Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Onzin & Plezier
Deze pagina opnieuw laden Vraagje chemie

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Brijffels
NeocroHero

Brijffels's avatar
Standaard geplaatst op 12 maart 2010 @ 11:56
Met quote antwoorden

Ik heb hier een oefening met de vraag: Hoeveel moleculen H2O zijn er in 1 liter water.
Ik heb ergens op een website een oplossing gevonden maar ik begrijp het niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet berekenen?

Wat ik al wel heb gevonden:
- Relatieve massa van een H2O molecuul = 18mol
- Hoeveelheid stof in 1liter water = 55.5

Quote:
Het gewicht van moleculen wordt uitgedrukt in de eenheid mol.

Een mol is de hoeveelheid stof (in dit geval water of H2O) die evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12. Dat zijn 6,023 x 10²³ deeltjes. (een 6 gevolgd door 23 nullen!)

In een mol water zitten dus ook 6,023 x 10²³ deeltjes (watermoleculen). Een mol water weegt 18 gram.

Om te weten hoeveel watermoleculen er in een liter zitten, moet je het gewicht van een liter water kennen. Een liter water weegt 1010 gram. Dat is 56 keer meer dan 18 gram (een mol water).

In een liter water (1010 gram) zitten dus 56 x 6,023 x 10²³ = 338 x 10²³ moleculen, dat is 33 800 000 000 000 000 000 000 000.

Alvast bedankt!

(Dit is geen huiswerk ^^)

Kyna
Leader of lost souls.

Kyna's avatar
Standaard geplaatst op 12 maart 2010 @ 13:25
Met quote antwoorden

Het aantal moleculen kun je berekenen met de molmassa.
Van H2O is dit: 1+1+16 = 18. (molmassa's staan achterin de Binas)

Om het aantal mol H2O te berekenen moet je het aantal grammen delen door de molmassa. In dit geval dus: 998 (voor het gemak kun je 1000 nemen) / 18 = 55,54

Om het aantal moleculen dan weer te berekenen moet je het aantal mol H2O maal het getal van Avogadro doen (getal van Avogadro = atomen per mol, dit is niet uit te leggen, het is gewoon een vast getal).

Getal van Avogadro = 6.022*10^23

55,54 * 6.022*10^23 = ... (rekenmachine van de computer kan geen machten op een makkelijke manier, dus dat moet je zelf maar uitrekenen)

If walls break down, I will comfort you. If angels cry, oh I'll be there for you.
"Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier. Met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier." :')
iTeruri
Nerdfighter

iTeruri's avatar
Standaard geplaatst op 12 maart 2010 @ 13:30
Met quote antwoorden

Als ik even simpel denk...

1 liter water = 1 kilo
1 mol water = 18 gram

1000/18 = 55,55...
Dus 18 gram past ±55,55 keer in 1 kilo. Dus er passen ook 55,55 'mollen' in 1 kilo (en dus 1 liter water). En dat is heel erg veel.

(dit is even simpel gedaan. In dat stukje staat dat 1 liter water 1010 gram is, maar een kilo aanhouden vind ik zelf ook wel goed)

DFTBA - Don't Forget To Be Awesome!
Kyna
Leader of lost souls.

Kyna's avatar
Standaard geplaatst op 12 maart 2010 @ 13:41
Met quote antwoorden

Een liter water is 998 gram, geen 1,01 kilo (1 liter melk is 1,01 kilo). Om van het antal molen naar het aantal moleculen te komen moet je het aantal molen vermenigvuldigen met het getal van avogadro.

Simpeler dan dat valt het niet uit te leggen. ^^""

If walls break down, I will comfort you. If angels cry, oh I'll be there for you.
"Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier. Met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier." :')
Brijffels
NeocroHero

Brijffels's avatar
Standaard geplaatst op 13 maart 2010 @ 11:52
Met quote antwoorden

Dankjee =D Ik had het uiteindelijk al zelf gevonden, na een tijdje boekstaren. Maar dit bevestigd dat ik juist zat ^^

Nu nog 1 vraagje 'Welke ionen vormen de elementen: Li, F, Mg, Al, S. Noteer deze ionen op de juiste wijze.'

Iedereen die ik het vroeg leek het niet te weten... Ik dus ook niet :x

Kyna
Leader of lost souls.

Kyna's avatar
Standaard geplaatst op 13 maart 2010 @ 15:23
Met quote antwoorden

Gewoon de ionen Li+, F+, Mg+, Al+ en S+ toch..?

Kaas
Like a boss

Kaas's avatar
Standaard geplaatst op 13 maart 2010 @ 15:29
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Kyna Bekijk bericht
Gewoon de ionen Li+, F+, Mg+, Al+ en S+ toch..?
Fluor en zwavel dat positief wordt? xD.

Li+, F-, Al3+, Mg2+, S2-

Kyna
Leader of lost souls.

Kyna's avatar
Standaard geplaatst op 13 maart 2010 @ 15:32
Met quote antwoorden

Whoops.. Daar zaten idd nog wat foutjes in. Die van Kaas kloppen, ik was iets te enthousiast. xD

Brijffels
NeocroHero

Brijffels's avatar
Standaard geplaatst op 16 maart 2010 @ 22:24
Met quote antwoorden

Bedankt! =D

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten