54
Met quote antwoorden

Ik vind eerder dat de plicht je wordt ingedrukt. Je moet dit, dat, zus zo. Het is echt niet fijn.

Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 15 maart 2007 @ 17:16
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinySkitty Bekijk bericht
Ik vind eerder dat de plicht je wordt ingedrukt. Je moet dit, dat, zus zo. Het is echt niet fijn.
ik stel een volksrevolutie van het kind voor... oo

oeps.
ShinySkitty
Naru-pianotard x3

ShinySkitty's avatar
Standaard geplaatst op 16 maart 2007 @ 23:03
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Amelia Bekijk bericht
ik stel een volksrevolutie van het kind voor... oo
Nee, daar zijn we te lief voor..
Ik vind het gewoon oneerlijk dat sommige ouders, zich omdat ze verantwoordelijk zijn voor ons, ons leven gaan bepalen. Ooit van de naturetheorie gehoord?

Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 17 maart 2007 @ 12:25
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ShinySkitty Bekijk bericht
Nee, daar zijn we te lief voor..
Ik vind het gewoon oneerlijk dat sommige ouders, zich omdat ze verantwoordelijk zijn voor ons, ons leven gaan bepalen. Ooit van de naturetheorie gehoord?
bedoel je nature vs. nurture? dus natuurlijke bepaaldheid tegenover opvoeding?

voor zo ver ben ik het mee eens dat ouders hun grenzen vér te buiten gaan wat betreft hun 'verantwoordlijkheid' voor de opvoeding.... onze laagontwikkelde maatschappijvorm laat kinderen zomaar over aan de ouders, en de ouders alleen... (met de maatschappij bedoel ik alle personen betrokken onderling, en niet zozeer de wet of een voorgeschreven 'cultuur', wat dat ook moge zijn)... wát er nu van die kinderen wordt, hoeveel vrijheid en kansen ze voor ontwikkeling hebben, is een zaak van puur geluk (en vaak wordt deze taak praktisch al heel vroeg overgedragen op kinderoppas, kleuterschool etc).... in het beste geval groei je op met volwassen en emotioneel ontwikkelde personen, die je geen onzinnige commando's en regels opleggen, en in het ergste geval word je door je pappie voor een trein getrokken... tja...

het probleem van de maatschappijvorm is dit: individualisering... ieder zoekt het zelf maar uit en zou zich theoretisch moeten kunnen redden... we bouwen er nog een dun hekwerk van normen en wetten omheen, waarin je zoiets hebt als 'plichten van de ouders', 'plichten van het kind', plichten van de politie en hulpinstanties, etc... ook het huwelijk is maar een contract, zoals je werk een contract is.... rechten en plichten, onuitgesproken of uitgesproken overeenkomsten... maar het kind is nog geen volwaardige speler in dit alles en moet het zolang maar ontgelden....

oeps.
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten