PDA

View Full Version : Wat zal ik doen? Werken of HBO doen?

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 15:20
ik ben inmiddels 22 en ik wordt op 12 augustus 23....
ik werk om te gaan sparen voor emigratie naar japan toe...om in japan leraar te worden in elementary school van kinderen tussen 5 tot 9 jaar...ik wordt leraar engels....ik beschik over goed engels vaardigheid maar geen diploma...maar ik ga opleiding volgen in arnhem om TEFL/TESOL certificaat te behalen...TEFL/TESOL is even waard als HBO bachelor leraar engels...hoewel HBO toch meer kennis heeft....en TEFL in ervaring in les geven...TEFL betekent
Teaching English for Foreigner Language

informatie http://www.tefl-prague.com/

maar ik kwam erachter dat er in rotterdam een nieuwe opleiding is die maar enkele jaren bestaat dat is TMA dat houdt in...Trade Management gericht op Azie....
maar die opleiding duurt 4 jaar, dan ben ik 27....ik vind het wel aantrekkelijke opleiding...maar ik zit nu met hoofdpijn of ik nou zal doen of niet....sinds ik afgelopen jaren mislukte opleidingen heb gehad in mbo vanwege BBL leerweg...ik heb certificaten die boven de achten zitten...maar ik kan toegelaten worden tot hbo door 21+ toelatingstest....
maar het zal moeilijk worden, maar mocht ik slagen kan ik dan toch door, maar dat is mijn probleem niet....ik wil graag weer snel aan de slag met werk....ik weet dat hbo mijn toekomstige leven gemakkelijker zal maken....maar stel dat ik geen werk kan vinden dan heb ik alsnog probleem....nog een jaren verspilt van mijn leven aan studie...

mijn vraag is....wat zal ik doen? wie kan mij een wijze raad of advies geven?
ik vind het heel moeilijk....ik krijgt iedere keer een obstakels in mijn leven...geld is niet zo belangrijk voor mij zolang ik maar gelukkig kan zijn met wat genoeg geld over om te gaan stappen

Martos
23 januari 2008, 15:39
ik ben inmiddels 22 en ik wordt op 12 augustus 23....
ik werk om te gaan sparen voor emigratie naar japan toe...om in japan leraar te worden in elementary school van kinderen tussen 5 tot 9 jaar...ik wordt leraar engels....ik beschik over goed engels vaardigheid maar geen diploma...maar ik ga opleiding volgen in arnhem om TEFL/TESOL certificaat te behalen...TEFL/TESOL is even waard als HBO bachelor leraar engels...hoewel HBO toch meer kennis heeft....en TEFL in ervaring in les geven...TEFL betekent
Teaching English for Foreigner Language

informatie http://www.tefl-prague.com/

maar ik kwam erachter dat er in rotterdam een nieuwe opleiding is die maar enkele jaren bestaat dat is TMA dat houdt in...Trade Management gericht op Azie....
maar die opleiding duurt 4 jaar, dan ben ik 27....ik vind het wel aantrekkelijke opleiding...maar ik zit nu met hoofdpijn of ik nou zal doen of niet....sinds ik afgelopen jaren mislukte opleidingen heb gehad in mbo vanwege BBL leerweg...ik heb certificaten die boven de achten zitten...maar ik kan toegelaten worden tot hbo door 21+ toelatingstest....
maar het zal moeilijk worden, maar mocht ik slagen kan ik dan toch door, maar dat is mijn probleem niet....ik wil graag weer snel aan de slag met werk....ik weet dat hbo mijn toekomstige leven gemakkelijker zal maken....maar stel dat ik geen werk kan vinden dan heb ik alsnog probleem....nog een jaren verspilt van mijn leven aan studie...

mijn vraag is....wat zal ik doen? wie kan mij een wijze raad of advies geven?
ik vind het heel moeilijk....ik krijgt iedere keer een obstakels in mijn leven...geld is niet zo belangrijk voor mij zolang ik maar gelukkig kan zijn met wat genoeg geld over om te gaan stappen

Ik zou gewoon die opleiding gaan doen als ik jou was. 22 lijkt misschien oud maar dat valt reuze mee. Ik ben zelf begonnen met 4 jarige HBO opleiding accountancy (ook in Arnhem aan de HAN trouwens). Het is een doelgerichte opleiding, dus niet iets als bedrijfseconomie wat heel breed is. Het lijkt me dat die opleiding die jij wilt gaan doen ook doelgericht is. Doen dus. Je zult er geen spijt van krijgen dunkt me. Je moet rond deze leeftijd toch wel weten wat je wilt doen. En als ik je verhaal zo lees heb je duidelijke toekomst plannen.

En ik ben 25 als ik klaar ben, zolang je voor je 30e klaar bent met de opleiding waar je 100% achter staat is er geen reden tot paniek. Tegenwoordig wordt je sneller aangenomen als je ouder bent, omdat je meer levenservaring hebt.

Misschien heb je hier iets aan, maar de keuze ligt altijd bij jou.

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 15:51
Ik zou gewoon die opleiding gaan doen als ik jou was. 22 lijkt misschien oud maar dat valt reuze mee. Ik ben zelf begonnen met 4 jarige HBO opleiding accountancy (ook in Arnhem aan de HAN trouwens). Het is een doelgerichte opleiding, dus niet iets als bedrijfseconomie wat heel breed is. Het lijkt me dat die opleiding die jij wilt gaan doen ook doelgericht is. Doen dus. Je zult er geen spijt van krijgen dunkt me. Je moet rond deze leeftijd toch wel weten wat je wilt doen. En als ik je verhaal zo lees heb je duidelijke toekomst plannen.

En ik ben 25 als ik klaar ben, zolang je voor je 30e klaar bent met de opleiding waar je 100% achter staat is er geen reden tot paniek. Tegenwoordig wordt je sneller aangenomen als je ouder bent, omdat je meer levenservaring hebt.

Misschien heb je hier iets aan, maar de keuze ligt altijd bij jou.

dank u....ik zal effe nog eens goed nadenken, zonder pijn....jou woorden gaf me verlichting

Sorrow
23 januari 2008, 16:52
Er zijn ook andere bronnen waarvan je info. kan halen, het internet weggelegd.

In me old days they had things called "counselling", and talking to "people".

Dit betekent immers niet dat dit nutteloos is, maar je moet je keuze niet hiervan baseren, imo.

Mijn excuses als je anders dacht.

Veel geluk, maat.

just_girl
23 januari 2008, 17:01
heb je al MBO gedaan?

zo nee, het is erg handig om eerst MBO te doen, en daarna HBO, de reden:
Als je eerst HBO gaat doen, en je slaagt niet, heb je geen diploma, als je eerst MBO gaat doen, en je slaagt, en dan HBO, dan heb je a: je hoeft minder lang HBO te doen, want je hebt de basiskennis al.
b. als je dan op het HBO zakt, heb je in ieder geval een diploma, en kun je sneller werk vinden.

zo ja, met HBO kun je vaak (ik zeg vaak, dus niet altijd) beter en sneller werk vinden, dus in dat opzicht is het handig.

Sorrow
23 januari 2008, 17:03
De gozer wilt niet z'n hele leven in opleiding zitten. ''>.>

Roos
23 januari 2008, 17:06
Ik zou voor HBO gaan, maar het komt niet in je hoofd op om langs open dagen te gaan en je heel goed te laten informeren? Want voor hetzelfde geldt dat je met deze opleiding alleen in Nederland les kunt geven en dan ben je in Japan, kun je niks. Beheers je ook goed de Japanse taal, want dat lijkt me erg handig?

Eoin
23 januari 2008, 17:12
Ik ken toevallig iemand die nu in China vertoefd voor die opleiding. ^^"

En je kan je tijd niet verspillen aan studie. Hoe meer diploma's, hoe meer werknemers jou héél graag in hun bedrijf willen hebben.

QueenHyleta
23 januari 2008, 17:24
Wat waren de problemen op het MBO dan?

Ik zou Trade Management gaan doen als ik jou was, dan heb je ook meer zekerheid. Want het lijkt me heel moeilijk om naar Japan te gaan, en daar maar te zien of je een baan kunt krijgen.(als dat dan de bedoeling was tenminste) Je kunt ook op die school vragen wat de kansen voor een baan later zijn. Want dat is idd ook belangrijk.
Focus je niet teveel op je leeftijd, dat heeft toch weinig zin. Je moet doen wat je interresseerd, en of dat nou 4 jaar langer duurt maakt toch niks uit? Dan hou je er tenminste een baan aan over die je leuk vind.

Is een duale opleiding anders niet een optie? Werken en leren tegelijk..

@Sorrow, op het laatst houden de informatiebronnen ergens op. Geloof me het is vreselijk frustrerend als je er niet uitkomt met je studie/werk. Ik zit met exact hetzelfde probleem, en op een gegeven moment zit je gewoon klem. Soms helpt simpele logica van andere mensen dan, omdat die er gewoon op een andere manier tegenaan kijken. Of gewoon ervaring van andere

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 18:50
heb je al MBO gedaan?

zo nee, het is erg handig om eerst MBO te doen, en daarna HBO, de reden:
Als je eerst HBO gaat doen, en je slaagt niet, heb je geen diploma, als je eerst MBO gaat doen, en je slaagt, en dan HBO, dan heb je a: je hoeft minder lang HBO te doen, want je hebt de basiskennis al.
b. als je dan op het HBO zakt, heb je in ieder geval een diploma, en kun je sneller werk vinden.

zo ja, met HBO kun je vaak (ik zeg vaak, dus niet altijd) beter en sneller werk vinden, dus in dat opzicht is het handig.

mbo wil ik niet meer aan denken....ik moest een werkplek vinden en dat faalde iedere keer...in de rot stad als venlo waar er gebrek is, is het onmogelijk....ik had detailhandel niveau 3 gedaan ik had 1 jaar contract gekregen terwijl opleiding 13 maanden duurde...werd ik na 12 maanden uit gezet omdat die bedrijf falliet ging....dus 1 maand gebleven tot de examen maar je moet een werkplek hebben....dus ikk kreeg 1 week de tijd voor, maar uiteindelijk vond ik nergens....dus ze schreven me uit...ik heb wel mijn certificaten gekregen die ik examens aflegde maar daar hebben bedrijven niks aan...het was een grote schok voor mij...3 jaar lang mislukt allemaal door mbo omdat je verplicht leerplek moest hebben voor die opleiding (BBL) bol kon ik niet doen omdat ik te oud ben ik was toen 19 toen ik mbo deed

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 18:55
Ik ken toevallig iemand die nu in China vertoefd voor die opleiding. ^^"

En je kan je tijd niet verspillen aan studie. Hoe meer diploma's, hoe meer werknemers jou héél graag in hun bedrijf willen hebben.

is het niet eerder....hoe meer diploma's hoe meer werkgevers jou heel graag in hun bedrijf willen hebben?

en ik begreep je zin niet "En je kan je tijd niet verspillen aan studie" wil je zeggen dat ik niet moet doen of wel?

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 18:58
Ik zou voor HBO gaan, maar het komt niet in je hoofd op om langs open dagen te gaan en je heel goed te laten informeren? Want voor hetzelfde geldt dat je met deze opleiding alleen in Nederland les kunt geven en dan ben je in Japan, kun je niks. Beheers je ook goed de Japanse taal, want dat lijkt me erg handig?

ik heb zelf zelfs studie voor japans thuis liggen, ik ben nu bezig met leren van grammatica...zonder grammatica te weten begrijp ik niks van zinsopbouw, ik kan wel zeggen watashi wa Yon desu, oroishiku imasu, anata o genki desu ka? ik weet wat dat betekent maar hoe de zins opbouw is, is het heel anders dan nederlandse en engelse....zo hebben ze geen lidwoorden

Sorrow
23 januari 2008, 18:58
is het niet eerder....hoe meer diploma's hoe meer werkgevers jou heel graag in hun bedrijf willen hebben?

en ik begreep je zin niet "En je kan je tijd niet verspillen aan studie" wil je zeggen dat ik niet moet doen of wel?

Ten eerste, jullie zeggen beide hetzelfde. Ten tweede bedoelt hij dat kennis/een studie nooit tijd-verspilling is, dus ja.

Hokage-Naruto
23 januari 2008, 19:20
Ten eerste, jullie zeggen beide hetzelfde. Ten tweede bedoelt hij dat kennis/een studie nooit tijd-verspilling is, dus ja.

nope...hij heeft werknemers gezegd;)

Eoin
23 januari 2008, 21:48
nope...hij heeft werknemers gezegd;)

Insectenliefhebbers >.>

Ja, ik bedoel werkgevers, hoewel...er zijn vast ook wel werknemers die mij ook graag als collega willen hebben. Ja, studeren is goed. Je kennis verbreden is nooit verkeerd. Je hebt wel eens gehoord van de uitdrukking: "Kennis is macht"?

ichii
23 januari 2008, 22:00
Krijgen de kids tussen 5 en 9 jaar daar al les in Engels? :eek:

Aran na e Cor
23 januari 2008, 22:02
Ik zou HBO doen, ik heb ook nog wel mensen van 24 en hoger in de klas die nog een HBO opleiding doen om toch een goeie basis te hebben voor een eventuele baan later, je enige probleem is dat je geen diploma's hebt. ._.

In ieder geval is het nog best wel normaal om als 25 jarige nog HBO te doen.

Αρτεμις
24 januari 2008, 11:15
But when all knowledge fails, go with your instinct, because your instinct is what'll keep you alive? v__v

Ik zou zeggen dat je het beste niet naar Japan kan gaan om daar een baan te zoeken. Ik heb van vescheidene mensen gehoord dat het er heel moeilijk is, en als je zo weinig Japans spreekt... o.o

Hokage-Naruto
24 januari 2008, 11:37
Insectenliefhebbers >.>

Ja, ik bedoel werkgevers, hoewel...er zijn vast ook wel werknemers die mij ook graag als collega willen hebben. Ja, studeren is goed. Je kennis verbreden is nooit verkeerd. Je hebt wel eens gehoord van de uitdrukking: "Kennis is macht"?

hahaha dan is het ander verhaal...collega's willen je best ook wel hebben zonder diploma, het ligt maar net hoe goed je tegenover hun bent

Eoin
24 januari 2008, 11:58
But when all knowledge fails, go with your instinct, because your instinct is what'll keep you alive? v__v

Je instinct verteld je ook te stoppen als er een vrachtwagen met 80 km/u op je af komt rijden. Dus nee, daar zou ik niet meer op vertrouwen. Vroeger hielp het, tegenwoordig niet meer.