Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Urya
Dit zou je alleen niet doen als je om de betreffende persoon geeft, want iedereen met een beetje gezond verstand weet hoe groot het verraad is en wat de implicaties kunnen zijn. We zijn mensen, geen apen. Iedereen heeft de wilskracht en het intellect om niet alleen op zulke primaire gevoelens te reageren.
|
De mens heeft in principe genoeg zelfcontrole om zich niet over te leveren aan dat soort zaken, dat is waar.
Het punt dat ik probeer te maken is dat ik denk dat mensen soms echter vreemdgaan om andere reden dan louter hun 'primaire gevoelens'. Het gaat vaak ook samen met veel meer dan dat, zoals bijvoorbeeld existentialisme. Vragen als "wat heeft het voor zin om heel mijn leven aan één vrouw trouw te blijven als ik ook eens met iemand anders iets kan doen (misschien zelfs jezelf verlossen van spannendere of gewaagdere verlangens dan mogelijk zijn bij je vaste partner), zonder dat ik daar ooit schade bij loop?"
Het heeft vaak niets met 'de ander' te maken, maar meer met de 'vreemdganger zelf' en zijn levensperspectieven.
Het is quasi onmogelijk om alles waar je naar op zoek bent in het leven te vinden in één persoon. De kwestie of je ermee kan leven dat je nooit 'alles' zal hebben, bepaalt of je ooit de stap zal zetten om vreemd te gaan of niet. Dit kan ook een tijdelijk proces zijn, waar je weer vanaf stapt bijvoorbeeld.
Er zijn natuurlijk ook andere redenen voor vreemdgaan (zoals werkelijk verliefd worden op een ander), maar het bovenstaande komt zeker ook voor.
Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Urya
Wat ik trouwens graag wil weten: wie van de reageerders hier is vreemdgegaan. Oprechte vraag, want ik krijg bij veel berichten het gevoel dat de betreffende personen een eigen actie proberen te rechtvaardigen. Benieuwd of dat zo is of dat er onbevangen naar het discussiepunt wordt gekeken.
|
Ik ben nog nooit tijdens een vaste relatie vreemdgegaan en als ik ooit zou merken dat mijn partner mij 'bedriegt', zou de relatie ook meteen voorbij zijn. Ik hecht veel belang aan 'echtheid' in een vaste relatie en ik heb eerlijk gezegd ook een iets te groot ego om samen te blijven met iemand die op een ander haar heil heeft proberen zoeken.
Tijdens een 'pre-relatie' (waar het duidelijk was dat er met een bepaald meisje iets meer zat aan te komen) is het wel al gebeurd, maar dan stond er dus nog niets vast en had ik dus in principe nog alle vrijheid om te doen en laten wat ik wilde. Het kan dus niet echt worden gedefinieerd als 'vreemdgaan', alhoewel het misschien wel een 'soort van' is.
Toen heeft het meisje in kwestie het wel te weten gekomen, maar ze heeft me niks kwalijk genomen. Het is uiteindelijk op niets uitgedraaid omdat inderdaad uit mijn actie bleek dat het toch nooit iets langdurig zou geworden zijn. We zijn wel nog steeds vrienden.