Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Algemeen > PC & Internet
Deze pagina opnieuw laden FAQ: Vuse

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Noof
Er is geen betere.

Noof's avatar
Standaard geplaatst op 13 juli 2006 @ 10:33
Met quote antwoorden

Noot: Bij het gebruiken van deze tutorial ga je er mee akkoord dat ik niet aansprakelijk ben voor eventuele foutjes in de tutorial, noch voor fouten die er door veroorzaakt worden. Gebruik is op eigen risico. Niet dat ik je pc kapot wil maken, of whatever. Eheh. Vragen, opmerkingen, dreig- en fanmail.. valt te sturen naar noof_nl[@]hotmail.com.

Azureus; wat is het?
Azureus is een P2P-programma dat werkt door middel van het Bittorrent netwerk. Er zijn veel programma's (clients) die hier gebruik van maken, maar Azureus is de meest gebruikte, vandaar dat ik deze behandel. Anyways, het Bittorrent netwerk houdt in dat je bij andere gebruikers het bestand dat je wil downloaden weghaalt, maar het deel wat je al binnen hebt wordt ook gelijk weer geupload naar andere gebruikers die hetzelfde bestand willen downloaden. De mensen die het bestand volledig hebben gedownload noemen we 'seeders', de mensen die nog aan het downloaden zijn noemen we 'leechers' of 'peers'. Het grote verschil met LimeWire enzo is dus dat je het bestand niet helemaal gedownload hoeft te hebben om deze ook al te delen met anderen. Een klein deeltje is genoeg om te beginnen met uploaden. Bovendien; Azureus bevat geen spyware of andere rotzooi, en het is gratis.

Het downloaden van Azureus
Dit is de homepage van Azureus. Hier kun je de laatste versie voor Windows XP, NT en 2000 downloaden. Als je nog gebruik maakt van Windows 95/98 kun je de laatste versie hier downloaden. Gebruikers van andere besturingssystemen moeten hier even een kijkje nemen.

Java
Azureus heeft Java nodig om te kunnen functioneren. Java is een programmeertaal en bevat dus geen spyware, het doet ook geen kwaad. Java kun je hier downloaden.

Torrentsites
Azureus heeft geen ingebouwde zoekmachine. De torrents zul je dus zelf moeten opzoeken. Hieronder vind je een paar sites waar je vooral anime en manga kunt downloaden. Gezien het allemaal Free Fansubs zijn is het niet illegaal.

TokyoTosho
Scarywater
AnimeSuki

Trackers
De torrents die je download hebben allemaal een verbinding met een server welke bijhoudt welke gebruikers het bestand hebben of nog aan het downloaden zijn.

Plugins
Het installeren van plugins is heel makkelijk in Azureus. Klik op 'Plugins' -> 'Installatie Wizard' -> 'Uit een lijst van Sourceforge.net' -> 'Volgende'. Vink vervolgens de plugins aan die je wilt downloaden. Klik daarna op 'Volgende' -> 'Voltooien'.

Na de installatie
Na je Azureus geinstalleerd hebt en het voor het eerst opstart krijg je de Configuratiewizard voor je neus. Krijg je die niet, of klik je 'm per ongeluk weg, ga dan naar 'Bestand' -> 'Configuratiewizard'. Klik op 'Volgende'. Kies dan je verbindingssnelheid uit het lijstje en klik wederom op 'Volgende'. Weet je niet wat deze is, ga dan naar SpeedTest. Vink dan alleen 'Upload' aan en laat de test draaien. Zodra deze klaar is kijk je naar het aantal 'kbps' dat tussen haakjes onder de 'Kb/sec' snelheid staat. Vervolgens kies je dezelfde snelheid (of eentje die er dichtbij zit) uit het lijstje van Azureus.

Vervolgens moet je gaan kiezen via welke 'poort' de downloads binnen moeten komen. Verander dit in een ander veel hoger getal (boven de 60000). Poort 6881 wordt tegenwoordig vaak geblokkeerd en dan kun je dus niet downloaden. Bovendien is de kans bij een veel hoger getal kleiner dat een ander programma deze al in gebruik heeft. Belangrijk voor je firewall dit. Je zult deze later misschien nog moeten openen als je snel wilt downloaden. Hierover lees je verderop meer.

Daarna krijg je de vraag waar je de torrents wil opslaan, dit hoef je niet te veranderen. Klik vervolgens op 'Voltooien'.

Poorten
Poorten worden gebruikt door de TCP en UDP protocollen. Het geeft niet als je weet wat dat zijn. Ze worden gebruikt om een internetverbinding te maken. Meer hoef je niet te weten. De rest gaat immers vanzelf. Poorten hebben de nummers 1 t/m 65535. Beide hebben een TCP en UDP 'deur'. Deze deuren zijn standaard gesloten, want dat biedt een bescherming tussen jou pc's en ht internet, en dus kunnne hackers niets beginnen. Als jij het internet op gaat om bijv. te mailen dan gaat een van die deurtjes even open zodat je toegang krijgt tot het internet. Dit gaat dus automatisch.

Je moet jezelf voorstellen dat, als je een poort openzet, je een tunneltje maakt vanaf de poort in de 'muur' van poorten naar je eigen pc. Al het verkeer vanaf jou externe IP-adres (kun je hier zien naar je pc wordt dan niet tegengehouden door de muur, maar gaat door het tunneltje naar je pc. Dat geldt dus alleen voor die ene poort, de rest blijft gesloten. Indien je een niet-standaard poort wil openzetten, dan moet je het poortnummer invullen, het protocol (TCF, UDP of allebei (in dit geval allebei)) en het Lokale IP adres in het netwerk bij jou thuis.

Het nut valt uit te leggen met het volgende voorbeeld. Als er 6 mensen zijn die hun poort geopend hebben en 6 die hem nog dicht hebben staan (nouja, dicht...de juist poort niet geopend hebben), dan krijgen de mensen met een open poort 2,4x zoveel aandacht en gaat je download dus ook stukken sneller.

Het heeft ook een klein gevaar, though. Het is waar dat inbreken in je pc iets gemakkelijker wordt, maar het blijft érg moeilijk voor hackers. Het is een fabeltje dat als je 1 poort opent, iedereen kan zien wat je op je pc hebt en wat je aan het doen bent. De kans dat jij gehacked wordt is sowieso vrij klein; kijk maar naar hoeveel pc's er op deze aardbol staan. Geen reden tot paniek dus als je poorten opengooit. Noot: Dit wil NIET zeggen dat je je firewall net zo goed uit kan zetten, want dan is het wél makkelijk om binnen te komen.

De Windows-firewall openen
Ga naar 'Start' -> 'Configuratiescherm' -> 'Netwerkverbindingen'. Klik met de rechtermuisknop op het icoontje dat je ziet staan, kies vervolgens voor 'eigenschappen'. Ga dan naar het tabblad 'Geavanceerd'. Indien je gebruikmaakt van de Windows-Firewall dan staat het hokje onder het kopje 'Firewall voor internetverbindingen' aangevinkt. Klik op 'Instellingen' -> 'Toevoegen'. Voer dan in het bovenste vak de naam in (Azureus dus). In het vakje daaronder typ je je interne IP adres. Indien je deze niet weet, doe dan het volgende ga je naar WatIsMijnIP. Als je IP-adres ingevuld is, typ dan in de onderste 2 vakken de poort welke je wil gaan gebruiken voor Azureus (welke je dus in de configuratiewizard heb ingevoerd). Klik ook aan dat het een TCP en een UDP poort is. Klik op 'Ok'. Nu is je Windows Firewall goed ingesteld voor Azureus.

Indien je een andere firewall gebruikt, of achter een router zit, dan zul je even de handleiding moeten raadplegen. Er zijn zoveel firewalls etc, dat is geen doen om dat allemaal uit te leggen. Je kunt echter wel hier kijken. Als er wordt gevraagd om een IP in het menu van je router (grote kans) moet je je INTERNE IP invullen. Deze kun je achterhalen door naar 'Start' -> 'Uitvoeren' te gaan. Typ daar 'command' in en druk op enter. Voor Windows 2000 en XP typ je 'ipconfig', voor oudere versies typ je 'winipcfg' en druk je op enter (in het zwarte scherm dus). Het IP dat achter 'IP-adres' staat is je interne IP.

(Meestal wordt het internet IP-adres automatisch aan je pc toegewezen. Meestal krijgt hij ook iedere keer hetzelfde IP, soms een ander. Indien het een tijd goed gewerkt heeft, maar je na een tijdje gele kopjes krijgt bij je downloads, dan is je interne IP anders en zul je deze opnieuw moeten opzoeken en instellen)

Om vervolgens zeker te weten dat je firewall/router goed staan, kun je bij de Configuratiewizard van Azureus op 'Test' klikken. Indien er dan 'Ok' staat is het goed. Staat er 'NAT-Fout', dan klopt er iets niet. Probeer het dan opnieuw. Blijft het niet lukken, dan kun je het altijd hier nog vragen.

Finetunen
Om dan ook echt het maximale uit Azureus te halen, klik je op 'Tools' -> 'Configuratie' -> 'Overdracht'. Zet de maximale upload snelheid op 75% van je maximale uploadsnelheid (ik heb zelf een uploadsnelheid van 75 kb/sec en ik heb die van mij op 60 kb/sec ingesteld). Je kunt eventueel ook een maximale downloadsnelheid instellen als je dat prettig vind.

Ga dan naar het onderdeel 'Tracker'. De tracker client afstemmingspauze (sec) moet je als je een trage pc hebt laten staan zoals hij staat. Heb je een snellere, zet het minimum dan op 100, het maximaal op 2000.

Bij het onderdeel 'Wachtrij' kun je het maximaal gelijktijdige downloads op 0 zetten (onbeperkt) en de maximale hoeveelheid actieve torrents ook op 0.

Klik nu op 'Opslaan' en sluit het tabblad Configuratie af.

Azureus is nu klaar voor gebruik. Enjoy, vragen kun je hier posten of mailen. Andere comments ook, uiteraard.

Renevato
Mex

Renevato's avatar
Standaard geplaatst op 01 november 2006 @ 09:37
Met quote antwoorden

Een tijdje geleden heb ik Azureus geïnstalleerd.
Maar er staat onderaan steeds 'DHT Ge-Firewalled'.
Ik heb dus even geGoogled en wat dingen gevonden, maar het blijft zo.
Het probleem ligt volgens mij in mijn Modem dat die firewall het niet wil toestaan.
Hoe krijg ik het weg?

Noof
Er is geen betere.

Noof's avatar
Standaard geplaatst op 20 november 2006 @ 11:07
Met quote antwoorden

Beetje laat, sorry, ik had het niet gezien.

Als je Windows XP met Service Pack 2 hebt zou ik even in de firewallinstellingen aldaar kijken.

Jari
Top 25

Jari's avatar
Standaard geplaatst op 06 december 2006 @ 16:30
Met quote antwoorden

Leuk gekopieëerd trouwens

Sesshomaru
( ^ . ^ )

Standaard geplaatst op 03 mei 2007 @ 20:13
Met quote antwoorden

Hoe kan ik de goede poort kiezen? Ik krijg bij mij poorten steeds een NAT-fout. Ik gebruik een router en windows firewall.

[ Laatst gewijzigd door Sesshomaru; 03 mei 2007 om 20:19 ]

no1uknow
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 17 juni 2007 @ 17:56
Met quote antwoorden

Firewall uitzetten.

Firewalls zijn klote.

Saito
Anime = <3

Saito's avatar
Standaard geplaatst op 29 augustus 2007 @ 14:55
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door no1uknow Bekijk bericht
Firewall uitzetten.

Firewalls zijn klote.
Als je firewall uitzet of zelfs geen installeert ben je of onwetend van de gevaren of je bent gewoon dom bezig.

ohh en nee windows firewall is geen echte firewall.. deze doet zijn werk maar half.

Vind nog steeds dat mensen een cursus MOETEN volgen voordat ze gebruik mogen maken van het internet... je moet ook een auto rijbewijs halen voordat je mag autorijden waarom zou je dan mogen internet zonder voldoende kennis van de gevaren die het meebrengt en hoe hier mee om te gaan?

If you're lazy, you compare your self with the worst. If you're hard working, you compare your self with the best. If you're happy however, people compare themselves with you.
DieDang
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 27 oktober 2007 @ 13:57
Met quote antwoorden

Ik zal gelijk even op een aantal van de vorige opmerkingen reageren.

Als je weet dat je router al een firewall aan heeft staan, is je windows firewall niet hoognodig.
Natuurlijk, als je nog nooit een Cisco certificaat of ook maar 1 of andere kennis hebt van routers en/of firewalls, blijf dan alsjeblieft van je Windows firewall af, en laat deze aanstaan. Haal ook regelmatig windows updates binnen en scan zo nu en dan je pc met een Virus scanner.

Wat ik trouwens een geweldige tool vind is Hitman pro 2 ( http://www.techspot.com/downloads/1278-hitman-pro.html ) een gratis antispyware programma die gebruik maakt van 6 andere programma's. Een totaal pakket dus.

Om even verder te gaan op de Firewall fout. Bij Windows Service pack 2 zijn de meeste programma's standaard geblokkeerd. In de instellingen van deze firewall (te vinden in Program files/Configuratiescherm) zul je Azureus toe moeten voegen tot vertrouwde programma's. De meeste torrent programma's werken trouwens beter (dit wil zeggen, je download sneller) als je een aantal poorten open gooit. Laten we zeggen je gooit van de 99999 poorten die er zijn er 20 open. Natuurlijk verlaagd dit je beveiliging en is dus niet aan te raden voor mensen die niet weten wat ze doen. Nogmaals, als je niet weet hoe een router werkt, blijf er vanaf want je maakt dat hele ding kapot als je iets verkeerd doet.

Even kijken.. ja dat was het wel ongeveer.

Zelf ben ik geen fan van Azureus, ik heb het ook een hele tijd gebruikt maar is voor mij toch niet ideaal (ik vind het belachelijk langzaam en irritant in gebruik). Zelf gebruik ik BitLord. Maargoed, dat is dan weer overbodige informatie.

Succes!

Rob
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 14 november 2007 @ 14:20
Met quote antwoorden

Even dit topic kicken.

http://portforward.com/networking/static-Mac10.4.htm

Ik heb alles naar mijn weten juist ingevuld, maar waar moet ik nou 'First Computer's Static IP' (of de 2e, 3e, 4e, 5e) invullen? Of hoeft dit niet?

Overigens zit ik met de downloadsnelhuid meestal rond de 280,5 kb/s. Is dit normaal, of kan het nog sneller?

Maverick
KANSOKU!

Maverick's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2007 @ 14:26
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Overigens zit ik met de downloadsnelhuid meestal rond de 280,5 kb/s. Is dit normaal, of kan het nog sneller?
Ligt puur aan je provider. Als je provider zegt van je krijgt 300 kb/s, dan kan je wat minder hebben doordat er meerdere computers op aangesloten zijn etc. Heb je normaal 500 kb/s, dan zou ik toch even bellen, tenzij je 8 andere computers erop aangesloten hebt.

Dethklok
Hero of the day

Dethklok's avatar
Standaard geplaatst op 14 november 2007 @ 14:34
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Maverick Bekijk bericht
Ligt puur aan je provider. Als je provider zegt van je krijgt 300 kb/s, dan kan je wat minder hebben doordat er meerdere computers op aangesloten zijn etc. Heb je normaal 500 kb/s, dan zou ik toch even bellen, tenzij je 8 andere computers erop aangesloten hebt.
Dat en het ligt ook aan het type connectie. ADSL is meestal alleen voor jou bedoeld en traag IVM kabel, en kabel deel je met meerdere mensen in de buurt en is sneller dan ADSL. Maarja, als daar dus een leech op zit, merk je het ook.

Daarnaast heb je bijna nooit de volledige bandbreedte die je ISP je verkoopt. Dat jij bijvoorbeeld een 20Mb verbinding hebt, zegt niet dat je altijd 20Mb tot je beschikking hebt. Factoren als afstand werken hier bijvoorbeeld in mee.

@Rob: Nee, dat hoeft niet. Je hoeft alleen maar je gateway + jouw LAN IP in te vullen.

Learning how to recompose the words
Let time just fly
Rob
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 14 november 2007 @ 14:50
Met quote antwoorden

Nee, ik had dat al ingevuld, maar waar moet ik de uitkomsten plaatsen?

Ik heb bij mijn IP-adres (zie dit plaatje: http://portforward.com/networking/St...c10.4TCPIP.jpg ) 192.168.1.15 ingevuld. Subnet Mask en Router kloppen nog en bij de DNS Servers heb ik de twee adressen ingevuld die in het beheerscherm van mijn router staat.

Dan heb ik in dat forumulier daaronder alles ingevuld en dan krijg ik vijf Static IP's. Waar moet ik die invullen in mijn scherm?

Mana Praxula
Stomme Appel

Mana Praxula's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2008 @ 11:38
Met quote antwoorden

Och...
Geld het ook voor bittcomet (oid...)?

''Een beter AWF begint bij jezelf''
- een wijs iemand
Cyber
Mada mada dane

Cyber's avatar
Standaard geplaatst op 07 november 2008 @ 13:51
Met quote antwoorden

Deze FAQ geldt eigenlijk voor elke Bittorrent client. Alleen het verschilt per client waar je alles moet invullen e.d. Maar het poort forwarden is in principe overal hetzelfde.

Mist
Anime Forum Lid

Standaard geplaatst op 02 februari 2009 @ 21:55
Met quote antwoorden

hmm ik gebruik al lang azureus maar nooit problemen of iets dergelijks gehad, ook nooit moeite int begin om t op te starten

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten