Google

Web animewolken.nl

PDA

View Full Version : Hoofddoeken in het basisonderwijs

Lilly2707
19 september 2008, 10:15
Heej mensen,

Ik ben pas begonnen met een nieuwe opleiding, PABO in Rotterdam.
Maar er was dus een onderwerp aangesneden in mijn oriëntatie week en ik wil jullie mening daar wel eens over horen!

Hoe denken jullie over het dragen van een hoofddoek als juf of andere religieuze verwijzingen. Dus NIET ALLEEN de hoofddoek, onderandere ook het Christelijke kruisje of het Joodse keppeltje enz...

Laat maar horen!!

Groetjes, Lilly

Nakao
19 september 2008, 10:38
Ligt er aan, als het een school is voor het bepaald geloof zie ik het probleem niet.

Maar op een openbare school? Nah.

edit*
Ach, waarom ook niet. Als de leraar of lerares het niet mag, waarom de kinderen zelf wel dan. >.>
edit zoveel*
En ik ben zelf niet zo kapot van hoofddeksels voor het geloof.

Rani
19 september 2008, 10:51
PABO! Lekker! Ik ben in juni afgestudeerd aan de PABO. Good for you =]

Als er in het schoolplan staat dat kinderen (zoals op een islamitische school) een hoofddoek moeten dragen, dan moet dat maar. Anders word je niet toegelaten op de school. De school kiest er bewust voor om een islamitische school te zijn en blijkbaar mag het van de regering dus heb je er niets in tegen te brengen. Ik vind het ook best, misschien voelen sommige leerlingen, ouders of leerkrachten zich daar meer thuis en kiezen ze er dus bewust voor. Die mogelijkheid moet er zijn.

Verder ben ik nog nooit een school tegen gekomen waar het verplicht is om bv een kruisje te dragen ofzo. Wel solliciteerde ik laatst op een christelijke school (vol moslims) waar er Bijbelverhalen worden voorgelezen + liedjes worden aangeleerd. Ook hier vind ik dat dit moet kunnen.

Er zijn veel scholen die levensbeschouwelijke lessen geven. De meesten zeggen dat ze het kind niet willen aanleren om een bepaald geloof aan te hangen of op te dringen. Toch wordt er (uiteraard) meer nadruk gelegd op een bepaalde godsdienst.

Ook mag je in het openbaar onderwijs (meestal) je eigen ding doen. Dat wil zeggen hoofddeksels dragen als je dat wil of een vrije dag opnemen voor een bepaald feest. Ik vind dit prima, want ik vind dat het onderwijs ook ruimte moet maken voor elkaars geloofsopvattingen. En voornamelijk de kinderen dan leren hoe ze van en met elkaar kunnen leren.

Mijn voorkeur gaat naar een openbare basisschool. Als ik er moet werken bedoel ik. Zelf heb ik op een Rooms-Katholieke basisschool gezeten, daar kwam ik pas achter na mijn middelbare schooltijd. Ook was mijn mib.bare school katholiek. Daar heb ik godsdienstlessen gekregen, die georiënteerd waren op alle geloven.

Bij de ene school merk je dus veel meer dan bij de andere school dat ze 'christelijk, islamitisch, hindoeďstisch, etc' zijn...

Ow sorry, volgens mij heb ik de stelling verkeerd begrepen.
Ik zou zelf niet willen werken op een school waar ik een hoofddeksel moet dragen, maar dan heb ik gewoon pech. Die school wil duidelijk een bepaald geloof aanhangen en dus respecteer ik dat ik zonder hoofddeksel niet toegelaten wordt.

Southwind
19 september 2008, 11:47
Ik heb op een christelijke bassisschoolgezeten.
Meer dan de helft was moslim.
En dan zaten we als nog met kerst met zijn allen rond de kerststal te zingen (OK, dat is wel heel oubollig)

Als de school aangeeft een christelijke of islamitische school te zijn en in het beleid een kledingvoorschrift heeft staan is daar niks mis mee.
Maar op een openbare school moet dit niet het geval zijn.
Openbaar is openbaar.

Surosu Rasuto
19 september 2008, 11:54
Zolang verbale en nonverbale communicatie maar hetzelfde blijft zonder de toevoegingen aan het uiterlijk zoals een hoofddoek e.d.
Als er een school is die het duidelijk verplicht, vind ik dat je het moet doen, als er een school is die het verbied, vind ik dat je het niet moet doen. Je kiest er zelf voor om naar zo'n school te gaan. Maar als lerares-zijnde vind ik dat het moet kunnen op scholen waar het niet verboden wordt. Als er een paar scholen zijn in NL die het verbieden, moet de lerares ergens anders heen gaan vind ik. Ik vind dat iemand die een school opzet, zijn eigen geloofsregels op mag stellen zolang die maar een beetje normaal blijven ^.^

Neiteio
19 september 2008, 11:55
Sowieso een Islamtische school, wtf... :') Ik ben sowieso tegen het dragen van die gekke hoofddoeken hier in Nederland...
Christenlijke scholen kan ik enigzins nog begrijpen...

Gurenn
19 september 2008, 11:58
Eh? Wat is je argumentatie voor het verbieden van het dragen van hoofddoeken die bij een geloof horen terwijl petten en hoeden toegelaten worden? En vanwaar je idee dat het christendom superieur is aan de islam?

Surosu Rasuto
19 september 2008, 12:00
Op mijn oude middelbare school is het dragen van petten en hoedjes eigenlijk verboden hoor. Maar dat verschilde eigenlijk per leraar, de één stond het wel toe, de ander niet...
En op de basisschool was het volgens mij al helemaaaal verboden.

Neiteio
19 september 2008, 12:03
Eh? Wat is je argumentatie voor het verbieden van het dragen van hoofddoeken die bij een geloof horen terwijl petten en hoeden toegelaten worden? En vanwaar je idee dat het christendom superieur is aan de islam?Ik zie het meer dat Christenlijk geloof bij Nederland hoort en Islamtisch niet.

Gurenn
19 september 2008, 12:08
Baloney. Geloven horen niet bij een land, ze horen bij een persoon. Iedereen kan zich tot eender welk geloof aansluiten, ongeacht het land waar je woont. Het zou mooi zijn als ik niet in Allah of Boeddha of Vishnu mocht geloven alleen omdat ik in België geboren ben. Ik zie islamitische scholen zelfs als een noodzaak als dat de enige manier is om moslimkinderen de mogelijkheid te geven hun geloof te beoefenen op school net zoals christelijke kinderen dat kunnen. Als je op rijksscholen de mogelijkheid geeft islamkunde te volgen net zoals je catechisme of zedenleer kan volgen vind ik dat ook best.
Op mijn oude middelbare school is het dragen van petten en hoedjes eigenlijk verboden hoor.

Ik dacht eigenlijk dat het om het openbaar ging. Op school moet je je idd aan dezelfde regels houden en anders ga je maar naar een islamitische school. Dan moet die er natuurlijk wel zijn.

Surosu Rasuto
19 september 2008, 12:11
Ik dacht eigenlijk dat het om het openbaar ging. Op school moet je idd aan dezelfde regels houden en anders ga je maar naar een islamitische school. Dan moet die er natuurlijk wel zijn.

Dat is dus wel het probleem inderdaad, want als Islamitische leraressen alleen maar les kunnen geven op Islamitische scholen vanwege hun hoofddoek, dan hebben ze een probleem want het is al zo moeilijk om een school te vinden, laat staan een Islamitische waarvan er al veeeeeel minder zijn. Dus ik vind wel dat alles goed verdeeld moet zijn in Nederland, en dan pas kunnen er echt strenge eisen gesteld worden per school. Maar een paar scholen waarop het verboden is in Nederland, zoals op 50% vind ik nog wel kunnen. Maar ja, het heeft ook te maken met allerlei andere factoren die nog meespelen.

Codiac
19 september 2008, 12:16
Ik dat vindt, vind ik ook dat alle religieuze symbolen verboden moeten worden op scholen. Dus niet alleen de hoofddoek, maar ook het kruisje een keppeltje de Hindoe stip enz. omdat dat voor mij symbool staat aan indoctrinatie en onderdrukking van de vrije geest

“Religie is opium voor het volk”

Zei Karl Marx ooit en daar ben ik het mee eens.

Ben ik rasist dan? Nee, ik vind dat religieuze symbolen wel moeten kunnen op de rest van de plekken zoals straat, thuis en winkel, maar onderwijs moet compleet gescheiden worden van religie.

Southwind
19 september 2008, 13:23
En daarom vond ik het een mooie stap om ergens in Turkije de hoofddoeken op een universiteit te verbieden.
Religie en onderwijs gaan niet samen.

Helaas is dat met de komst van een nieuwe leider weer ingevoerd dat ze wel weer een hoofddoek moesten.

Saskia
19 september 2008, 13:46
Waarom mag iemand het christelijke kruis niet dragen?

Ik vind het lastig te oordelen over een hoofddoek. Van mij mogen ze dat best doen. Maar dan mogen petjes/mutsjes ook. Een boerka, daarintegen, daar stoor ik me wel aan.

Op het helpende welzijn, (in amsterdam) Waren ook veel meisjes die een boerka dragen. En dan doe je een sociale opleiding. Dat kan niet.

Apollo
19 september 2008, 13:47
Eigenlijk is het heel simpel:

Ten eerste speciaal religieus onderwijs niet meer subsidiëren. Geen discussiepunt lijkt me, gezien ik niet bereid ben te betalen voor iemand anders zijn dogmatische geloof dat ongelovig zijn zondig is.

Daarnaast, onderwijs geven dat gericht is op het verkrijgen van kennis, dus geen subjectiviteit meenemen. Dus geen religieus standpunt, maar ook geen politiek (links of rechts) standpunt verkondigen. Behalve als het van belang is bij een discussievak natuurlijk.

Verder ook geen hoofddoekjes, gezien je dan te duidelijk een statement inneemt tegen je leerlingen. En omdat ik graag consequent wil zijn, dan ook maar geen kruisjes o.i.d. dragen tijdens de les, omdat het onder subsidie van de staat valt, en mensen daarvoor niet betalen.

Saskia
19 september 2008, 13:54
Als niemand zich er aan stoort. Vind ik dat ze best een hoofddoek mogen dragen. Maar daar houdt het bij mij ook op. Dat 'ik geef geen hand aan een vrouw' etc gebeuren. Dat vind ik gewoon onbeschoft.

Ik heb zelf een ketting, met een kruis. Nu niet omdat ik gelovig ben maar omdat mijn vader die in Schotland voor me gekocht heeft. (En hij is ook niet gelovig.) Dan mag ik dat kruisje toch best dragen? Omdat het een geschenk van me vader is. Niet omdat het een symbool voor een geloof is.

Apollo
19 september 2008, 13:58
Wat maakt het uit dat niemand zich eraan stoort? In Amerika wordt bijvoorbeeld wel eens onderwezen dat evolutie een leugen van de duivel is, en als niemand zich daaraan stoort omdat iedereen toevallig religieus is, rechtvaardigt dat het niet.

@Saskia: Verder kan je natuurlijk ook zeggen dat je een hoofddoek draagt maar geen moslim bent. Maar dat zie je natuurlijk niet zo vaak. Om dan toch consequent te blijven kun je dan het beste voor iedereen hetzelfde laten gelden. Behalve voor onderwijs wat niet gesubsidieerd wordt door de staat, dan vind ik het allemaal best wat je doet. Hoewel ik het niet aanmoedig kun je mensen dan nergens toe verplichten.

Het beste zou nog zijn: geen collectief systeem zoals nu, maar geprivatiseerd onderwijs, waarbij je zelf kunt kiezen welk onderwijs je wilt.

Hoe een actief standpunt je er tegenin hebt is wel belangrijk.

Saskia
19 september 2008, 14:03
Je kan ook er teveel over gaan nadenken. Als een vrouw een hoofddoek om wil doen(En dat had iets te maken met de man toch? Dat ze niet teveel van zich laat zien)
Dan doet ze dat toch? Ik had een turks meisje in mijn klas op de basisschool. Niemand die zich daar aan stoort. Het hoort bij haar geloof. Prima. Dat is het zelfde als dat meisjes alleen rokjes aan mogen doen. En daar stoort niemand zich dan aan.

Neiteio
19 september 2008, 14:03
Waarom mag iemand het christelijke kruis niet dragen?

Ik vind het lastig te oordelen over een hoofddoek. Van mij mogen ze dat best doen. Maar dan mogen petjes/mutsjes ook. Een boerka, daarintegen, daar stoor ik me wel aan.

Op het helpende welzijn, (in amsterdam) Waren ook veel meisjes die een boerka dragen. En dan doe je een sociale opleiding. Dat kan niet.Petjes en mutsjes zijn niet verbonden aan religie, hoofddoeken wel.

Apollo
19 september 2008, 14:06
Je kan ook er teveel over gaan nadenken. Als een vrouw een hoofddoek om wil doen(En dat had iets te maken met de man toch? Dat ze niet teveel van zich laat zien)
Dan doet ze dat toch? Ik had een turks meisje in mijn klas op de basisschool. Niemand die zich daar aan stoort. Het hoort bij haar geloof. Prima. Dat is het zelfde als dat meisjes alleen rokjes aan mogen doen. En daar stoort niemand zich dan aan.Een klasgenoot onderwijst je niet. Wat die klasgenoot doet maakt dus niet uit, tenzij het een regel van de school zelf is. Het is de onderwijzer die een neutraal karakter moet uitstralen, zodat de leerling zich met zo min mogelijk systematische beďnvloeding kan ontplooien.

Saskia
19 september 2008, 14:07
Dat weet ik. En zelf stoor ik me ook aan petjes in de klas. Maar alleen omdat dat niet volgens een religi is, mogen zij niks op hun hoofd hebben. En vrouwen wel een hoofddoek. Dat is ook niet redelijk.

Daydreamer
19 september 2008, 14:10
op een christelijke moet je niet hebben dat je opeens een hoofddoek of keppeltje draagt.
maar gewoon openbare scholen zal hij juist heel goed zijn voor de kinderen(leert omgaan met andere culturen).
De juf legt natuurlijk ook dingen uit waarom zij hoofddoek os iets anders draagt.
Maar die jus moet dan niet proberen over te halen naar dat geloof ofzo :S

Maverick
19 september 2008, 14:24
Heel simpel, openbare basisscholen horen alle hoofddeksel te verbannen, want anders krijg je het ook op de middelbare. Petjes, mutsen, hoofddoeken, afschaffen die handel. Wil je het dragen? Doe maar buiten schooltijd.

Bloedserieus
19 september 2008, 14:30
Ik vind dat je alles zou mogen dragen. Dus ook petjes, bij ons op school is dat eigenlijk al het geval. Soms zijn er nog een paar bejaarde moraalridders die gedecideerd roepen: "Af dat ding, dat doe je maar in je eigen tijd!". Maar, waarom zou je je eraan storen?

Nakao
19 september 2008, 15:26
Omdat je iemand met een pet vaak niet eens normaal aan kan kijken omdat ze half achter dat ding zitten verstopt.

Bloedserieus
19 september 2008, 15:34
Omdat je iemand met een pet vaak niet eens normaal aan kan kijken omdat ze half achter dat ding zitten verstopt.

Dan weet ik niet wat voor petten ze bij jou dragen.

Indo
19 september 2008, 15:42
Dan weet ik niet wat voor petten ze bij jou dragen.
Niet van die mocro petjes iig. Want die vliegen als het ware op het hoofd.

Saskia
19 september 2008, 15:55
Die dingen zijn zo belachelijk... alsof je een ontzettend groot hoofd hebt.

Videl
19 september 2008, 16:42
Niet van die mocro petjes iig. Want die vliegen als het ware op het hoofd.

Worden die tegenwoordig Mocro-petjes genoemd? :p

Ik vind het belachelijk dat mensen zich storen aan hoofddoeken. Aanstellerij als je het mij vraagt. Kan ik ook ff zeggen ik stoor me aan dat lage broeken loop ( gangster-style ), of ik zeg ik stoor me aan je emo-kapsel en piercings. (niet hoor,, maar als voorbeeld)

Dat je je stoort aan een boerka vind ik dan wel kunnen, je ziet een persoons gezicht niet meer. En vind dat onprettig omdat we graag iedereens gezicht zien tijdens een gesprek ofzo ,,

Ik draag zelf geen hoofdoek dat ik kei-in de verdediging ga. Maar dit is gewoon mijn mening.

Gurenn
19 september 2008, 16:57
Dat je je stoort aan een boerka vind ik dan wel kunnen, je ziet een persoons gezicht niet meer. En vind dat onprettig omdat we graag iedereens gezicht zien tijdens een gesprek ofzo ,,

Dan praat je maar niet met iemand die een boerka draagt als het niet nodig is. Zo'n ramp is het niet. Ik ben voor een gelijke behandeling van alle godsdiensten, zeker met de gedachte in het achterhoofd dat een regering atheďstisch hoort te zijn. Ik heb dan ook geen hoge pet op van die christelijke partijen.

Nakao
19 september 2008, 17:00
goddank ben ik een Atheďst.

Petjes kan je goed gebruiken voor spiekbriefjes trouwens. xD

Rani
19 september 2008, 17:08
Petjes zijn irritant, althans vind ik als ik voor de klas sta -_- Maja das hetzelfde als met jas aanhebben in de klas (hoewel ik het zelf ook deed).

Mava
19 september 2008, 17:12
Als ze dat toelaten vind ik dat Goths, Jonnies en skaters ook in hun kleren naar school mogen komen.

Cyber
19 september 2008, 17:18
Als ze dat toelaten vind ik dat Goths, Jonnies en skaters ook in hun kleren naar school mogen komen.
Ehm doen ze toch al?
Njah hoofdoeken en burkas zijn imo een nee op een school.
Petjes, en andere hoofddeksels ook.

Mava
19 september 2008, 17:25
Ehm doen ze toch al?
Njah hoofdoeken en burkas zijn imo een nee op een school.
Petjes, en andere hoofddeksels ook.

in zekere mate wel. Maar toch niet helemaal.
Meestal wordt het nog braaf gehouden.

Of komen jongens bij jou met een Gothic rok en een cape naar school??

Cyber
19 september 2008, 17:27
in zekere mate wel. Maar toch niet helemaal.
Meestal wordt het nog braaf gehouden.

Of komen jongens bij jou met een Gothic rok en een cape naar school??
Eehm nee, want wss worden ze dan weggepest ofzo.
Maar er is geen verbod op ofzo. Het principe skater/alto/gothic en hoofdoeken en burkas is gewoon verschillend, dat kun je niet vergelijken.
De ene heeft met religie te maken en de andere met kledingstijl.

pokéhunter
19 september 2008, 17:31
fetisch naar school, alleen het idee al:D

Videl
19 september 2008, 18:16
Dan praat je maar niet met iemand die een boerka draagt als het niet nodig is. Zo'n ramp is het niet. Ik ben voor een gelijke behandeling van alle godsdiensten, zeker met de gedachte in het achterhoofd dat een regering atheďstisch hoort te zijn. Ik heb dan ook geen hoge pet op van die christelijke partijen.

Ik stoor me niet aan een boerka zal ik er dan gelijk aan toevoegen.
En je hebt zeer gelijk, wat betreft regering.

@Mava dat is toch niet verboden? En bij mij komen er zeker Gothics met gothic rok naar school hoor. Cape heb ik niet voorbij zien gaan.

Roos
19 september 2008, 18:34
Als hoofddoeken verboden worden op scholen, dan ook andere verwijzingen naar religie (kruisjes, keppels etc) verbieden. Iedereen gelijk behandelen.
Ik stoor me niet aan hoofddoeken. Bij ons op school zijn ze ook en ik loop met een heiligenarmband en een kruis om me nek. Nou en.

Xocolatl
19 september 2008, 18:49
Het verbieden van kruisjes kettingen gaat IMO weer te ver, en kan je niet vergelijken met een hoofddoek, alleen omdat het allebei iets religieus is. Verder vind ik niet dat je een hoofddoek MOET verbieden ofzo, alleen een burka gaat me toch echt wél te ver.

Roos
19 september 2008, 18:51
Hoezo is er een verschil tussen een hoofddoek dragen en een kruis dragen?

Ik irriteer me btw meer aan jehova's dan aan burka's en een verbod op bourquini vind ik zonde. Meer mensen?

Maverick
19 september 2008, 19:06
Omdat het Christendom de geestelijke grootheid is hier in Nederland.

Nas'D
19 september 2008, 19:09
Ik vind het zoiezo dom dat er op bijna iedere openbare school een hoofddoek mag worden gedragen door moslims, maar als je zegt dat hiphop jouw cultuur, jouw leven en jouw religie is, moet je wel je pet af doen.

Xocolatl
19 september 2008, 19:09
Ja, maar jehova's zijn een beroep, niet iets dat iedere Christen doet. Verder kan je geen hinder ondervinden aan een kruisjes ketting, want het belemmert niks, of in ieder geval niet meer dan íedere andere ketting.

En burka's verbergen alles behalve je ogen. Ik vind niet dat je bij je leraar alleen de ogen hoort te zien. Maar dat je een leraar echt hoort te kunnen zien.

Roos
19 september 2008, 19:22
Jehova is geen beroep. Ook niet elke moslim loopt in een burka.

Maverick
19 september 2008, 19:30
Beantwoord mij deze vraag eens, wie dan ook:
Wat heeft een hoofddoekje met een geloof te maken? Ik zie vaak genoeg mensen met hoofddoek hier in de buurt, die niks te maken hebben met welk geloof dan ook. Oftewel in sommige gevallen is het gewoon een hoofddeksel, zoals een pet, muts e.d., en zou dus verboden moeten worden om op openbare scholen te dragen. Een kruis, dat spreekt voor zich.

Ludi
19 september 2008, 20:14
Hoofdbedekkers in de klas vind ik niet echt mogen, een kruisje ofzo om je nek, of een ander iets aan je ketting of als armband kan nog wel, maar een pet vind ik net zo min in de klas mogen als een hoofddoek.. Een burka vind ik nog erger, dan vind ik dat je je helemaal afsluit, ik vind dat het gezicht van iemand altijd zichtbaar moet zijn.. zou een burka namelijk mogen dan mag een bivakmuts ook imo, en dat is van de zotte..

Xocolatl
19 september 2008, 20:17
Jehova is geen beroep. Ook niet elke moslim loopt in een burka.
Mijn fout. xD

En ik weet dat niet elke moslim in een burka loopt. Maar het ging mij er om dat ze dat ook gewoon sowieso niet moeten doen IMO. xD

Dresta
19 september 2008, 21:15
De burka is niet eens een onderdeel van een Islamitische geloof..

Maar goed,van mij mag bijna alles dus ook een pet enz..
Een hoofdoek op school kan toch ook wel? of was dit geen land met geloof vrijheid?.
Ik bedoel je doet er toch geen schade aan mensen daarmee? niet dat er een bom aanhangt =p.

Heero
19 september 2008, 22:29
De burka is niet eens een onderdeel van een Islamitische geloof..

Maar goed,van mij mag bijna alles dus ook een pet enz..
Een hoofdoek op school kan toch ook wel? of was dit geen land met geloof vrijheid?.
Ik bedoel je doet er toch geen schade aan mensen daarmee? niet dat er een bom aanhangt =p.

Dat is onjuist mijn vriend.

Ik moet trouwens nog de eerste vrouwelijke lerares tegenkomen die een burka draagt. Is toch niet voorgekomen, of wel soms?

Dresta
19 september 2008, 23:13

Ik moet trouwens nog de eerste vrouwelijke lerares tegenkomen die een burka draagt. Is toch niet voorgekomen, of wel soms?

De burka staat niet in de Koran of in de Hadith,er staat alleen een verband met de niqaab ze beweren dat dit niet eens verplicht is.Sommige sites zeggen wel wat van je hele gezicht bedekken.Maar je kunt beter naar een echte Imam gaan,of beter zelfs een officiele koran gaan lezen.De burka is maar een extreem cultuur ergens bij Azie (Afghanistan, Pakistan, Noord-India enz).

En trouwens Afghanistan heeft echt te lelijke mislukte nep Imams,dus dat is geen wonder =p.

Nakao
20 september 2008, 00:14

Moeten ze eens flikken, een lerares hier die mij les gaat geven in een burka.
Vergeet het maar, ik loop zo de klas uit.

Noem me een racist, noem me wat je wilt, maar er zijn grenzen.
Eigelijk vond ik de uitspraak van in de jare 80 door een engels man erg mooi.
Zodra er kerkkloken in die landen te horen zijn, mag hier een moskee gebouwd worden.

Op deze manier zie ik het nog wel eens dat de democratie op een democratische manier wordt weggestemd.

Sorry, ik dwaal af.

Billi3
20 september 2008, 09:37
Even een paar ophelderingen:

Nederland is een land met, net als veel landen in Europa, het Christendom als belangrijkste geloof, moge dat duidelijk zijn.

Ook: Een burka/hoofddoek is door de islamieten voor de vrouwen gemaakt, zodat mannen niet kijken naar een vrouwelijk lichaam, zodat ze dus niet vreemdgaan want dat is strict verboden in het islam.

Mijn mening tenslotte: Ik vind als je op de basisschool of middelbare zit, en je mag petten/capuchon op, dan mag je ook een hoofddoek of keppeltje. Mag je geen petten of capuchon op, dan ook geen hoofddoek.
Op een Openbare school moet alles mogelijk zijn, op een school met een bepaalde geloof niet.

Mava
20 september 2008, 11:04
Even een paar ophelderingen:

Nederland is een land met, net als veel landen in Europa, het Christendom als belangrijkste geloof, moge dat duidelijk zijn.

Ook: Een burka/hoofddoek is door de islamieten voor de vrouwen gemaakt, zodat mannen niet kijken naar een vrouwelijk lichaam, zodat ze dus niet vreemdgaan want dat is strict verboden in het islam.

Mijn mening tenslotte: Ik vind als je op de basisschool of middelbare zit, en je mag petten/capuchon op, dan mag je ook een hoofddoek of keppeltje. Mag je geen petten of capuchon op, dan ook geen hoofddoek.
Op een Openbare school moet alles mogelijk zijn, op een school met een bepaalde geloof niet.

daar ben ik het mee eens.

Het is meestal zo dat hoofddekstels in de klas afgezet worden dus ook de hoofddoek...
Niet meer dat logisch lijkt me zo.

OFFTOPIC:

De reklame boven dit topic was wel om te lachen:

Comfortabele en modieuze hoofddoek
voor elke gelegenheid v.a. €20,-
Ads door Google

:D

Videl
20 september 2008, 13:27
Ik vind het zoiezo dom dat er op bijna iedere openbare school een hoofddoek mag worden gedragen door moslims, maar als je zegt dat hiphop jouw cultuur, jouw leven en jouw religie is, moet je wel je pet af doen.

waarom vind je dat dom? Okee dat wil ik dan wel even horen van iemand die graag een pet draagt. :eek:

Renske129
20 september 2008, 13:45
ik persoonlijk vind dat ze zich aan moeten passen aan de nederlandse cultuur dus geen hoofddoeken en andere dingen als dat...wij moeten ons altijd aan passen aan andere landen...en zodra hier mensen heen komen passen zij zich niet aan maar das mijn mening

Codiac
20 september 2008, 18:26

De burka letterlijk niet. In de Koran staat wel dat een vrouw bepaalde delen moet afschermen van de man. Alleen weet ik dat er verschillende interpetaties zijn. Sommige letterkundige denken dat het om de handen en de voeten gaat. Sommige denken dat het om het haar gaat en andere het hele lichaam het is maar net welke interpeatie je (wil) gelooft (geloven)

Blijf er bij dat religie en onderwijs gewoon niet samengaan omdat het elkaar veel tegenspreekt. Sowieso kan een overvloed aan religieuze symbolen intimiderend werken op andere gelovige of athisten.

Apollo
20 september 2008, 18:29
Nou, voor de zekerheid dan maar heel het lichaam bedekken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.

Stel je maar even voor, dat dit twee docenten van je school zijn:
http://www.frhavn-gym.dk/opslag/Burka-a5.jpg

Maar goed, in Nederland word je dan toch niet aangenomen als je er zo bijloopt.

Nas'D
20 september 2008, 19:36
waarom vind je dat dom? Okee dat wil ik dan wel even horen van iemand die graag een pet draagt. :eek:
Ik vind dat dom omdat als iemand nou een hoofddoek draagt om religieuze redenen en omdat dat een cultuur is, die persoon haar hoofddoek niet moet af doen in de klas.
Als ik dan een hiphop petje draag en zeg dat ik dat petje draag omdat hiphop mijn cultuur, levensstijl en religie is, dan moet ik 'm alsnog af doen.

En dat vind ik raar.

Mava
20 september 2008, 22:01
Ik vind dat dom omdat als iemand nou een hoofddoek draagt om religieuze redenen en omdat dat een cultuur is, die persoon haar hoofddoek niet moet af doen in de klas.
Als ik dan een hiphop petje draag en zeg dat ik dat petje draag omdat hiphop mijn cultuur, levensstijl en religie is, dan moet ik 'm alsnog af doen.

En dat vind ik raar.

Hoofddoeken horen in de klas ook uit vind ik.
In turkije was het vroeger ook verboden voor vrouwen met een functie in het openbaar om hoofddoeken te dragen en turkije is een moslim land. (ik weet niet of het nu nog is)
Dus waarom dat tumult in nl??

Maverick
20 september 2008, 22:04
Nou, voor de zekerheid dan maar heel het lichaam bedekken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.

Stel je maar even voor, dat dit twee docenten van je school zijn:
http://www.frhavn-gym.dk/opslag/Burka-a5.jpg

Maar goed, in Nederland word je dan toch niet aangenomen als je er zo bijloopt.

Dan zou ik de klas uitlopen. Als ik mijn leraar niet eens fatsoenlijk kan aankijken, de groeten.

Precies omdat Nederland een vrij land is, horen er geen petjes, hoofddoeken of wat dan ook op, in de klas.

Seiramu
20 september 2008, 22:25
Ik heb er weinig op tegen, wel is het zo dat hoofddoeken op school/universiteit verboden is in Turkije. Oh nee, wacht, het wás verboden maar nu is er een nieuwe leider en de verbod is uiteindelijk afgeschaft.

Burka's enzo vindt ik echt niet kunnen; je kan hem/haar niet eens aankijken of normaal aanpraten, maar een hoofddoekje is niet erg imo. Naja, ben zelf deels Turks dus ik weet er een beetje wat van af.

Videl
21 september 2008, 13:38

En dat vind ik raar.

Hmm okee tenminste heb je nu verteld waarom. Maar Islam is toch echt een religie en Hiphop niet.

Mava
21 september 2008, 13:54
Hmm okee tenminste heb je nu verteld waarom. Maar Islam is toch echt een religie en Hiphop niet.

Kerk en staat zijn in Europa gescheiden.
De regering hoeft officieel dus geen rekening te houden religieuze dinges.

Wanneer je naar een staatschool gaat vind ik het nog kunnen.

Maar er zitten ook moslims in christelijke scholen. Wanneer je op zo een school je hoofddoek aanhoud vind ik dat niet kunnen.

Bloedserieus
21 september 2008, 14:02
Ik heb er weinig op tegen, wel is het zo dat hoofddoeken op school/universiteit verboden is in Turkije. Oh nee, wacht, het wás verboden maar nu is er een nieuwe leider en de verbod is uiteindelijk afgeschaft.

Burka's enzo vindt ik echt niet kunnen; je kan hem/haar niet eens aankijken of normaal aanpraten, maar een hoofddoekje is niet erg imo. Naja, ben zelf deels Turks dus ik weet er een beetje wat van af.

Hier ben ik het nou totaal mee eens. xD

Eoin
21 september 2008, 15:35
Kerk en staat zijn in Europa gescheiden.
De regering moet dus geen rekening te houden religieuze dinges.

Verbeterd. Scholen die subsidie ontvangen van de overheid horen wat mij betreft geen hoofddoekdragende lerares te hebben, geen keppeltje. Alleen een christelijk kruis om je nek vind ik kunnen. Maar verder moet je niet als gelovige voor de klas staan.

chillerke
21 september 2008, 15:55

Aggreed.

Nas'D
21 september 2008, 18:25
Voor sommige is hun religie hun leven, en voor sommige mensen is hiphop hun leven. En hiphop is mijn religie, ik neem al mijn besluiten op basis van mijn cultuur, de hiphopcultuur. Dan zou je het een religie kunnen noemen.
Je verbied alto's toch ook niet om geen zwarte kleren te dragen?

Een hiphop petje is bovendien niet hinderlijk voor de leraar zodat hij je gezicht niet kan zien, zulke petjes hebben namelijk een platte klep.

thug_brolly
21 september 2008, 19:12
Tegenwoordig probeert men alles te verbieden wat met de Islam te maken heeft.

Leer mensen toch in hun eigen waarde te laten.

Nakao
21 september 2008, 19:25
Hahaha.

Heero
21 september 2008, 19:38

Leer mensen toch in hun eigen waarde te laten.

QFT. Nice one.

Cesar
21 september 2008, 19:52
Hangt ervanaf of het een school is met openbaar of bijzonder onderwijs. In het geval van openbaar onderwijs vind ik dat het moet kunnen, want dit betekend voor mij dat iedereen ongeacht de achtergrond op zo'n school moet kunnen komen. Je leert daarbij van andere culturen en bij bepaalde culturen horen dus hoofddoeken e.d. bij.
Op een school met bijzonder onderwijs ligt de keuze aan de school zelf. Ik vind culturele aspecten daar een kleinere rol spelen.

Stefan
21 september 2008, 20:12
Hoe denken jullie over het dragen van een hoofddoek als juf of andere religieuze verwijzingen. Dus NIET ALLEEN de hoofddoek, onderandere ook het Christelijke kruisje of het Joodse keppeltje enz...

Laat maar horen!!

Groetjes, Lilly

kuch kuch

thug_brolly
21 september 2008, 20:27
En daarom lees je alleen maar dingen over de Islam omdat het over het algemeen gaat wat we ook konden lezen in de titel

Stefan
21 september 2008, 20:38
Dat is redelijk voor de hand liggend aangezien de Islam een godsdienst is met veel religieuze verwijzingen. Maar dat is niet het punt van discussie. Het gaat erom of álle religieuze verwijzingen verboden moeten worden op het basisonderwijs.

Rachid
21 september 2008, 20:44
Ik vind dat als iemand een hoofddoek wilt dragen, dat geen probleem is. Het is een religieuze zaak. Het is niet voor de lol dragen of aan doen, omdat het mode bewust is. Natuurlijk zijn er dan weer mensen die zeggen, Nou in mijn geloof staat er dat ik een pet moet dragen! Dat is gewoon pure onzin, want als het echt zo staat in je geloof, zou je het ook erg vinden als je geen pet mocht dragen, omdat dat verboden is, terwijl je je toch aan je geloof wilt houden.

Conclusie, laat iedereen gewoon haar hoofdoek of zijn keppeltjes of whatever dragen. Het doet jou of een ander geen pijn, dus wat is het probleem?

Kocur
21 september 2008, 20:49
Op christelijke scholen horen geen hoofddoekjes en al zeker geen boerka's! Andersom horen er ook geen kruisjes op islamitische scholen. Op een openbare school mag iedereen dragen wat die persoon wil, behalve een boerka of iets anders dat het gezicht voor 99% bedekt. Als een docent niet wil dat een persoon een hoofddoekje bijvoorbeeld draagt, moet het wel af IMO.

Cesar
21 september 2008, 21:10
Ik vind dat als iemand een hoofddoek wilt dragen, dat geen probleem is. Het is een religieuze zaak. Het is niet voor de lol dragen of aan doen, omdat het mode bewust is. Natuurlijk zijn er dan weer mensen die zeggen, Nou in mijn geloof staat er dat ik een pet moet dragen! Dat is gewoon pure onzin, want als het echt zo staat in je geloof, zou je het ook erg vinden als je geen pet mocht dragen, omdat dat verboden is, terwijl je je toch aan je geloof wilt houden.

Conclusie, laat iedereen gewoon haar hoofdoek of zijn keppeltjes of whatever dragen. Het doet jou of een ander geen pijn, dus wat is het probleem?

Heb je het nou over het jodendom? Want ik meen dat het de bedoeling is dat een jongen zijn hoofd moet bedekken, dit betekend niet per se een pet. Een pet in klas vind ik ook echt niet kunnen, dat is zo onuitnodigend voor een lerares. Maar dat is ook een heel andere discussie :0

Billi3
21 september 2008, 21:50
Ik vind dat je alles op moet mogen hebben in de klas (is dit goed zo:p)
Dus ook een pet, als je haar slecht zit of je moet naar de kapper ofzo.

Ik ben ongelovig, maar ik heb ook een ketting met een kruis eraan en buddhabeelden in mijn kamer, 2 verschillende geloven, je moet in nederland en andere landen elkaar respecteren, ook elkaars geloof. (ik heb die dingen voor geluk).:)

thug_brolly
22 september 2008, 09:10
Precies je moet elkaar gewoon respecteren

Rachid
22 september 2008, 19:10
Heb je het nou over het jodendom? Want ik meen dat het de bedoeling is dat een jongen zijn hoofd moet bedekken, dit betekend niet per se een pet. Een pet in klas vind ik ook echt niet kunnen, dat is zo onuitnodigend voor een lerares. Maar dat is ook een heel andere discussie :0

Nee nee, ik had het over de idioten die zeggen dat een normale pet dragen in hun geloof staat. Over het jodendom weet ik het. Een keppeltje boven hun hoofd omdat ze niet met hun blote hoofd aan god mogen richten. Uit respect voor god dus. :)

Mava
22 september 2008, 20:26
Nee nee, ik had het over de idioten die zeggen dat een normale pet dragen in hun geloof staat.

dat is idd idioot. Maar het zijn danook idioten :D

Over het jodendom weet ik het. Een keppeltje boven hun hoofd omdat ze niet met hun blote hoofd aan god mogen richten. Uit respect voor god dus. :)

Dat klopt :D
Het jodendom is de enige godsdienst waar ik niet zo een hoge pet van op heb.
Die kerels gaan iets te ver vind ik, ze respecteren andermans geloof meestal niet en doen alsof ze zoveel beter zijn.
Klinkt racistich maar dat is het niet echt, vermits ik zelf niet in Europa geboren ben.
Vroeger heb ik een joods meisje als vriendin gehad, maar toen ze een vriend had heeft ze alle contact verbroken met haar "ongelovige" vriend(inn)en.
Toen ik een sinnahoge (of hoe schrijft men dat ook alweer) bezocht MOEST iedereen zo een hoetje dragen en mocht iemand die een hoofddoek droeg niet binnen. DIT GAAT TE VER vind ik.

Wat ik erover denk:

Op christelijke scholen horen geen hoofddoekjes of andere dingen op het hoofd

Op islamitische scholen mag het nattuurlijk wel :p

Op een openbare school mag iedereen dragen wat die persoon wil
echter, in de les godsdienst horen er geen mensen met een hoofddoek te zitten. Dat is toch gek, je gelooft zelf in islam en volgt een les mee over het christelijk geloof. NOT DONE

Een Boerka, Sari mag nergens toegestaan zijn, (tenzij op een plaats die iets met jouw godsdienst te maken heeft of in prive sfeer) sorry maar dat hoort niet in de benelux.
Je moet je aanpassen aan de samenleving hier. Je woont in een westers land dan hoor jij je ook zo te gedragen.

WTF is een Sari? Een kleed dat vrouwen dragen in india, Sri Lanka enz.
Waarom haal je die erbij? Dat is mijn oorspronkelijke kledij. Die draag ik nu nog zelden, gewoon omdat deze niet past in de westerse cultuur.

Count
23 september 2008, 07:44
Op onze openbare basisschool mocht het, maar niet tijdens gym.

o.o;

Cesar
23 september 2008, 16:30
dat is idd idioot. Maar het zijn danook idioten :D

Dat klopt :D
Het jodendom is de enige godsdienst waar ik niet zo een hoge pet van op heb.
Die kerels gaan iets te ver vind ik, ze respecteren andermans geloof meestal niet en doen alsof ze zoveel beter zijn.
Klinkt racistich maar dat is het niet echt, vermits ik zelf niet in Europa geboren ben.
Vroeger heb ik een joods meisje als vriendin gehad, maar toen ze een vriend had heeft ze alle contact verbroken met haar "ongelovige" vriend(inn)en.
Toen ik een sinnahoge (of hoe schrijft men dat ook alweer) bezocht MOEST iedereen zo een hoetje dragen en mocht iemand die een hoofddoek droeg niet binnen. DIT GAAT TE VER vind ik.

Wat ik erover denk:

Op christelijke scholen horen geen hoofddoekjes of andere dingen op het hoofd.
Waarom niet? Die keuze ligt bij de school zelf. Christelijke scholen mogen op cultureel gebied zelf bepalen wat de regels zijn. Christelijke scholen zijn tegenwoordig ook lang niet allemaal heel streng met religie bezig, maar hebben juist Christelijke richtlijnen doorgevoerd. Eigenlijk zeg jij dat niet-christenen niet op een Christelijke school thuis hoort en daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Dat een Christelijke school daar regels over heeft gemaakt vind ik helemaal best, want daar hebben ze het recht toe. Iemand die het niet met die regels eens is, heeft ook zelf de keuze om voor die school te kiezen.

Op islamitische scholen mag het nattuurlijk wel :p
Net als Chirstelijke scholen mogen Islamitische scholen ook zelf regels maken daarover. Maar volgens mij zijn Islamitische scholen wel wat strenger in het geloof, dus zullen regels wat vaker voorkomen, maar eigenlijk hetzelfde principe.

echter, in de les godsdienst horen er geen mensen met een hoofddoek te zitten. Dat is toch gek, je gelooft zelf in islam en volgt een les mee over het christelijk geloof. NOT DONE
Idd, op een openbare school moet iedereen vrij zijn in zijn kledij, maar ook godsdienstleraren. Want, godsdienst op een openbare school is een les over allerlei godsdiensten, meer om leerlingen andere culturen en gedachtegangen te leren (of dit zo uitgevoerd wordt laat ik open). Je vind het toch ook niet raar als je Christelijke leraar gaat uitleggen hoe de islam in elkaar zit? Ze heeft ervoor gestudeerd, dus je kan aannemen dat ze er meer over weet dan jij.

Een Boerka, Sari mag nergens toegestaan zijn, (tenzij op een plaats die iets met jouw godsdienst te maken heeft of in prive sfeer) sorry maar dat hoort niet in de benelux.
Je moet je aanpassen aan de samenleving hier. Je woont in een westers land dan hoor jij je ook zo te gedragen.
Ach, Nederlanders staan zo bekend om hun tolerantie. Ik vind dat je moet kunnen dragen wat je wilt. In sommige steden lopen mensen als Flodders over straat of nog erger hoeren. Ga je dan kritiek hebben over een boerka? Wat juist voor bescheidenheid staat? Nya, dat klopt gewoon niet. Ik vind dat je in Nederland de mogelijkheid moet hebben om te dragen wat je wilt. Nya, een boerka zal je niet snel in de klas meemaken, dus ik zie niet in waarom hierover gediscussieerd word. Sari is idd een Indiase klederdracht, de hoofddoek is dit voor o.a. islamieten.

WTF is een Sari? Een kleed dat vrouwen dragen in india, Sri Lanka enz.
Waarom haal je die erbij? Dat is mijn oorspronkelijke kledij. Die draag ik nu nog zelden, gewoon omdat deze niet past in de westerse cultuur.

Check quote.

Gemini Elf
23 september 2008, 17:27
Op onze school mag dat wel.
Die dingen zijn echt hatelijk. :o

Poe
23 september 2008, 20:00
Ik vind het absoluut niet kunnen. Hoofddeksels zijn voor iedereen verboden in de klas, de reden waarom het hoofddeksel gedragen wordt speelt helemaal geen rol. Als je moslims toelaat een hoofddoek te dragen gaat dat het hele principe van gelijkheid tegen. 'Positieve discriminatie', mijn kont! Regels zijn er voor iedereen.
Ik kan morgen ook zeggen dat ik lid ben van het pettengeloof en verplicht ben om de hele dag met een pet rond te lopen. Godsdienst is iets wat thuis hoort beleefd te worden. De maatschappij moet zich niet aanpassen aan de keuzes die bepaalde bevolkingsgroepen maken.

Xocolatl
23 september 2008, 20:28
Ja, eigenlijk, ongeacht voor welke reden die meisjes hoofddoeken dragen, horen wij om soortgelijke redenen ook hoofddeksels te dragen.

Als zij een hoofddoek dragen omdat jongens naar ze kijken OFZO, dan vind ik dat ik een capuchion op mag hebben omdat ik niet wil dat meisjes naar mij kijken (bij wijze van spreken). Of een pet, of een wolmuts, of wat dan ook.

Cesar
23 september 2008, 20:39
Ja, eigenlijk, ongeacht voor welke reden die meisjes hoofddoeken dragen, horen wij om soortgelijke redenen ook hoofddeksels te dragen.

Als zij een hoofddoek dragen omdat jongens naar ze kijken OFZO, dan vind ik dat ik een capuchion op mag hebben omdat ik niet wil dat meisjes naar mij kijken (bij wijze van spreken). Of een pet, of een wolmuts, of wat dan ook.

xD
Het is een teken van bescheidenheid. Een pet of een muts is dat niet, dat is gewoon onuitnodigend voor de leraar omdat het kleding is wat word geassocieerd met buiten of vertrek. Als je bij iemand op bezoek gaat hou je toch ook niet je wintermuts op? Dat is gewoon heel onbeleefd, een hoofddoek niet en dat is eigenlijk al een beetje vermengd in onze cultuur (hiermee bedoel ik dus dat wij het niet onbeleefd vinden als een meisje een hoofddoek op heeft).

Poe
23 september 2008, 20:48
xD
Het is een teken van bescheidenheid. Een pet of een muts is dat niet, dat is gewoon onuitnodigend voor de leraar omdat het kleding is wat word geassocieerd met buiten of vertrek. Als je bij iemand op bezoek gaat hou je toch ook niet je wintermuts op? Dat is gewoon heel onbeleefd, een hoofddoek niet en dat is eigenlijk al een beetje vermengd in onze cultuur (hiermee bedoel ik dus dat wij het niet onbeleefd vinden als een meisje een hoofddoek op heeft).
Onzin. Een hoofddeksel is een hoofddeksel. Het motief voor het dragen ervan mag geen factor zijn bij het bepalen van regels omtrent hoofddeksels.

Cesar
23 september 2008, 21:08
Onzin. Een hoofddeksel is een hoofddeksel. Het motief voor het dragen ervan mag geen factor zijn bij het bepalen van regels omtrent hoofddeksels.

Tuurlijk wel, daar is die hele regel op gebaseerd.

Poe
23 september 2008, 21:24
Tuurlijk wel, daar is die hele regel op gebaseerd.
Nou dat is precies het foute eraan.
Geloof is voorbij gestreefd, onze maatschappij staat niet te wachten op onzinnige leefregels en religieuze dogma's.

Persoonlijk vind ik dat godsdienst geen plaats heeft in openbare instellingen zoals scholen. Deze horen neutraal te zijn en mensen een rationele denkhouding aan te leren.

En omdat deze discussie toch over godsdienst gaat, zou ik ook wat willen zeggen over de godsdienstige vakken op school. Puur tijdverlies als je het mij vraagt. Ik sluit me op school niet aan bij eender welke godsdienst, dus kies ik voor het zo genaamde 'Niet Confessionele Zedenleer'.
Wat een onzin allemaal. Twee uur van m'n tijd per week weggegooid.

Hoofddoeken toelaten is een stap terugzetten in de tijd. Net nu de kerken leeglopen, mensen helderder denken en zich geen regels laten voorschrijven door eender welk geloof zou onze westerse wereld moeten toegeven aan de massale islamisering van de maatschappij? Mooi niet!

Cesar
23 september 2008, 21:40
Nou dat is precies het foute eraan.
Geloof is voorbij gestreefd, onze maatschappij staat niet te wachten op onzinnige leefregels en religieuze dogma's.

Persoonlijk vind ik dat godsdienst geen plaats heeft in openbare instellingen zoals scholen. Deze horen neutraal te zijn en mensen een rationele denkhouding aan te leren.

En omdat deze discussie toch over godsdienst gaat, zou ik ook wat willen zeggen over de godsdienstige vakken op school. Puur tijdverlies als je het mij vraagt. Ik sluit me op school niet aan bij eender welke godsdienst, dus kies ik voor het zo genaamde 'Niet Confessionele Zedenleer'.
Wat een onzin allemaal. Twee uur van m'n tijd per week weggegooid.

Hoofddoeken toelaten is een stap terugzetten in de tijd. Net nu de kerken leeglopen, mensen helderder denken en zich geen regels laten voorschrijven door eender welk geloof zou onze westerse wereld moeten toegeven aan de massale islamisering van de maatschappij? Mooi niet!

Gah absoluut niet. Een openbare school is idd neutraal, maar dit juist in de vorm van tolerantie. Op een openbare school krijgen leerlingen de kans om met andere culturen (religie is deel van een bepaalde leefcultuur) in aanraking te komen. Ze leren hoe andere mensen denken en godsdienst helpt ze deze verschillen tussen religies te begrijpen. Het is een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een individu want het voorkomt misopvattingen en naar wat ik hoop ook zo'n belachelijke houding die jij ervan over hebt gehouden.

Godsdienst is er niet om je tot het geloof te bekeren oid, als je toevallig een leraar hebt die gepassioneerd is over een religie dan heb je pech/geluk (persoonlijk vind ik het geweldig als een leraar gepassioneerd is voor zijn vak, leraren willen toch graag hun passie overbrengen). Rationaliteit is natuurlijk ook belangrijk, dat is ook iets wat je op een school hóórt te leren.

En echt, een stap achteruit in de tijd? Ik dacht het niet, juist het niet tolereren van anderen is terug gaan in de tijd. Dat de kerken leeglopen is iets wat binnen die religie ligt, het maakt een land niet per se 'moderner'. Dat de geloofwaardigheid van het Christendom voor veel christenen afneemt is niet iets wat Nederland een modern land maakt. Kijk naar een land als Japan wat ik toch best 'hyper modern' vind, daar speelt religie wss nog een sterkere rol dan hier in Nederland. Dat spreekt jouw bewering toch wel een beetje heel erg tegen ne?

Bovendien vind ik dit niet echt islamitisering, gezien niet-islamieten niet word aangemoedigd hoofddoeken te dragen oid. Er wordt niks gewijzigd in de normen en waarden en niet alleen moslims waarderen deze regeling.

Mava
23 september 2008, 22:02
Wat ik erover denk:

Op christelijke scholen horen geen hoofddoekjes of andere dingen op het hoofd.
Waarom niet? Die keuze ligt bij de school zelf. Christelijke scholen mogen op cultureel gebied zelf bepalen wat de regels zijn. Christelijke scholen zijn tegenwoordig ook lang niet allemaal heel streng met religie bezig, maar hebben juist Christelijke richtlijnen doorgevoerd. Eigenlijk zeg jij dat niet-christenen niet op een Christelijke school thuis hoort en daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Dat een Christelijke school daar regels over heeft gemaakt vind ik helemaal best, want daar hebben ze het recht toe. Iemand die het niet met die regels eens is, heeft ook zelf de keuze om voor die school te kiezen.

Je moet respect hebben voor iemand anders zijn geloof. Daarom horen symbolen van andere godsdiensten niet thuis op een christelijke school.

Eigenlijk zeg jij dat niet-christenen niet op een Christelijke school thuis hoort en daar ben ik het gewoon niet mee eens

Niet waar. Maar je mag als ongelovige niet zomaar symbolen gaan dragen van andere godsdiensten. Dat hoort niet.

Je plast toch ook niet op iemands grafsteen? Dat doe je uit respect.
Wat een voorbeeld weer :D

Net als Chirstelijke scholen mogen Islamitische scholen ook zelf regels maken daarover. Maar volgens mij zijn Islamitische scholen wel wat strenger in het geloof, dus zullen regels wat vaker voorkomeOp islamitische scholen mag het nattuurlijk wel
n, maar eigenlijk hetzelfde principe.

zie vorige.

Idd, op een openbare school moet iedereen vrij zijn in zijn kledij, maar ook godsdienstleraren. Want, godsdienst op een openbare school is een les over allerlei godsdiensten, meer om leerlingen andere culturen en gedachtegangen te leren (of dit zo uitgevoerd wordt laat ik open). Je vind het toch ook niet raar als je Christelijke leraar gaat uitleggen hoe de islam in elkaar zit? Ze heeft ervoor gestudeerd, dus je kan aannemen dat ze er meer over weet dan jij.

Hier heb je gelijk in.

Je moet je aanpassen aan de samenleving hier. Je woont in een westers land dan hoor jij je ook zo te gedragen.Ach, Nederlanders staan zo bekend om hun tolerantie. Ik vind dat je moet kunnen dragen wat je wilt. In sommige steden lopen mensen als Flodders over straat of nog erger hoeren. Ga je dan kritiek hebben over een boerka? Wat juist voor bescheidenheid staat? Nya, dat klopt gewoon niet. Ik vind dat je in Nederland de mogelijkheid moet hebben om te dragen wat je wilt. Nya, een boerka zal je niet snel in de klas meemaken, dus ik zie niet in waarom hierover gediscussieerd word. Sari is idd een Indiase klederdracht, de hoofddoek is dit voor o.a. islamieten.

Een boerka is in mijn ogen een teken van rebelsheid. Het staat symbool voor het niet willen aanpassen aan een westerse Multiculturele samenleving. Een boerka wordt door geen enkel heilig boek als kledingsstuk verplicht en hoort dus tot de cultuur van die mensen. Een cultuur die hier eigenlijk niet thuishoort.
Een hoofddoek is voor het geloof. Dat kan ik begrijpen.

Sommige mensen lopen hiet idd slecht gekleed rond. Vaak heeft dit te maken met geld. Je kan niet verwachten dat iemand die amper rondkomt met dure spullen rondloopt.

Gothic mensen lopen er soms ook maar fout bij. Dat is ook omdat ze weinig respect hebben voor de samenleving. Ze zijn fout en ze weten dat ook, dat is hun cultuur. Ze kunnen erg lief zijn enz maar het hoort eigenlijk niet. Ik heb het hier nattuurlijk over zware gevallen. Er zijn veel Goths die zich iets anders kleden dan de normale mens maar waar het niet echt opvalt. Dat moet kunnen nattuurlijk, maar je hebt andere gevallen.

Ach, Nederlanders staan zo bekend om hun tolerantie.

De oorspronkelijke bevolking van Nederland wel. Maar daar hoor ik niet toe :p
Ik heb ook een andere kijk op die dingen omdat ik mezelf moest aanpassen aan de westerse samenleving.
Ik paste me ook aan. Uit respect. Uit dank dat ik hier mag blijven.

Poe
23 september 2008, 22:38
Gah absoluut niet. Een openbare school is idd neutraal, maar dit juist in de vorm van tolerantie. Op een openbare school krijgen leerlingen de kans om met andere culturen (religie is deel van een bepaalde leefcultuur) in aanraking te komen. Ze leren hoe andere mensen denken en godsdienst helpt ze deze verschillen tussen religies te begrijpen. Het is een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een individu want het voorkomt misopvattingen en naar wat ik hoop ook zo'n belachelijke houding die jij ervan over hebt gehouden.

Godsdienst is er niet om je tot het geloof te bekeren oid, als je toevallig een leraar hebt die gepassioneerd is over een religie dan heb je pech/geluk (persoonlijk vind ik het geweldig als een leraar gepassioneerd is voor zijn vak, leraren willen toch graag hun passie overbrengen). Rationaliteit is natuurlijk ook belangrijk, dat is ook iets wat je op een school hóórt te leren.

En echt, een stap achteruit in de tijd? Ik dacht het niet, juist het niet tolereren van anderen is terug gaan in de tijd. Dat de kerken leeglopen is iets wat binnen die religie ligt, het maakt een land niet per se 'moderner'. Dat de geloofwaardigheid van het Christendom voor veel christenen afneemt is niet iets wat Nederland een modern land maakt. Kijk naar een land als Japan wat ik toch best 'hyper modern' vind, daar speelt religie wss nog een sterkere rol dan hier in Nederland. Dat spreekt jouw bewering toch wel een beetje heel erg tegen ne?

Bovendien vind ik dit niet echt islamitisering, gezien niet-islamieten niet word aangemoedigd hoofddoeken te dragen oid. Er wordt niks gewijzigd in de normen en waarden en niet alleen moslims waarderen deze regeling.
Religie moet zeker aan bod komen in het totaalpakket dat het onderwijs biedt, maar dan op een informatieve en objectieve manier. De vakken die ik aankaartte waren de levensbeschouwelijke vakken. Ik weet niet of jullie die in Nederland hebben, maar hier in België is het zo dat je volgens je geloof opgedeeld wordt in een klas waar je dan les krijgt over je eigen geloof. Of over je vrijzinnigheid. Dit vind ik een zinloos gebaar, dat mensen enkel binnen hun eigen 'hokje' houdt.

Ik bedoelde ook niet dat een land moderner is door zijn minder religieus karakter, maar eerder dat onze samenleving op een punt is gekomen waar godsdienst het huidige wetenschappelijk onderbouwd rationeel denken in de weg staat. Nee, hiermee bedoel ik ook niet dat mensen niet mogen geloven, mensen moeten vrij zijn om te geloven wat ze willen.
Maar is het niet zo dat als je het grote geheel bekijkt, godsdienst een conservatieve houding in de hand werkt? Zouden ethische doorbraken zoals de afschaffing van de doodstraf, het homohuwelijk, abortus, euthanasie en gelijke rechten voor vrouwen mogelijk geweest zijn moest men zich nog steeds vastklampen aan de richtlijnen van een geloof?

Ik probeer hier geen oppervlakkig standpunt in te nemen. Integendeel zelfs. Vrije keuze van geloof is zeer belangrijk, maar die vrije keuze is alleen mogelijk als het kloppend hart van de samenleving, de staat en al zijn vertakkingen, een neutrale positie in de maatschappij vormt.

Cesar
24 september 2008, 19:31
Wat ik erover denk:

Je moet respect hebben voor iemand anders zijn geloof. Daarom horen symbolen van andere godsdiensten niet thuis op een christelijke school.

Niet waar. Maar je mag als ongelovige niet zomaar symbolen gaan dragen van andere
godsdiensten. Dat hoort niet.

Je plast toch ook niet op iemands grafsteen? Dat doe je uit respect.
Wat een voorbeeld weer :D

zie vorige.

Hier heb je gelijk in.

Een boerka is in mijn ogen een teken van rebelsheid. Het staat symbool voor het niet willen aanpassen aan een westerse Multiculturele samenleving. Een boerka wordt door geen enkel heilig boek als kledingsstuk verplicht en hoort dus tot de cultuur van die mensen. Een cultuur die hier eigenlijk niet thuishoort.
Een hoofddoek is voor het geloof. Dat kan ik begrijpen.

Sommige mensen lopen hiet idd slecht gekleed rond. Vaak heeft dit te maken met geld. Je kan niet verwachten dat iemand die amper rondkomt met dure spullen rondloopt.

Gothic mensen lopen er soms ook maar fout bij. Dat is ook omdat ze weinig respect hebben voor de samenleving. Ze zijn fout en ze weten dat ook, dat is hun cultuur. Ze kunnen erg lief zijn enz maar het hoort eigenlijk niet. Ik heb het hier nattuurlijk over zware gevallen. Er zijn veel Goths die zich iets anders kleden dan de normale mens maar waar het niet echt opvalt. Dat moet kunnen nattuurlijk, maar je hebt andere gevallen.

De oorspronkelijke bevolking van Nederland wel. Maar daar hoor ik niet toe :p
Ik heb ook een andere kijk op die dingen omdat ik mezelf moest aanpassen aan de westerse samenleving.
Ik paste me ook aan. Uit respect. Uit dank dat ik hier mag blijven.

Ach, over je tegenargumenten heb ik eigenlijk weinig te zeggen, gezien ik niet vind dat ze mijn argumenten overtreffen ofzo o__o'
Ik kan wederom zeggen: Ja ze horen er niet thuis, maar het is niet aan de overheid (of aan jou) om regels van bijzondere scholen te bepalen. Het is gewoon een keuze van de school zelf en als je kijkt naar hoeveel christelijke scholen ervoor kiezen om wel hoofddoeken e.d. toe te staan, dan vertelt dat wel genoeg over jouw bewering.

En ach, je kan alles wel zien als een 'niet willen aanpassen' aan de westerse bevolking. Maar ach, ik vind dat zo'n grote onzin. Groot deel van de allochtonen zijn al aangepast en geďntegreerd in onze samenleving en hebben juist moeite met aanpassen aan de gebruiken van hun eigen land. Vreemd dat mensen dit eigenlijk niet beseffen, omdat ze met een voorgekleurde bril rondlopen. De boerka als zo'n symbool zien vind ik ook zo belachelijk.

Nya het is idd extreem en niet westers, maar ik vind het overdreven om je hier serieus om druk te maken. Ik heb zelf nog nooit iemand met een boerka gezien, terwijl ik toch wel vaak Nederland doorkruis. Het is ook ongebruikelijk voor kinderen om een boerka te dragen dus om het op scholen te verbieden is ook een beetje bizar. Ik verwacht verder ook geen leraressen die het dragen, kan ik me gewoon niet voorstellen omdat een werkende vrouw toch wel erg modern is en een boerka streng traditioneel. Begrijp je mijn punt een beetje?

Met Flodders bedoelde ik niet arme sloebers, maar eerder gewoon mensen die hoerig en onverzorgd rondlopen, terwijl moslims heel schone en bescheinen mensen zijn (traditioneel gezien). Ik vind het daarom ook zo apart dat er juist op moslims kritiek wordt gegeven, terwijl een groot deel van de Nederlandse bevolking zichzelf gewoon voor schut zet en de nieuwe generatie moslims komt daar echt wel in mee hoor.
Dat gedeelte over goths vind ik zo belachelijk, dat is geen comment waard o___o"

@Poe: De manier van lesgeven die jij nu noemt geeft geen eerlijk beeld op religie. Gezien het bestaan van God (of juist het niet bestaan) nog niet is vastgesteld moet je alle opties open laten, dát is pas kritisch de cultuur wetenschappen bekijken. Het is duidelijk dat jij niet geloofd in religie, maar niet iedereen is als jouw en leerlingen mogen best een eerlijke afweging krijgen om hun eigen mening te vormen.

Mava
24 september 2008, 21:52
Ach, over je tegenargumenten heb ik eigenlijk weinig te zeggen, gezien ik niet vind dat ze mijn argumenten overtreffen ofzo o__o'
Ik kan wederom zeggen: Ja ze horen er niet thuis, maar het is niet aan de overheid (of aan jou) om regels van bijzondere scholen te bepalen. Het is gewoon een keuze van de school zelf en als je kijkt naar hoeveel christelijke scholen ervoor kiezen om wel hoofddoeken e.d. toe te staan, dan vertelt dat wel genoeg over jouw bewering.

Mijn mening hé. Ik denk dat veel AWFers het er wel mee eens zijn. (anders stonden hier al meerdere posts onder)

En ach, je kan alles wel zien als een 'niet willen aanpassen' aan de westerse bevolking.

Het vergt aanpassing van beide kanten. Niet enkel 1 zijde.
En nee, je kan niet alles zien als zich "niet willen aanpassen". Sommige dingen kan je staven door Godsdienst ofzo.

Maar ach, ik vind dat zo'n grote onzin. Groot deel van de allochtonen zijn al aangepast

Nu het overgrote deel van de allochtonen is aangepast. Maar niet iedereen.

Ik zelf ben een prima voorbeeld van een aangepaste allochtoon.
Oké hier en daar heb ik nog zo mijn mankementjes zoals fout taalgebruik en maar dat zijn maar kleine dingen.

en geďntegreerd in onze samenleving en hebben juist moeite met aanpassen aan de gebruiken van hun eigen land. enz

Ben ik me bewust van. Daar heb ik ook wel een beetje last mee als ik naar huis ga. (bij men echte pa en ma) Terwijl jij in EU zit veranderd er in jouw thuisland ook van alles. Daar ben jij niet van op de hoogte. Dat gaat vaak over eenvoudige dingen of gewoonten. Maar het vraagt toch een aanpassing.

Nya het is idd extreem en niet westers, maar ik vind het overdreven om je hier serieus om druk te maken. Ik heb zelf nog nooit iemand met een boerka gezien, terwijl ik toch wel vaak Nederland doorkruis. Het is ook ongebruikelijk voor kinderen om een boerka te dragen dus om het op scholen te verbieden is ook een beetje bizar. Ik verwacht verder ook geen leraressen die het dragen, kan ik me gewoon niet voorstellen omdat een werkende vrouw toch wel erg modern is en een boerka streng traditioneel. Begrijp je mijn punt een beetje?

jahoor.
De meerderheid van de allochtonen is aangepast :p
De meerderheid van de moslims draagt trouwens geen Boerka ook niet in de zogenaamde moslim landen.
Toch vind ik dat EU ook zo zijn eisen mag stellen.
Geen boerka in EU dat kan toch niet zo onoverkomelijk zijn.
(meteen een veveiligingsprobleem opgelost ook <- dat moet beroepsmisvorming zijn altijd met mij veiligheid. Maar ik ben dan ook bang van een aanslag of en oorlog)

Met Flodders bedoelde ik niet arme sloebers, maar eerder gewoon mensen die hoerig en onverzorgd rondlopen

Je maakt je druk over 5 % van de bevolking dan?

terwijl moslims heel schone en bescheinen mensen zijn (traditioneel gezien).

Je zegt het zelf "traditioneel gezien". is persentages zijn er vast evenveel allochtonen die er zo bijlopen als Nederlanders.

Dat gedeelte over goths vind ik zo belachelijk, dat is geen comment waard o___o"

Er zit wel iets van waarheid in volgens mij. Maar wie ben ik hé.
Ik had voor mijn 2 se middelbaar nog nooit een Goth gezien ofzo, dus ja, ik sta er anders tegenover als jij.
Rond men 18de heb ik het woordje Sub-cultuur voor het eerst gehoort. Dus je voor mij is dat alles maar raar.

Maverick
24 september 2008, 21:58
Als het goed is heb je op de middelbare maatschappijleer gehad. Daar werd uitgelegd wat sub- tegen en nog wat culturen waren.

Islamitische school, sure. Openbare / christelijke scholen, gtfo. Een kruis om je nek hangen is wat anders dan zo'n lappen stof over je kop heen trekken en zeggen dat je moslim bent. Een kruis heeft niemand last van, je ziet hem bijna niet. (Tenzij je een kruis (edit: gvd, niet doordenken) hebt van 10/20 kilo, obv)

Het getuigt gewoon van 'disrespect' als je iets op je kop hebt zitten. Zij het een pet, muts of een hoofddoek. Niet gebaseerd op geloof. Geloof wat je wil, overal. Draag wat je wil, thuis. Het is een vrij land. (Dit kan twee kanten op: 1- hou het vrij. 2- laat ze dragen wat ze willen)

Mava
24 september 2008, 22:45
Als het goed is heb je op de middelbare maatschappijleer gehad. Daar werd uitgelegd wat sub- tegen en nog wat culturen waren.

Nee, dat bestond toen ik op school zat nog niet denk ik en anders was ik geschorst, stond ik buiten of was ik ziek.

Bij ons op school draaiden de computers toen Windows 98. Dat was toen een hele vernieuwing. Internet werd zelden gebruikt bijna niemand had Email en een mobieltje was voor rijken. Dat geeft je meteen een idee, hoe de wereld veranderd is op een paar jaar tijd.

Islamitische school, sure. Openbare / christelijke scholen, gtfo. Een kruis om je nek hangen is wat anders dan zo'n lappen stof over je kop heen trekken en zeggen dat je moslim bent. Een kruis heeft niemand last van, je ziet hem bijna niet. (Tenzij je een kruis (edit: gvd, niet doordenken) hebt van 10/20 kilo, obv)

Het getuigt gewoon van 'disrespect' als je iets op je kop hebt zitten. Zij het een pet, muts of een hoofddoek. Niet gebaseerd op geloof. Geloof wat je wil, overal. Draag wat je wil, thuis. Het is een vrij land. (Dit kan twee kanten op: 1- hou het vrij. 2- laat ze dragen wat ze willen)

een van de weinige keren dat we het 100% eens zijn :D

Eoin
25 september 2008, 08:03
Iedereen is vrij te dragen wat hij/zij wilt, en iedereen is vrij zijn of haar geloof te uiten. Dat staat buiten kijf en ik denk ook niet dat daar gauw verandering in komt.

Maar op een openbare basisschool is iedereen gelijk, daarin hoort niemand een speciale behandeling te krijgen, vandaar dat ik ervoor ben als LERARES.

En ach, je kan alles wel zien als een 'niet willen aanpassen' aan de westerse bevolking. Maar ach, ik vind dat zo'n grote onzin. Groot deel van de allochtonen zijn al aangepast en geďntegreerd in onze samenleving en hebben juist moeite met aanpassen aan de gebruiken van hun eigen land. Vreemd dat mensen dit eigenlijk niet beseffen, omdat ze met een voorgekleurde bril rondlopen. De boerka als zo'n symbool zien vind ik ook zo belachelijk.

Van mij mag die vrouw er prima mee rondlopen over straat. Maar als ik naar zo'n vrouw kijk is het enige dat ik zie vrouwenonderdrukking. Een vrouw mag zich niet kleden voor anderen, zich nooit mooi maken...zich nooit mooi voelen. Ik krijg ook altijd een beetje het gevoel dat er iemand losse handjes heeft.

Nya het is idd extreem en niet westers, maar ik vind het overdreven om je hier serieus om druk te maken.

Ik wil dit eigenlijk ondersteunen. We hebben in Nederland de vrijheid van meningsuiting, en we hebben van de EU de vrijheid gekregen om te beledigen. Rebels zijn is geen slecht ding hoor, heck...het houd de samenleving wakker.

Religie = Cultuur

Dat even voorop gesteld...Je spreekt jezelf in dit stuk ENORM tegen. En dat allemaal door 1 zin.

Het staat symbool voor het niet willen aanpassen aan een westerse Multiculturele samenleving.

In een multiculturele samenleving hoeft niemand zich aan te passen. Als men zich aanpast naar een andere cultuur is het namelijk geen multiculturele samenleving meer. Ook vind ik het woord "westerse" hier dubieus. De "westerse multiculturele samenleving" bestaat namelijk niet. ^^

Een boerka wordt door geen enkel heilig boek als kledingsstuk verplicht en hoort dus tot de cultuur van die mensen. Een cultuur die hier eigenlijk niet thuishoort.

Dit slaat nergens op en dat weet je zelf ook dondersgoed. Na het lezen van deze zin had ik bijna het gevoel mijn rechterarm in een hoek van 45 graden te plaatsen. Kijk, Nederland is allang niet meer tolerant...Nederland is al 100 jaar onverschillig. In de jaren 80 liepen hier de hippies rond die met hun blote kont in het gras zaten en openlijk seks met jan en alleman hadden. Vraag nu eens in het sekstopic wie regelmatig in het park in zijn blote kont zit een joint te roken en seks heeft met elke vriend of vriendin die die heeft.

Cultuur veranderd, cultuur staat niet vast. Dat moet je in diezelfde les gehad hebben als de hoofd en sub-cultuur-les. Het van tevoren afwijzen van een cultuur is iets dat ze in de jaren 40 deden.

Cesar
25 september 2008, 11:56
Ach, die vrouwen wonen in de vrij land en dat weten ze. Als zij aan die 'onderdrukking' toegeven, dan ligt dat bij hen. We geven ze de vrijheid om te dragen wat ze zelf willen, maar dat hebben ze of niet door, of ze willen hun man blij maken met het dragen van zo'n ding. Hoe dan ook, het ligt eigenlijk niet bij 'ons' om de keuze voor die vrouw te maken. Ik ben ook geen fan van de boerka, maar als ik iemand ermee zie dan loop ik door en is het uit mijn leven.

@Mava: Ik wilde met Flodders en hoofddoeken eigenlijk een vergelijking zetten, maar ik dat ik een beetje te veel met een spotprint in mijn hoofd zit. Al kan ik niet echt zeggen dat maar 5% serieus fout gekleed gaat. Mss niet allemaal overdag of naar school, maar tegen de avonden en het weekend komt er naar volk naar de stad o__o'
Daar zullen vast ook wel moslims bij zitten, maar de kans dat dat zo is is toch wel iets kleiner omdat hun achtergrond daar toch wel wat strenger over is.

Chronokill
25 september 2008, 11:57
De boerka is een vorm van de puurste vrouwenonderdrukking. Klaar.

@Eoin: een "westerse multiculturele samenleving bestaat niet" word eens wakker? Een "westerse" multiculti samenleving wilt zeggen dat we op Westerse manieren omgaan met de multiculti.

Kijk eens naar Afrika, ook een multiculti land, verschillende groepen mensen met verschillende culturen die elkaar op brute wijze afmaken. Dat is een andere vorm van multiculturele samenleving. Een Westerse multiculti samenleving bestaat wel degelijk. Er zijn namelijk verschillende gradaties in een biculturele samenleving, een die werkt en een die niet werkt. Die in Afrika werkt niet. Ik vraag me af of die van Nederland wél werkt, ik ben er namelijk nog niet uit.

Cesar
25 september 2008, 12:02
Ach Nederland kent niet beter. Nederland is altijd al een multi-culti-land geweest.

Sorrow
25 september 2008, 12:44
Een boerka wordt door geen enkel heilig boek als kledingsstuk verplicht en hoort dus tot de cultuur van die mensen.

31. And tell the believing women to lower their gaze and be modest, and to display of their adornment only that which is apparent, and to draw their veils over their bosoms, and not to reveal their adornment save to their own husbands or fathers or husbands' fathers, or their sons or their husbands' sons, or their brothers or their brothers' sons or sisters' sons, or their women, or their slaves, or male attendants who lack vigour, or children who know naught of women's nakedness. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And turn unto Allah together, O believers, in order that ye may succeed.

http://www.sacred-texts.com/isl/pick/024.htm

Hoe wil je je 'bosom' met een normale hoofddoek bedekken?

Chronokill
25 september 2008, 12:51
http://www.sacred-texts.com/isl/pick/024.htm

Hoe wil je je 'bosom' met een normale hoofddoek bedekken?

De vertaling van het woord 'bosom' :

bos·om (bzm, bzm)

1.a. The chest of a human: He held the sleepy child to his bosom.
b. A woman's breast or breasts.

2. The part of a garment covering the chest or breasts.

3. The security and closeness likened to being held in a warm familial embrace: We welcomed the stranger into the bosom of our family.

4. The chest considered as the source of emotion.

Het is dus: vermom je emotie óf vermom je borsten, ligt eraan hoe je het interpreteert.
Een burqa bedekt het gezicht, heeft niets met borsten te maken, borsten bedekken we door middel van kleding, niet door middel van een kleine spleet open te laten in het gezicht.

De Qu'ran (de Bijbel trouwens ook!!) word geďnterpreteerd zodat het gelovigen het beste uitkomt. Komt het even niet uit hoor je "Jaaaaa maaaar, je kunt het ook zo zien..." Voor mij is het allemaal onzin. Pas je gewoon aan aan de samenleving, praktiseer je geloof thuis in privé sferen, val er andere mensen niet lastig mee.

Edit: het is trouwens ook bekend dat er van ieder heilig boek meer dan 5 verschillende vertalingen en interpretaties zijn, dus waar hebben we het in allah/godsnaam over. Als je iedereen tevreden wilt stemmen met het geloof blijf je zitten in een oneindige cirkel. Er komen ook zoveel nieuwe geloven bij iedere keer, het is belachelijk dat iedereen zich steeds moet aan passen naar een kleine bevolkingsgroep (lees: bevolkingsgroep <-> mensen van een bepaald geloof)

Sorrow
25 september 2008, 13:03
Inderdaad. :p

Mava
25 september 2008, 17:01
Iedereen is vrij te dragen wat hij/zij wilt, en iedereen is vrij zijn of haar geloof te uiten. Dat staat buiten kijf en ik denk ook niet dat daar gauw verandering in komt.

Maar op een openbare basisschool is iedereen gelijk, daarin hoort niemand een speciale behandeling te krijgen, vandaar dat ik ervoor ben als LERARES.

Juf of Mevrouw, ik heb toch nog een paar opmerkingen dan.

Religie = Cultuur

Ik meende dat deze naast elkaar konden bestaan?!?
Het is toch niet omdat je hindoe bent dat je in een Sari rondloopt. (om de Islam wat te sparen)
Je kan hindoe zijn, maar je er niet naar kleden. Je handelt wel vanuit je geloof, maar toch heb je een voor de maatschappij normaal leven.

Hindoe = Religie
Sari = Cultuur

In een multiculturele samenleving hoeft niemand zich aan te passen. Als men zich aanpast naar een andere cultuur is het namelijk geen multiculturele samenleving meer. Ook vind ik het woord "westerse" hier dubieus. De "westerse multiculturele samenleving" bestaat namelijk niet. ^^

Je spreekt je zelf nogal tegen met de zin "In een multiculturele samenleving hoeft niemand zich aan te passen." Als je jouw niet aanpast dan leef je naast elkaar maar niet samen met elkaar.

Dit slaat nergens op en dat weet je zelf ook dondersgoed. Na het lezen van deze zin had ik bijna het gevoel mijn rechterarm in een hoek van 45 graden te plaatsen...

Ik ga moeten dimmen want anders duwt men mij in het Neonazie hoekje :D

Een Neonazie van Sri-lankeese afkomst, moet kunnen. Maar ik vrees dat die Neonazie kerels dat niet erg leuk gaan vinden. :rolleyes:

Cultuur veranderd, cultuur staat niet vast. Dat moet je in diezelfde les gehad hebben als de hoofd en sub-cultuur-les. Het van tevoren afwijzen van een cultuur is iets dat ze in de jaren 40 deden.

Blijkbaar loop ik achter.
En dan dacht ik bij mezelf ik ben goed aangepast aan het leven in het rijke westen :eek:

Eoin
25 september 2008, 17:19
Ik meende dat deze naast elkaar konden bestaan?!?
Het is toch niet omdat je hindoe bent dat je in een Sari rondloopt. (om de Islam wat te sparen)
Je kan hindoe zijn, maar je er niet naar kleden. Je handelt wel vanuit je geloof, maar toch heb je een voor de maatschappij normaal leven.

Verklaar de volgende zin van Geert Wilders eens: "We hebben een christelijke cultuur"

Je spreekt je zelf nogal tegen met de zin "In een multiculturele samenleving hoeft niemand zich aan te passen." Als je jouw niet aanpast dan leef je naast elkaar maar niet samen met elkaar.

Voor zover ik weet is de enige aanpassing die nodig is van allochtonen is het besef van de wetten in Nederland. En volgens mij klopt mijn stukje prima, anders is de term: "sub-cultuur" overbodig. ^^

Een Neonazie van Sri-lankeese afkomst, moet kunnen. Maar ik vrees dat die Neonazie kerels dat niet erg leuk gaan vinden. :rolleyes:

Dat kan mij vrij weinig schelen waar ze vandaan komen, het zijn en blijven fascisten. We leven nu al met dat soort mensen, dan hebben we geen keus. Het enige dat we kunnen doen is er het beste van maken. ^^

Blijkbaar loop ik achter.
En dan dacht ik bij mezelf ik ben goed aangepast aan het leven in het rijke westen :eek:

Daar ga ik geen oordeel over vellen. Ik heb je geen Neonazi genoemd, het enige dat ik zeg is dat ik vind dat je een beetje moet dimmen.

@Eoin: een "westerse multiculturele samenleving bestaat niet" word eens wakker? Een "westerse" multiculti samenleving wilt zeggen dat we op Westerse manieren omgaan met de multiculti.

Fout! Ik snap wat je bedoeld...maar nog steeds bestaat het niet. Het woord: "Westerse Multiculturele samenleving" blijft een contradictio in terminis want het interpreteert dat westerlingen in een multiculturele samenleving wonen. Wat is het verschil? Een westerling eet Chinees, Pasta, Souflaki, Sushi, Borsjt etc. en krijgt zo meerdere culturen om zich heen. Een Irakees die hier naartoe komt is niet westers en leeft dus niet in een multiculturele samenleving, volgens jou. Kort gezegd. "De westerling leeft in een multiculturele samenleving". Dat is de vertaling van een "Westerse multiculturele samenleving". De zin die wij hier zoeken is: "Een multiculturele samenleving met als hoofdcultuur de westerse cultuur." Dus voor zover ik weet

Poe
25 september 2008, 17:27
Ohja.. Mijn school is onlangs aangeklaagd geweest omdat ze naast elk hoofddeksel ook hoofddoeken verbieden én mensen die de regel overtreden schorst.

Eoin
25 september 2008, 17:32
En, al uitspraak? Want school heeft nou eenmaal het recht zijn eigen regels te bepalen. ^^

Chronokill
25 september 2008, 17:38
even héél kort door de bocht bedoelde ik dus:

Een westerse biculturele samenleving betekend dat we andere religies (of culturen) respecteren en daar al pratende met elkaar mee leren omgaan.

Een Afrikaanse biculturele samenleving leert ons dat een multicultureel continent ook verscheurd kan worden door oorlog en onenigheid.

Daarmee kun je stellen dat je wel degelijk onderscheid kunt maken tussen een Westerse m.c. samenleving en een andere m.c. samenleving.

Kocur
25 september 2008, 17:39
Tja, dan is dat maar zo. Elke school heeft, zoals Eoin zei, het recht zijn eigen regels te bepalen. De mensen moeten zich daar maar naar aanpassen.

Eoin
25 september 2008, 17:40
Daarmee kun je stellen dat je wel degelijk onderscheid kunt maken tussen een Westerse m.c. samenleving en een andere m.c. samenleving.

Klopt, en hier klopt hij wel. ^^ Het woord "Westers" heeft hier een andere lading :')

Chronokill
25 september 2008, 17:46
Klopt, en hier klopt hij wel. ^^ Het woord "Westers" heeft hier een andere lading :')

Hé eindelijk, we zijn eruit! :cool:

Mava
26 september 2008, 21:34
Verklaar de volgende zin van Geert Wilders eens: "We hebben een christelijke cultuur"

Wat weet die daar nou van?
Die wil alleen maar stemmen halen.
Politiekers daar geloof ik niet echt in, aan hun woord hecht ik geen belang.

Versta me niet verkeerd, Ik volg de politiek wel en als ik moet gaan stemmen lees ik zeker de partijprogramma's eens door. Maar om nu een politieker zijn woorden te gebruiken om iets te gaan verdedigen. Neeeeeeee

Daar ga ik geen oordeel over vellen. Ik heb je geen Neonazi genoemd, het enige dat ik zeg is dat ik vind dat je een beetje moet dimmen.

helemaal gedimd :cool: