Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Sport
Deze pagina opnieuw laden Tour de France 2012

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Tim
Magistraal lid.

Tim's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 08:56
Met quote antwoorden

Nederlanders zijn gewoon overschat in de Tour. Hoge verwachtingen maar uiteindelijk geen resultaat. Vergelijkbaar met het Nederlands elftal.

If there is evil in this world,
It lurks in the hearts of men.
Edward D. Morrison
Deco T. Aoreste
Aleimon Thimble

Deco T. Aoreste's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 12:24
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim Bekijk bericht
Nederlanders zijn gewoon overschat in de Tour. Hoge verwachtingen maar uiteindelijk geen resultaat. Vergelijkbaar met het Nederlands elftal.
Er zijn een paar heel belangrijke verschillen.

Nederland is bij voetbal al decennialang een land dat behoort tot de wereldtop, al komt dat de ene keer er meer uit dan de andere keer. Ze hebben weliswaar sinds 1988 geen groot toernooi meer gewonnen, maar spelen zelden echt slecht en zelfs áls ze echt slecht spelen (zoals dit jaar) ligt dat niet aan de individuele kwaliteiten maar aan het teamverband en de mentaliteit. Sterke Nederlandse voetballers zijn er lange tijd genoeg geweest.

Bij wielrennen zit het heel anders. Vanaf begin jaren '90, toen Rooks en Theunisse over hun top heen waren en Erik Breukink voor het laatst een gele trui in de Tour bemachtigde, tot aan een paar jaar geleden hadden we helemaal niemand in Nederland die met de besten mee omhoog kwam in de grote rondes. Natuurlijk, Erik Dekker deed het een keer heel goed met drie etappewinsten, maar dat was als aanvaller, en Michael Boogerd werd in 1998 vijfde, maar dat was te danken aan de >9000 dopinggevallen die Tour waardoor er eigenlijk bijna geen klassementsrenners meer overbleven. Nadat Dekker en Boogerd over hun top heen waren hadden we helemaal niemand meer, en zelfs voor een mogelijke etappewinst hadden we eigenlijk niemand. Tot er een paar jaar geleden hoop begon te gloren.

Ineens reed Gesink top 10 in de Vuelta in 2008. Nu gebeurt het wel vaker dat renners in de Giro en Vuelta goed presteren en dat je daarna weinig meer van ze hoort, maar een jaar later, na door een valpartij uit de Tour verwijderd te zijn, eindigde hij 6e. In 2010 eindigde hij ook nog eens 6e in de Tour, zodat we in Nederland definitief konden zeggen: we hebben weer een klassementsrenner! Daarna werd het nog mooier; ineens ontdekten we Hoogerland, Mollema, Kruijswijk, Poels en nog een aantal namen, die allemaal meekonden met de besten, ook bergop. Een hele lichting Nederlanders kwam ineens naar boven en bracht ons allemaal hoop terwijl wielrennen bij de absolute top jarenlang als 'niets voor Nederlanders' werd beschouwd. Illustratief is het feit dat ene Remmert Wielinga werd geroemd toen hij een keer 12e werd in de Dauphiné.

Vorig jaar zou al het jaar moeten worden dat een Nederlander op het podium moest komen, alleen hadden we daar maar 1 man voor: Gesink. Een valpartij gooide roet in het eten en de rest is geschiedenis. Maar dit jaar moest het dan echt gebeuren. We hadden bij Rabobank als grote kanshebbers Gesink, Mollema en Kruijswijk en dan nog bij Vacansoleil een handvol outsiders, met Poels, Ruijgh, Westra en Hoogerland. En Pieter Weening was ook in vorm en mocht ook nog meedoen voor GreenEdge.

Dus met andere woorden, de verwachtingen waren nog nooit zo hoog als dit jaar. Dit jaar zou de grote ommekeer worden: een podiumplaats, een paar ritwinsten en de witte en/of de bolletjestrui voor Nederland! Het kan allemaal als je de startlijst vooraf bekijkt. Maar toen kwam etappe 6...

En het is niet eens zo dat ze zelf zo slecht hebben gepresteerd of dat ze zo onstrategisch te werk zijn gegaan. Nee, door pure pech lag heel Nederland op de grond daar en werden in 1 klap alle verwachtingen met een mokerslag vernietigd. Nu is Gesink, eigenlijk de sterkste Nederlandse renner, sowieso al een glazen kanon die bijna altijd wel ergens valt en dan niet meer vooruit komt, maar gelijk ook alle schaduwkopmannen en andere toppers tegen de vlakte. Echt alles wat er fout kon gaan is fout gegaan en dat is op een volkomen andere manier gebeurd dan met het Nederlands elftal.

Er is 1 overeenkomst: het is allebei volkomen kut.

"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it."
Tim
Magistraal lid.

Tim's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 12:42
Met quote antwoorden

Ik kan er wel inkomen in je verhaal. Maar als een type als Robert Gesink toch elke Tour een keer op z'n plaat gaat moet je je toch ook eens achter de oren gaan krabben.
Hoe graag ik ook had gehad dat een Nederlander goed presteert in de Tour heb ik het toch deels weer zien aankomen dat er iets mis zou gaan. Jammer genoeg kreeg ik gelijk.
Voor mij is de Tour overigens niet verpest omdat er nog een aantal goede renners dicht op elkaar staan. En dat is toch waarvoor ik de Tour kijk ongeacht of er een Nederlander in die top 10 staat of niet.

Edward D. Morrison
Deco T. Aoreste
Aleimon Thimble

Deco T. Aoreste's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 12:51
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim Bekijk bericht
Ik kan er wel inkomen in je verhaal. Maar als een type als Robert Gesink toch elke Tour een keer op z'n plaat gaat moet je je toch ook eens achter de oren gaan krabben.
Bijna iedereen gaat weleens onderuit. Het probleem met Gesink is niet hoe vaak hij onderuit gaat, maar de gevolgen ervan. Van de 6 grote rondes die hij nu heeft gereden eindigden er 3 of 4 in een deceptie door een valpartij (Vuelta 2009 als twijfelgeval, hij had podium kunnen rijden maar werd na een val uiteindelijk 6e). Ik omschreef hem daarom als glazen kanon op wie je gewoon helaas niet 100% kan vertrouwen. Maar in een normale situatie hadden we dan dit jaar nóg een heleboel klassementsrenners achter de hand gehad.

Quote:
Hoe graag ik ook had gehad dat een Nederlander goed presteert in de Tour heb ik het toch deels weer zien aankomen dat er iets mis zou gaan. Jammer genoeg kreeg ik gelijk.
Het is altijd makkelijker om een pessimist te zijn. Óf je had gelijk, óf je bent blij en dan boeit het niet meer dat je ongelijk had. Ikzelf had er veel vertrouwen in dit jaar.

Quote:
Voor mij is de Tour overigens niet verpest omdat er nog een aantal goede renners dicht op elkaar staan. En dat is toch waarvoor ik de Tour kijk ongeacht of er een Nederlander in die top 10 staat of niet.
Natuurlijk, maar er ontbreken toch een heleboel grote namen bovenin het klassement door die ene valpartij, niet alleen Nederlanders, en dat is gewoon zonde. Ik blijf zelf ook gewoon kijken hoor, maar vind het wel minder leuk nu. Maar misschien is dat maar beter ook, dan heb ik ook nog een beetje een leven buiten de Tour.. ^^"

"The world's a playground. You know that when you are a kid, but somewhere along the way everyone forgets it."
Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 15:16
Met quote antwoorden

Nederland is qua wielrennen gewoon de laatste jaren een beetje een slome starter. Het gaat zeker de goede kant op.

We hebben in 20 jaar niet zoveel renners aan de start gehad (meer dan de Belgen) en ook 3 teams aan de start. Maar kwaliteit gaat natuurlijk boven kwantiteit. Dat iemand als Gesink een goed klassement kan rijden heeft hij al bewezen, maar er is gewoon ook een pech factor.

En misschien verwachten we ook te veel. We hebben gewoon geen Cavendish, Sagan, Cancellara, Wiggins en ga zo maar door.

Voor hetzelfde geld loopt alles een keer goed en kunnen we inderdaad halen wat Deco in zijn bericht zei.

[ Laatst gewijzigd door Dré.; 09 juli 2012 om 15:28 ]

You can't spell awful without AWF.
Someday, without any doubt, you will find nakama that will protect you. There's no such thing as being born into this world alone! Friend Code: 2234-7153-7943
SonDaan
Vive Le Vélo

SonDaan's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 15:38
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dré. Bekijk bericht
Je kan zijn naam ook wel voluit schrijven.

En hoezo gelijk? Hij kan nog steeds een goed klassement rijden en in de top 10 eindigen. Waar heb jij gelijk? Alsof ik niet wist dat hij voor Evans moest rijden.

===

Jammer dat de Tour nu na een week al weinig meer aan is. Na vandaag waarschijnlijk nog minder.
Dan zal er veel moeten gebeuren. TJ (!) staat al 17e op meer dan 4 minuten.

Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 16:00
Met quote antwoorden

Tejay(!!!) staat op 4 minuten van de nummer 1 ja, maar ik heb nergens gezegd dat hij een kanshebber is voor de Tour overwinning. Ik had het over een top-10 klassering. Beter lezen.

Someday, without any doubt, you will find nakama that will protect you. There's no such thing as being born into this world alone! Friend Code: 2234-7153-7943
Tim
Magistraal lid.

Tim's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 16:05
Met quote antwoorden

TieDjee.

Edward D. Morrison
SonDaan
Vive Le Vélo

SonDaan's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 16:27
Met quote antwoorden

[Ven Gardren] rijdt wel een goeie tijdrit (voorlopig)!

Tim
Magistraal lid.

Tim's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 16:30
Met quote antwoorden

Nette rit van Peter Velits trouwens.

Edward D. Morrison
SonDaan
Vive Le Vélo

SonDaan's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 16:34
Met quote antwoorden

OPQS in blok goed. Levi is dan wel de uitzondering die de regel bevestigt.

Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 17:48
Met quote antwoorden

Hey, Van Garderen staat 7e in het algemeen klassement. Dat is toch echt een top-10 klassering.

SonDaan
Vive Le Vélo

SonDaan's avatar
Standaard geplaatst op 09 juli 2012 @ 18:04
Met quote antwoorden

2 Belgen in de Top-10. Hoe lang is dat al niet geleden. Mooi!

steffoeke214
Roi du soleil

steffoeke214's avatar
Standaard geplaatst op 10 juli 2012 @ 09:46
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door steffoeke214 Bekijk bericht
Ja je hebt wel gelijk, maar ik denk toch dat Gallopin gaat verrassen. Maar ieder heeft zijn mening. Dat ik Monfort top 5 kansen toeoogde, is voor mij nog altijd een raadsel. Zie hem eerder als Top 15 kandidaat, en ja ik ben altijd vrij optimistisch. Als je pessimistisch bent, ben je al op voorhand verloren. Voor Velits en Rolland oogde ik eerder als Top 5 kandidaten, en dat blijf ik goed mogelijk achten.
Een bericht waar ik veel kritiek op kreeg, maar toch ... =-)

Het is niet de tornado's die ons in de weg staan, maar wij die in de weg van tornado's staan. Leren leven met de natuur is een must. Gelijk welke gevolgen die voor ons kan hebben.
Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 10 juli 2012 @ 10:02
Met quote antwoorden

Ja, die twee doen het goed. Maar Rolland en Velits op het podium zie ik niet gebeuren hoor.

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten