PDA

View Full Version : Zeven op de tien kandidaten voor artsenexamen gezakt

Vinc
18 september 2007, 20:19
Zeven op de tien kandidaten voor artsenexamen gezakt

BRUSSEL - Dit jaar hebben 2.974 studenten deelgenomen aan het toelatingsexamen voor arts en tandarts. Daarvan is 30 procent geslaagd, ruim 8 procent minder dan vorig jaar. Het bericht staat in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
In 2003 slaagde nog ťťn op de twee studenten voor het toelatingsexamen, dit jaar is dat amper 30,2 procent of 900 studenten.

Het slaagpercentage neemt altijd af, maar het aantal kandidaten blijft stijgen. Zo waren er in 2003 1.750 deelnemers, dit jaar 2.974. In totaal namen 2.183 Belgen - 796 mannen en 1.387 vrouwen - deel, net zoals 722 Nederlanders en 69 andere nationaliteiten.

'De lagere slaagcijfers zijn vooral te verklaren door de afname van het aantal kandidaten uit wetenschappelijke studierichtingen zoals Latijn-wiskunde en wetenschappen-wiskunde', klinkt het bij het Vlaamse ministerie van Onderwijs. Zo waren er vorig jaar nog 80 procent 'wetenschappers', dit jaar 66 procent.

Ook de Nederlanders halen het percentage serieus omlaag: omdat in Nederland het - beperkte - aantal geneeskundestudenten geloot wordt, wagen er heel wat in BelgiŽ hun kans. 'Hun slaagpercentage ligt op 15,4 procent, dat van de Belgen op 35,9 procent', luidt het.

Alstublieft, Nederlanders, blijf in jullie land! Wij zijn te slim voor jullie, zie het toch onder ogen. xD

Scorpian
18 september 2007, 21:07
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn v_v

Santos
18 september 2007, 21:11
De vragen zijn gewoon te dom gesteld :)

Scorpian
18 september 2007, 21:18
Wtf, wss heeft dat er niks mee te maken v_v

Apollo
18 september 2007, 21:19
Alstublieft, Nederlanders, blijf in jullie land! Wij zijn te slim voor jullie, zie het toch onder ogen. xD

Ik geef niet toe dat Nederlanders dommer zijn. Wel geef ik toe dat België een beter secundair onderwijs heeft. In België is trouwens de leermentaliteit ook beter.

Niet dat ik zelf een leermentaliteit heb xD

Scorpian
18 september 2007, 21:25
Ok ik ben Belg en van die leermentaliteit heb ik wel nog nooit iets gemerkt ^^

Kast
18 september 2007, 21:56

Wel als je een les in nederland krijgt, ze zitten nu in nederland allemaal met lestijden zitten te kloten, maar de leraren moeten gewoon beter.

Eoin
19 september 2007, 09:01
Meh, het ligt denk ik meer aan de het feit dat de vakken: "Latijns" en "Grieks" nou niet bepaald populair zijn...maar waar je als geneeskundige toch bijna verplicht Latijns zou moeten kunnen. xD

Ssjgoku
19 september 2007, 11:57
Ach, elk jaar verandert dat weer.

Vinc
19 september 2007, 12:28
Meh, het ligt denk ik meer aan de het feit dat de vakken: "Latijns" en "Grieks" nou niet bepaald populair zijn...maar waar je als geneeskundige toch bijna verplicht Latijns zou moeten kunnen. xD
Nee, dat is afgeschaft, je moet geen Latijn meer kunnen voor arts te worden. Het is wel aan te raden op een wetenschappelijke richting te zitten. (Wiskunde, Wetenschappen, al dan niet met Latijn of zonder)

casimir
22 september 2007, 09:37

dat komt omdat jij niet verder kijkt dan je neus lang is, als leerling op het Sint-Jozefcollege in Turnhout zou je nochtans moeten merken dat die leermentaliteit zeer sterk aanwezig is.

In ieder geval ben ik van plan om in juli deel te nemen aan de toelatingsproef geneeskunde en ik hoop dat het me zal lukken.

faxity
22 september 2007, 09:52
Ik geef niet toe dat Nederlanders dommer zijn. Wel geef ik toe dat BelgiŽ een beter secundair onderwijs heeft. In BelgiŽ is trouwens de leermentaliteit ook beter.

Niet dat ik zelf een leermentaliteit heb xD

lol de leermentaliteit van de leerlingen uit is hier zeker niet beter..
in belgie zijn de scholen gewoon veeeeel strenger dan nederland... (dat is toch wat de nederlanders die nieuw in mijn klas zitten zeggen) :p

Marcha-Chwan
22 september 2007, 17:05
Oh jah ik geloof echt wel dat hier in nederland de schooling achteruit gaat!