Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Lucht je hart
Deze pagina opnieuw laden De narigheid achter de visindustrie

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Pebbles
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 09:18
Met quote antwoorden

Hallo iedereen,

Ik weet eigenlijk niet of ik dit hier mag plaatsen, maar het topic zegt dat je hier alles mag posten wat je dwars zit. Dus ik denk dat dit ook wel kan.
Wat ik namelijk vreselijk vind, is dat er zo enorm veel narigheid zit aan de visindustrie. Maar dat de media altijd maar vis/visolie blijft aanbevelen, terwijl die belangrijke voedingsstoffen die in vis(olie) zitten, ook in zeewier,algen of Spirulina zitten.
Als ik bijvoorbeeld enkele ellendige dingen van vis mag opnoemen: vissen en andere waterdieren worden gruwelijk gedood: levend opengesneden, ingevroren (=zeer pijnlijk)! of gezouten, en dat voelt als een brandwond. Of men laat ze langzaam stikken. Enorme netten woelen de zeebodem om, veroorzaken bijvangst en zorgen voor heel veel stress bij de dieren. Kweekvis zit vaak in veel te kleine, kale bassins, en krijgen hormonen. En er zitten nog veel meer narigheden aan de visindustrie, zie www.vissenbescherming.nl . De politiek sluit hier echter de ogen voor, en de consument vindt het ook niet zo erg. Puur om het feit dat je vissen e.d. niet kunt aaien!!! Maar dan zijn het toch nog dieren, waar je respect voor moet hebben?! Ik wil even iedereen een tip geven: eet i.p.v. vis, eens wat vaker algen, zeewier, Spirulina-tabletten (zijn tabletten met algenpoeder) of iets anders. En laat u vooral niet misleiden door etiketten op vis als 'duurzaam' of 'verantwoord' want dat zegt namelijk NIKS over dierenwelzijn!!! En de Vissenbescherming is op dit moment bezig met een petitie tegen het levend koken van kreeften en krabben: http://www.vissenbescherming.nl/nw-1...en.html?page=1
Wilt u alstublieft tekenen?????? Alvast ontzettend bedankt!!!!!!!!!!

Thijs.
99 동지 but a 매춘부 ain't one

Thijs.'s avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 16:06
Met quote antwoorden

Nee, niet puur om het feit dat men vissen niet kan aaien, wat overigens wel degelijk kan. Puur om het feit dat men niet de ene na de andere wetgeving wilt hebben dat uiteindelijk resulteert in een verplicht dieet dat iedere dag bestaat uit algen, blaadjes sla en soja.

We zijn omnivoren. Dat de mens de enige soort op aarde is dat compassie kan tonen voor andere diersoorten wil niet ineens zeggen dat die ineens geen voedingsstoffen uit vlees en vis nodig heeft.

[ Laatst gewijzigd door Thijs.; 27 mei 2013 om 16:41 ]

[SIGPIC][/SIGPIC]
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies. Facebook & Twitter
Deco T. Aoreste
Aleimon Thimble

Deco T. Aoreste's avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 16:38
Met quote antwoorden

Ik vind vis lekker. Your argument is invalid.

"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it."
Croon
Anime Forum Lid

Croon's avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 17:20
Met quote antwoorden

Desalniettemin moet er wel met zorg met deze dieren omgegaan worden, zodat ze niet teveel lijden voordat wij ze nuttigen. Ik weet niet of dit waar is, maar levend opensnijden e.d. lijken mij nou niet echt nodig.

Thijs.
99 동지 but a 매춘부 ain't one

Thijs.'s avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 17:31
Met quote antwoorden

Gezien de snelheid waarmee vis bederft vrees ik dat verwerking heel snel moet gebeuren en daarom dus zulke uitwassen kunnen gebeuren.

[SIGPIC][/SIGPIC]
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies. Facebook & Twitter
Mana Praxula
Stomme Appel

Mana Praxula's avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 19:33
Met quote antwoorden

Ik denk dat je je meer zorgen mag maken op de manier hoe vis wordt gevangen en in welke hoeveelheden. De hele zee wordt zo ongeveer ontdaan van (roof)vis zoals tonijn en kabeljauw en het is zo ongeveer onmogelijk om goed werkend beleid te maken om dit proces tegen te gaan. Enige oplossing om overbevissing tegen te gaan, is door het botweg niet meer te eten. Daar komt de voedingsindustrie en argumenten zoals die van Deco bij en daar ga je.

''Een beter AWF begint bij jezelf''
- een wijs iemand
Deco T. Aoreste
Aleimon Thimble

Deco T. Aoreste's avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 21:01
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Mana Praxula Bekijk bericht
Ik denk dat je je meer zorgen mag maken op de manier hoe vis wordt gevangen en in welke hoeveelheden. De hele zee wordt zo ongeveer ontdaan van (roof)vis zoals tonijn en kabeljauw en het is zo ongeveer onmogelijk om goed werkend beleid te maken om dit proces tegen te gaan. Enige oplossing om overbevissing tegen te gaan, is door het botweg niet meer te eten. Daar komt de voedingsindustrie en argumenten zoals die van Deco bij en daar ga je.
Dit vind ik trouwens wel een beter argument, moet ik toegeven.

Het werkelijke probleem is natuurlijk de overbevolking. Er zijn teveel mensen, als we ons de afgelopen eeuw niet zo idioot snel hadden voortgeplant waren een heleboel milieuproblemen, maar ook financiŽle problemen niet aan de orde geweest, of in ieder geval een stuk minder prominent aanwezig.

Maar ik ga niet stoppen met vis (of vlees) eten omdat dat zogenaamd zielig is voor de dieren. Ik geef weinig tot niets om individuele niet-menselijke dieren, alleen om diersoorten en ecosystemen.

"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it."
Mana Praxula
Stomme Appel

Mana Praxula's avatar
Standaard geplaatst op 27 mei 2013 @ 21:42
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Deco T. Aoreste Bekijk bericht
Dit vind ik trouwens wel een beter argument, moet ik toegeven.

Het werkelijke probleem is natuurlijk de overbevolking. Er zijn teveel mensen, als we ons de afgelopen eeuw niet zo idioot snel hadden voortgeplant waren een heleboel milieuproblemen, maar ook financiŽle problemen niet aan de orde geweest, of in ieder geval een stuk minder prominent aanwezig.

Maar ik ga niet stoppen met vis (of vlees) eten omdat dat zogenaamd zielig is voor de dieren. Ik geef weinig tot niets om individuele niet-menselijke dieren, alleen om diersoorten en ecosystemen.
Gefeliciteerd, het ecosysteem in de Noordzee en andere zeeŽn stort daadwerkelijk in door overbevissing. Het heeft niet eens zo veel direct met overbevolking te maken dat het in Nederland kut gaat met de visstand, meer met het feit dat A) Europese zeeŽn door iedereen binnen de EU bevist mag worden en B) Nederland exporteert 80% van de vis. Tel daar de plastic soep, gevaar van achtergelaten vislijnen ed. en andere troep bij op en je krijgt een in het kort een ecosysteem wat van A tot Z vercracked is en iig de kans aanwezig is dat binnen nu en 10, 15 we een hele hoop vissoorten armer zijn omdat we zo nodig vis willen vreten. En dan niet wij, maar wij onze gevangen vis willen verkopen.

Het is een beetje kort door de bocht allemaal, maar het komt er op neer dat het beter voor het systeem in de wereld (ja, deze ellende komt op wereld schaal voor en dat heeft indirect als direct met met overbevolking te maken) is dat er minder vis wordt gevangen en dat Šls je vis moet worden gevangen, het duurzaam moet gebeuren. En dat laatste is ook een enorme clusterfuck waar ik liever niet op in ga.

''Een beter AWF begint bij jezelf''
- een wijs iemand
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten