Anime Wolken Forum

Ga terug   Anime Wolken Forum > Overige > Lucht je hart
Deze pagina opnieuw laden Stoppen met studie, ouders vertellen.

Antwoord

Onderwerptools Weergave
Count
Chu

Count's avatar
Standaard geplaatst op 21 februari 2012 @ 20:47
Met quote antwoorden

Hallo :D

Ik heb dus pretty much besloten dat ik wil stoppen met mijn studie. Ik doe een lerarenopleiding en zit in het tweede jaar. Al sinds ik begonnen ben heb ik mijn twijfels. Dat heb ik ook wel eens laten merken aan mijn ouders (ik liet alleen merken dat ik niet zeker wist of ik dit wel wilde). Dat is op een ruzie uitgelopen. Om het even samen te vatten maken ze zich druk om de boete (die ik niet krijg want ik haal binnen 10 jaar mijn diploma, m'n ouders worden graag boos om dingen waar ze de ballen verstand van hebben), en vinden ze dat ik dit best af kan maken ook al wil ik geen docent worden want met een HBO diploma kom je al best ver. Dat is waar en daar was ik het toen mee eens. Nu echter niet meer.

Ik ben meer met lesgeven bezig geweest en in tegenstelling tot wat ik verwachte (ik dacht de twijfels zullen wel wegtrekken) ben ik alleen maar meer gaan twijfelen. Ik hou dit niet nog 2,5 jaar vol waarin ik alleen maar meer les zal geven. Ik zie onwijs op tegen mijn stage en ik heb 0 motivatie over. Zelfs de vakken die ik vanuit de opleiding krijg, die ik eerst zo interessant vond, vind ik niks meer aan. Ik heb nu nog minder het gevoel dat ik er wat aan heb.

Ik heb mezelf en anderen (op mn vrienden na, die weten dat ik twijfel) al die tijd verteld dat ik dit leuk vind en dat ik gemotiveerd ben, tot ik het zelf ben gaan geloven maar ik wil nu de knoop doorhakken.

Ik denk dat ik maatschappelijk werk en dienstverlening ga doen als volgende opleiding. Ik wilde psychologie doen, maar daar moet je wiskunde voor hebben en laat ik nou net zo'n kneus zijn die dat twee maanden voor z'n examens heeft laten vallen. :')

Either way, ik dwaal af. Ik zie er dus enorm tegenop op m'n ouders dit te vertellen omdat ze er toen zo boos om zijn geworden. Het is wel zo dat ik volwassener ben geworden en dat ze me meer m'n eigen gang laten gaan dus misschien zal het meevallen. Oh en een kleine kanttekening: m'n ouders hebben het collegegeld betaald. :'D

Even m'n hart gelucht. Iemand advies ofzo?

Dré.
Anime Forum Lid

Dré.'s avatar
Standaard geplaatst op 21 februari 2012 @ 20:51
Met quote antwoorden

Tsja, ik zou ook boos/teleurgesteld zijn als ouder als ik het geld betaald zou hebben. Maar ik weet niet hoe jouw ouders zijn. Als je ze goed uitlegt waarom enzo, valt het misschien mee?

[ Laatst gewijzigd door Dré.; 21 februari 2012 om 21:04 ]

Maverick
KANSOKU!

Maverick's avatar
Standaard geplaatst op 21 februari 2012 @ 21:04
Met quote antwoorden

Vertel het ze gewoon. Ik vind wel dat je de eerste twee jaar van je nieuwe opleiding zelf moet betalen tho. :<

Count
Chu

Count's avatar
Standaard geplaatst op 21 februari 2012 @ 21:08
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dré. Bekijk bericht
Tsja, ik zou ook boos/teleurgesteld zijn als ouder als ik het geld betaald zou hebben. Maar ik weet niet hoe jouw ouders zijn. Als je ze goed uitlegt waarom enzo, valt het misschien mee?
Als ik de kans krijg om het uit te leggen, that is.

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Maverick Bekijk bericht
Vertel het ze gewoon. Ik vind wel dat je de eerste twee jaar van je nieuwe opleiding zelf moet betalen tho. :<
Ja, zo zat ik zelf ook al te denken. Vind het zelf anders ook wat te gek worden...

Mava
Pokémon Jager

Mava's avatar
Standaard geplaatst op 04 maart 2012 @ 18:53
Met quote antwoorden

Beetje later reactie :/

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Count Bekijk bericht
Als ik de kans krijg om het uit te leggen, that is.

Ja, zo zat ik zelf ook al te denken. Vind het zelf anders ook wat te gek worden...
Ik zou toch doorgaan, zie dat je het diploma haalt & doe na je diploma wat anders erbij.

Nu klink ik vast als een ouder :P , maar ik deed het op die manier.

Eerst heb ik 3 jaar hogeschool gedaan Elekro-mechanica (een technische richting).
Het lag me niet in het 2de jaar.
Ik heb toch verder gedaan en na de opleiding ben ik wat anders gaan studeren.
Nog eens 3 jaar bij gestudeerd in 2 verschillende richtingen.
Intussen deed ik als student wel heel wat leuke jobs die me wel lagen, laatste 3 jaar heb ik volledig met eigen geld gedaan.

Afkorting niet duidelijk? bezoek dit topic:
Het Grote AWF Pokémon Woordenboek
Thijs.
99 동지 but a 매춘부 ain't one

Thijs.'s avatar
Standaard geplaatst op 04 maart 2012 @ 18:56
Met quote antwoorden

Ja, fijn, alleen kost dat je wegens nieuwe wetgeving nu tussen de 7000 en 30.000 euro. En er is geen startersfunctie in dit land die dat geld kan opbrengen.

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies. Facebook & Twitter
Kast
Hiephiep.

Kast's avatar
Standaard geplaatst op 04 maart 2012 @ 19:14
Met quote antwoorden

Gewoon vertellen. Tuurlijk zullen ze er niet blijmee zijn, maar uiteindelijk zullen de keuze wel respecteren.

Een vriend van mij deed fysiotherapie. Is ie ook vanaf gegaan.

My Deviantart
I am SPARTAAA
Golden Rose
Elise

Golden Rose's avatar
Standaard geplaatst op 11 maart 2012 @ 20:04
Met quote antwoorden

Quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Thijs. Bekijk bericht
Ja, fijn, alleen kost dat je wegens nieuwe wetgeving nu tussen de 7000 en 30.000 euro. En er is geen startersfunctie in dit land die dat geld kan opbrengen.
Maar hier valt hij dan toch nog niet onder?

Count
Chu

Count's avatar
Standaard geplaatst op 12 maart 2012 @ 02:11
Met quote antwoorden

Ik heb het al verteld, het viel me heel erg mee enzo. Ze waren er niet blij mee, nee, maar ze bleven rustig en zeiden dat het mijn keuze/toekomst was.

Ik weet nog niet wat ik ga doen. Als ik wel nu stop en een andere HBO opleiding ga doen moet ik het laatste jaar 3000 euro langstudeerboete betalen. Ik kan ook naar de universiteit, waar de opleidingen een jaar korter duren, waardoor ik de langstudeerboete ontloop. Het idee van de universiteit trekt me heel erg aan, alleen de opleidingen wat minder.

@Mava
Mijn vader zei ook al, je kan het ook afmaken. Want veel banen vragen bijv. een HBO diploma, niet zozeer een specifieke opleiding. Hoewel dat vast wel zo zal zijn bij een aantal banen, heb ik liever wat meer zekerheid (oftewel een diploma in dezelfde richting als de functie die ik uit wil gaan oefenen).
Dit afmaken en daarna een andere opleiding is geen optie. Langstudeerboete, studiefinanciering stopt, etc. Geen geld voor.
En juist daarom wil ik dus wel iets doen wat me aanspreekt, ook al heb ik dan misschien 1 jaar langstudeerboete aan m'n fiets hangen. De wetgeving wordt ook aangepast, je krijgt nu 20 ipv 15 jaar de tijd om die zooi terug te betalen... moet toch wel te doen zijn.

DUS ja. Ik ben in ieder geval al gestopt met m'n stage van deze opleiding, en die hadden gezegd dat ik terug mocht komen mocht ik me bedenken. Dus ik had nog een soort van kans... tot ik er vrijdagavond om 00:00 achterkwam dat ik vergeten was me in te schrijven voor mijn tentamens, dat moest uiterlijk die dag (door gebrek aan motivatie dacht ik al de hele week, dat doe ik zometeen wel...). :'D Dus deze opleiding blijven doen is niet echt een optie meer. Vind dat niet zo heel erg, maar ik had het toch wel graag als backup willen houden voor dit moment.

Antwoord

Onderwerptools
Weergave

Regels voor berichten