Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Discussie & Actueel
Deze pagina opnieuw laden wat is het goed ?

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Cursed_snorlax
Anime Forum Lid

Cursed_snorlax's avatar
Standaard geplaatst op 23 mei 2015 @ 20:43
Met quote antwoorden

wat is het goed? Hoe zie je het goed, waar denk je dat het vandaan komt en op wat voor manieren kan het vermeerderd worden?

Ik heb zelf wat ideeėn hierover, maar wil eerst even de input van anderen horen. Ik wil hier later op ingaan vanuit de oogpunten van religie/mythologie, filosofie, psychologie en geschiedenis.

Mijn Animelijst!
Lets Facebook!
Cursed_snorlax 0619-4428-4720 pokemon x
fakerick
Topless

fakerick's avatar
Standaard geplaatst op 23 mei 2015 @ 23:23
Met quote antwoorden

Het goed is een kringloopwinkel waar arme mensen hun kleding kopen.

Wuju like a potion? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Cursed_snorlax
Anime Forum Lid

Cursed_snorlax's avatar
Standaard geplaatst op 23 mei 2015 @ 23:33
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door fakerick Bekijk bericht
Het goed is een kringloopwinkel waar arme mensen hun kleding kopen.
Maar maar MAAR ! De kringloop winkels zijn tegenwoordig net zo duur als een normale winkel !

Mijn Animelijst!
Lets Facebook!
Cursed_snorlax 0619-4428-4720 pokemon x
fakerick
Topless

fakerick's avatar
Standaard geplaatst op 24 mei 2015 @ 00:04
Met quote antwoorden

Daar heb ik niks op terug te zeggen, ik geef me over aan je argumenten.

Wuju like a potion? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Hawk
Anime Forum Lid

Hawk's avatar
Standaard geplaatst op 24 mei 2015 @ 00:05
Met quote antwoorden

Het goed is een hond die naar je toe komt lopen en je gezicht likt. Je vriendin die je een kusje op je voorhoofd geeft terwijl je slaapt.

Gošafoss
Drowning hero

Gošafoss's avatar
Standaard geplaatst op 24 mei 2015 @ 03:00
Met quote antwoorden

goed (het; o)
1 dat wat goed is: goed en kwaad
2 nut, voordeel: ten goede komen bestemd zijn voor; geld te goed hebben te vorderen
3 (meervoud: goederen) bezit, vermogen: vrijheid is een kostbaar goed; roerende en onroerende goederen
4 textielstoffen en daaruit vervaardigde kleren
5 (meervoud: goederen) benaming van allerlei voorwerpen of van een grondstof: de voorraad goederen

Life is a perception of your own reality.
Heero
De Controversiėle denker

Heero's avatar
Standaard geplaatst op 24 mei 2015 @ 12:27
Met quote antwoorden

Is dit nou een parodie om\p Amelia's topic??

[ Laatst gewijzigd door Heero; 30 mei 2015 om 17:27 ]

Amelia
Mudskipper

Amelia's avatar
Standaard geplaatst op 25 mei 2015 @ 21:02
Met quote antwoorden

Jup.

Om een serieus antwoord te geven. Verschillende filosofen en stromingen hebben iets anders voorgesteld als 'het goede'.

Het goede kan zijn wat door een god voorgeschrijft als het goede (religieuze stromingen). Utilitarisme: het goede is wat het meeste nut oplevert (voor het grootste aantal mensen, Bentham, Stuart Mill). Deontologie: het goede is wat morele wetten voorschrijven en het opvolgen van die wetten (rechten/plichten, Kant). Deugdethiek: het goede is het vormen van deugden binnen ons karakter (Socrates, Aristoteles). Moreel gevoel: morele gevoelens leiden je tot het goede (Hume).

Zelf hang ik naar deontologie, dat op rationele gronden bepaalde morele regels voorgeschreven kunnen worden, die een minimum aan morele eisen vormen (niet stelen, doden, verkrachten e.d.), en zie deugdethiek als optionele standaarden om naar te leven om een meer nobel karakter te vormen (wijsheid, vrijgevigheid, matigheid, trouw, etc.).

Er valt veel meer te zeggen over vormen van ethiek en wat wordt beschouwd als het goede: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethics

Hoe denken mensen in de praktijk over morele problemen, en wat zorgt ervoor dat mensen het goede doen? Morele psychologie gaat hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_psychology

Ik denk dat 'het goede' als je dat zo kan noemen toeneemt in de wereld. O.a. onderdrukking en geweld zijn aardig afgenomen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bet..._of_Our_Nature

oeps.
Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten