Iedereen weet dat een mens verschillende geaardheden kan hebben, waaronder hetero, bi of homo. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties; veel mensen onderscheiden bijvoorbeeld biseksueel van panseksueel, sommige mensen zijn aseksueel, en daarnaast zijn er genoeg andere voorkeuren die niet direct met geslacht te maken hebben. Hoe dan ook is dit allemaal vrij algemeen bekend.
Wat veel mensen niet weten is dat er een verschil bestaat tussen seksuele en romantische geaardheid. Seksuele geaardheid houdt in, je voorkeur met betrekking tot seksuele partners. Romantische geaardheid, daarentegen, gaat over je voorkeur met betrekking tot niet-seksuele gevoelens, dus bijvoorbeeld op wie je verliefd kan worden. Voor veel mensen is dat hetzelfde, maar niet voor iedereen. Ikzelf heb niet zo lang geleden een filmpje gezien waarin dit soort dingen werden uitgelegd, die kan ik helaas niet meteen terug vinden, maar dat filmpje is wel een eye-opener geweest voor mij.
Waarom? Zelf ben ik namelijk heteroseksueel maar biromantisch. Seksuele gevoelens heb ik alleen voor vrouwen, ik heb wel ooit eens geëxperimenteerd maar daar voelde ik helemaal niks bij. Echter, ik kan wel verliefd worden/gevoelens krijgen voor mannen zonder dat daar seks bij betrokken is. Op de Kinsey Scale:
De Kinsey Scale is ontwikkeld met seksualiteit in het achterhoofd, maar kan makkelijk gegeneraliseerd worden. In seksueel opzicht ben ik duidelijk een 0, in romantisch opzicht eerder een 2.
Vraag bij dit topic: wat is jullie seksuele/romantische geaardheid, en zit daar nog verschil tussen?